1

Tråd: Uppskattad effekt!

Någonstans här på forumet har jag läst att man kan uppskatta effekten av en antenn genom att jämföra med en antenn med känd förstärkning.

Så låt oss anta att jag har en antenn med 4dB förstärkning och byter ut denna mot en okänd antenn. Går det då att räkna ut (utan utrustning) vad den ungefärliga förstärkningen blir..

Så om jag har en pinne mottagning med en 4dB och ändrar antenn till en som har 2 pinnar, kan jag då säga att jag har en 8dB antenn?

2

Sv: Uppskattad effekt!

Du får hitta någon programvara som visar dB. Pinnar kan vara lite hur som helst och stegen mellan pinnar kan vara många dB så det är stor chans att lika många pinnar visas fast den ena är i underkant och den andra i överkant.

Genom att titta på signalstyrka i dB kan du kolla hur mycket bättre en antenn är relativt en annan. Ta t ex ett usb modem och en panelantenn som anges ge gain 11 dBi. Du kanske ser en skillnad på 14 dB. Men det beror på att usb modemets antenn är 3dB sämre än referensnivån 0 dB som utgår från att en antenn strålar lika i alla riktningar, som solen. Bäst är att jämföra med en standardantenn som är en kvartsvåg eller en halvvåg lång. Den har nog en riktverkan i vertikalled som gör att gain är 1-2 dBi, mer kan det inte bli.

Absoluta värden kräver dyr mätutrustning. Relativa värden räcker. Med WLAN är det enklare eftersom man kan testa mellan två stationer åtskilda några hundra meter i öppen terräng.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-24 08:21:23)

Sv: Uppskattad effekt!

jonasolof skrev:

Du får hitta någon programvara som visar dB. Pinnar kan vara lite hur som helst och stegen mellan pinnar kan vara många dB så det är stor chans att lika många pinnar visas fast den ena är i underkant och den andra i överkant.

Genom att titta på signalstyrka i dB kan du kolla hur mycket bättre en antenn är relativt en annan. Ta t ex ett usb modem och en panelantenn som anges ge gain 11 dBi. Du kanske ser en skillnad på 14 dB. Men det beror på att usb modemets antenn är 3dB sämre än referensnivån 0 dB som utgår från att en antenn strålar lika i alla riktningar, som solen. Bäst är att jämföra med en standardantenn som är en kvartsvåg eller en halvvåg lång. Den har nog en riktverkan i vertikalled som gör att gain är 1-2 dBi, mer kan det inte bli.

Absoluta värden kräver dyr mätutrustning. Relativa värden räcker. Med WLAN är det enklare eftersom man kan testa mellan två stationer åtskilda några hundra meter i öppen terräng.

InSSider visar dB Kan jag använda mig av denna, och hur tyder jag siffrorna. är 10db i siffror lika mycket som vad då?

Det är precis detta jag skall göra.. Bege mig ut på en väg, åker eller sjön där jag har en line of sight till utrustningen

4

Sv: Uppskattad effekt!

InSSIDer är bra för ändamålet, ger momentana svar och plottar kurva.

Wiki berättar att decibel är en logaritmisk skala. 3 dB är en fördubbling. Det handlar bara om hur energi koncentreras åt ett visst håll, vilket ger antennförstärkning. Antennen kan inte tillföra energi utöver vad sändaren ger.

När du testar ska du fr a undvika att det finns reflekterande ytor i närheten. Södra alvaret på Öland är ett bra ställe...där kan man lätt undvika reflekterande föremål inom km avstånd samtidigt som det är fri sikt fyra fem km.

Den antenn du testar kan antingen användas för sändning eller mottagning enligt regeln om antennreciprocitet, dvs att båda funkar lika vad gäller antennkaraktäristika. Innan du börjar bör optimal rotation av cantennen i axial led kollas såvida inte andra sidans polarisationsplan är känt- men testa ändå.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.