1

Tråd: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Hej, har nu testkört 4g i en vecka. Ligger på mellan 15 - 25 mb stadigt i nerladdning. Helt ok med tanke på vad jag hade via ADSL.  Min fråga : Har ni märkt att man tappar fart när det väl är försent att lämna tillbaks ?

2

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Jag tvivlar på att de skulle lägga energi på sådanna saker.
Dvs att de skulle filtrera användare efter när de teckna sitt abb och prioritera dem olika.

Men sen är det fullt möjligt att du får lägre hastiget senare, som ka bero på att fler kunder använder samma mast.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Nej! så är det inte att man tappar fart bara för att ångerveckan är slut.
Men som Andreas säger så tappar man hastighet ju fler kunder skaffar 4G och kör på samma mast. Vissa master har olika begränsningar så att säga.

Jag har haft mitt sen dec -11 och kör med samma hastighet då som nu smile (bor centralt i en förort till sthlm)

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

4

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Ja, tex telia körde på 3g tex med full fart på icke max abg tills ångertiden gåttut, sedan fickman hastigheten man betalar för/beställt.
Skulle inte bli förvånad detta även införts på fyra g...

Fick detta på en annan operatör, och fick det som svar via helpdesk då frågan ställdes - med många års bindningstid skulle jag anse att ångerveckan borde gälla från det att abg är som det skall vara i år framåt...

5

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Tackar för era svar. Har hittills varit nöjd med Telenor trots all skit som man kastar på dom ( bland andra). Jmf med Tele 2 är de alla gånger bättre - inte minst kundtjänst och teknisk support. Kör nog vidare i 24 månader. Skall bara köpa en 4 G sticka så jag kan ha med laptopen i sommar utan att behöva dra runt på min D-Link DWR 923......

6

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Varför skulle inte operatören kunna prioritera ny kunder under ångerveckan ? Rent tekniskt är det enkelt och rent ekonomiskt mycket frestande för dem. Vad man sett av operatörernas handlande så skulle man inte alls vara förvånad om de prioriterade nya kunder under ångerveckan för att sedan stoppa in dem bland pöbeln då de har dem på kroken. Jag skulle tvärtom anse att det är ytterst troligt att de gör så. Det är ju ingen som sitter där och gör det för hand utan det är inprogrammerat i systemet.

7

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

nhu skrev:

Varför skulle inte operatören kunna prioritera ny kunder under ångerveckan ? Rent tekniskt är det enkelt och rent ekonomiskt mycket frestande för dem. Vad man sett av operatörernas handlande så skulle man inte alls vara förvånad om de prioriterade nya kunder under ångerveckan för att sedan stoppa in dem bland pöbeln då de har dem på kroken. Jag skulle tvärtom anse att det är ytterst troligt att de gör så. Det är ju ingen som sitter där och gör det för hand utan det är inprogrammerat i systemet.

Att de ändrar hastighet efter att abonnemanget har gått ut kan jag ha viss översyn med då avtalet då löpt ut.
Men att prioritera kunder i 1, 2, 4 veckor beroende på att man har prövotid skulle nog vara skandal i detta fall.

Möjligheten att göra det tvivlar jag inte på då det är fullt möjligt att traffic shapa andra protokoll som vo-ip/p2p mm så är det klart att de går att begränsa hastigheter. Men att de skulle praktiseras som i detta fall på nya kunder tvivlar jag på.

Om det nu mot någon förmodan skulle komma fram att de gör detta så skulle det nog skada dem rätt mycket.
Och idag har inte 4G nätet någon telefonitjänster, vilket 3G nätet har och voice prioriteras alltid.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Skrivet i telias papper i klartext att det var så.
Och när det gått över till slöööhastighet så kom ett erbjudande om fetare abg för betydligt högre kostnad.
Så telia

Och med den vetskapen testat andra operatörer för samma/liknande saker dvs högre hastighet på nya abg mot äldre likvärdigt abg - med samma hw, bara annat sim osv fram/tebaks med flera modem parallelt.

Och fler gör det som det verkar.

Hur skulle man kunna styra tex hastigheten på olika abg utan någon ytterligare funktion utöver tex apn....

