1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-22 08:52:30)

Tråd: Förstå LTE: Varför ibland långsamt ned och snabbt upp på 4G??

Jag försöker få någon systematik i observationen att man ibland får t ex 2 mbit ned men 16 upp på 800, i detta fall med  Telia. Preliminär hypotes är att det kan ske om man är mycket långt från basstationen och min mottagning störs av att flera basstationer har liknande signalnivåer som den jag är uppkopplad mot, dvs mellan -90 och -100.

Ännu konstigare är a tt jag kan få mycket hög hastighet ned, t ex 18, men bara 2 upp om jag är mycket nära en basstation, i detta fall med signalnivå -48.

Enligt fortfarande preliminär hypotes går det snabbast upp och ned om jag inte hörs alltför bra av basstationen men får bort de andra basstationerna med hjälp av antennens riktverkan.

En björk i vägen kanske hjälper till att få optimala signalnivåer... Jag får i alla fall högre fart upp till en viss mast om jag är tre km från den  med lite skog emellan än en km från masten där antennen ser den. Ned var lika, ca 18.  I första fallet fem pinnar = -79dB, i andra fallet -48 från samma cell ID.. Nu var jag inte placerad i samma bäring från masten i båda fallen så det är en till variabel utöver avståndet och graden av skogshinder. 

Inom en ruta med sidan 2 km vid Kalmarsund får jag in åtta basstationer så störnivån bör vara hög, ibland sex basstationer/sektorer/Cell IDpå en gång med läsbar signal. 4G använder inte heller soft handover som t ex cdma hos Net1 så man ser aldrig två cell id uppkopplade samtidigt mot routern.

Allt gjort under två timmar i går kväll så underlaget för hypotesuppställandet är tunt.

Jag testade med 12 dBi panelantenn med front/back 20 dB och Mimo, dvs två antenner i en, ställda +/- 45 grader, och mycket lite sidolober (BAZ Spezialantennen.de) med antennen på ett kort kamerastativ på biltaket på någraolika platser som är intressanta i grannskapet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.