9

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Jag känner inte till exakt hur Telias basstationer är programmerade men det finns troligen möjlighet att strypa hastigheten per abonnent. Och de vet förstås exakt vem som är inkopplad och var. Troligen finns det också en prioritetskö som kan styras enligt olika kriterier såsom protokoll och troligen också abonnent. Det torde vara lätt som en plätt att hålla en ny abonnent högre i prioritetskön med full hastighet. Likaså kommer troligen automatiskt ett erbjudande om (dyrt) långtidsabonnemang efter nån vecka.

Marknadsförarna väger förstås risken för dålig publicitet mot maximering av inkomsterna. De kan ju alltid blåneka. Och komer det inga klagomål i offentligheten så vet jag vad de väljer.

10

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Nåå, på samma sätt de stryper de som förbrukar mer datatrafik i månaden än den tillåtna.. Dessutom är mitt mobilabonnemang strypt till 1Mbs/05Mbs, så visst fan kan man styra vilken hastighet som abonnenten får ta del av   

Masten kan ifs styras genom att gå ner i effekt, resultat att de som bor långt ifrån masten får en massa nedkopplingar, men inget som skulle drabba enskild individ

11

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

på 3G har dom väl utkastning av användare....många användare blir utkastade om de laddar en film
i t.ex 2mb/sec ..alltså 20-32mb sändare.....därför ska man ha 4G..mycket stabilare ..jag blir aldrig utkastad från 4G..jag har bonde 4G .. ..med 900 mhz bandet...fördelen är att jag tror inte många är på min mast ...jag skulle inte vilja bo i 08 en fredagkväll när alla ska surfa på 4G..har hört talas om hastiheter på 0.5 mb 4G i storstan när alla är uppkopplade samtidigt
min 4G sändare ger mig stadiga 10 mb ...oavsett tid på dygnet nästan ...så jag är nöjd ..har väldigt bra pingtider
och latency ...funkar kanon med spel och annat...så Telenor är Bäst ..i alla fall på 900 landsbygd 4G med Poynting ..ska köpa en antenn till och såga ned björken ...så kanske det går lite fortare till ..det blev en himla debatt på en annan tråd om min björk smile jag gillar inte träd som står nära huset på en gavel där ja aldrig är ..så björken ska ned i sommar !

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

12

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Treg strulen kommer på fyrag när det blir mångakunder, för den totalabandbredden på fyrag är inte så stor...

13

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

fördelen med 4G är väl att inte så många sk smartphones går på 4G nätet....den mast som är här ute i skogen tror jag inte är så belastad på 900mhz bandet , men jag hoppas en dag att det går fortare än dom 10 mb jag har nu ..
men jag kör hellre på 4G bandet och att det är stabilt med låg ping än 3G och ostabilt.....man märker ju till och med när man klickar på olika länkar fort och surfar att det går fortare med 4G även om själv download speeden är fortare på 3G..där har jag 24 mb som snabbast.....frågan till experter är ....behöver 4G starkare RSSi signal än 3G ?

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

14

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

När jag själv tecknade Telenor MAX 4g paket kom jag, här på landet, upp i ca 17-20 Mbit enligt bredbandskollen i ca 2 veckor... Efter det är det Aldrig över 11 Mbit... ringde supporten några gånger men dom hittade ju inga fel.. Så jo jag tror oxå dom stryper efter ångerrätten... 4G 32Mbit 900 Mhz..

15

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Kanske inte stryper, men nyaste abg har högsta prioritet - vilket blir i praktiken det samma.

16

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

G-Man skrev:

Kanske inte stryper, men nyaste abg har högsta prioritet - vilket blir i praktiken det samma.

Hur gör det för att prioritera nya abonnemang?

17

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Det finns en prioritetskö i varje basstation och en "scheduler" som använder en ganska invecklad algoritm för att bestämma vilken abonnent som prioriteras i kön. För varje abonnent räknas ett "pris" ut enligt många olika kriterier. Ett av kriterierna kan lätt vara hur nytt abonnemanget är. Den uppgiften fås från databasen för abonnenter.

Om du söker på nätet så hittar du lätt massor av artiklar om "3G scheduler priority" där man föreslår olika algoritmer för prioritering. Det är ganska klart att kundtjänsten inte har en aning om dessa algoritmer och knappast nån annan heller utom den expert som sköter om basstationernas prioritering.

I de gamla basstationerna var prioriteringen ganska primitiv och hårdkodad men de nya har stora möjligheter att ställa in prioriteten "on the fly". Men det varierar förstås från en tillverkare till en annan. (Min svärson råkar jobba med 3G och LTE för en stor tillverkare ...)

18

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Kanske lite off topic, men har någon varit med om att upphastigheten sjunker från 9mbit till 2mbit och stannar där, jag hade först när jag tog abbonamanget 7mbit upp som efter ca en vecka gick ner till 2 men efter ett par veckor så gick den upp till 9 men nu ligger den på 2 igen.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

19

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Har skrivit till Telenor, för något fel måste det vara med mjukvaran, eller med modemet D-Link DWR-923.
För när man är ute på nätet, och ex.vis läser SvD, och bläddrar bland nyhetsnotiserna, så rullar det på i 20-23 Mbit/s.
När jag sedan skiftar och väljer ex.vis Aftonbladet, så tvärstannar modemet..och man kommer inte ur fläcken.
3G-lampan lyser grön, men inget händer..väntar man i tio minuter, låter webbläsaren vara igång så ser man att sidan försöker ladda, så nån minimal aktivitet är det...så plötsligt kommer det igång igen...startar jag då Bredbandskollen, som segt drar igång så ligger det på 0,5 Mbit/s  eller däromkring... Skicka filer är detsamma som vanligt runt 3Mbit/s  så det påverkas inte

Startar jag om D-Linken, (som alltid tar god tid på sig  att starta upp) så blir det full fart på nerladdningen igen.

Trodde detta skulle försvinna när jag satte upp min Riktantenn (Poynting) men det hjälpte inte, även laddat ner den Firmwareuppdatering som finns på Telenors sida...

På tisdag går min provtid ut, och jag är rätt irriterad över detta som händer 5-6 ggr dagligen.
Får se om Telenor svarar mig innan tisdag

Humorn är flytvästen på livets flod

20

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

jag har samma jävla fel på 3G ...ursäkta språket....kör på 4G istället för då går det stabilare...

Tror att dom kastar ut folk från antennen ..har upplevt samma problem med TRE och Telenor 3G

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

21

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

http://speedtest.net/result/2023789226.png

Midsommarafton och har  inte haft så bra fart sedan mitt abonnemang var nytt (4:a första månaderna). Folk festar istället för att tanka. Tänk om det vore midsommarafton året runt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

22

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Kolla in artikeln "Tuffa utmaningar för framtida trådlösa system" från ett seminarium vid KTH i Stockholm. Prof. Jens Zander påpekar där att kapaciteten för trådlösa system måste öka med 1000 gånger mellan 2010 och 2020. Det är inte basstationerna utan infrastrukturen som är problemet. Det måste byggas massor med små basstationer så att bristen på frekvensband kan avklaras genom att man återanvänder frekvenserna. Inga starka basstationer med stor täckning alltså utan tvärtom liten täckning.

Tyvärr så förutser Zander att inkomsterna för operatörerna tar slut och att de alltså inte kommer att bygga ut infrastrukturen så mycket som de borde. Folk betalar helt enkelt inte mer för sin uppkoppling. Så vi får troligen bara större problem med kapaciteten i framtiden. 4G LTE hjälper inte alls i det sammanhanget. Förbättringar i tekniken ger bara små vinster - inte alls nära de tusen gånger som är nödvändiga.

Man kan läsa Elektronik i Norden över nätet på http://www.elinor.se. Se sida 8 i nummer 6/2012.

Dystra framtidsutsikter för den som måste ha trådlös anslutning. Kanske man måste plocka fram spaden och börja gräva fiberkabel ...

23

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

host host fiber...
statligt fibernät där där underhåll skerlångsiktigt.
men dagens koppatnät klarar 10gigabit utanproblem via telejack.

24

Sv: Sämre fart efter ångerveckan hos Telenor ?

Jag är rädd för att det är få kopparnät som klarar det. De flesta kan inte ens få ADSL att fungera över längre sträckor.. Dessutom fungerar kopparn som antenn och både tar emot och skickar ut massor av störningar.

Visst klarar cat6-kabel ganska mycket men kabelnätet måste då byggas om på de flesta håll.

Vi körde väldigt många Gigabit genom en homogen kabelrulle (koppar) på labbet men i det verkliga livet är kabelnätet allt annat än homogent. Koppar är dessutom dyrt så de flesta operatörer har också gått helt över till fiberkabel.