1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-02 17:24:03)

Tråd: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

Metageek.net som har det fria programmet inSSIDer som är oumbärligt när man sätter upp WIFI nät säljer även scanners för 2,4 GHz men även modeller för både 2,4 och 5 GHz. Scannerprogrammet Chartanalyzer 4 visar samma som inSSIDer men även icke WLAN källor. Jag har skaffat ingångsmodellen wiSpy 2.4

Första bilden är tagen då jag stgår med laptopen utanför huset och en vertikal ca 7 dBi D-link antenn kopplad till scannerdongeln, som ser ut som en vanlig usb dongel med RP-SMA kontakt. Det ligger en väldig massa wifi fr a på kanal 1 och även på kanal 6. Listan nedanför tog bara upp hälften av alla som fanns, man fick scrolla ned. Förutom accesspunkten adslsyd så finns routern bbox 2 på kanal 1 och den oombeda FON wifin på kanal 6 som jag trodde jag hade stängt av. BBox2 routern är senare utbytt till Fritzbox 7390

http://i.imgur.com/0YTrx.jpg


Bilden nedan visar två accesspunkter i mitt hus, adslsyd på kanal 1 och och vdsl på kanal 6. Båda kör 802.11 g så bandbredden är inte så stor. Jag har gått in i huset igen så mina två WLAN är starkare än då jag stod på gatan. Bortåt kanal 12 syns några toppar som är en analog 2,4 GHz backkamera på bilen fem meter bort, just igångsatt (jag har en kontakt så jag kan få bild bakåt utan att backen är i). Under frekvensscannen syns ett s.k. vattenfalldiagram som visar signalnivåer med frekvens på horisontella axeln, intensitet i färg och tid nedåt, ju mer förr desto längre ned. Efter någon dryg minut försvinner en momentan registrering. Kameran har varit igång ca femton sekunder när jag tagit bilden. Man ser att det längre ner, dvs tidigare, inte fanns någon störning där.

http://i.imgur.com/LwU5F.jpg

Andra analoga kameror som sänder på 2,4 GHz kan orsaka mycket värre störningar och över större frekvensområde. Det syns inte på en WLAN scan annat än att signalnivåerna varierar i takt med störningen.
Mikrovågsugnar jag kollat lägger en kraftig stördimma över en del av bandet. En router med iptelefoni visade sig ha en massa WLAN signalering trots att ip telefonin inte användes. Stängde man av ip telefonen försvann snöfallet.

Routern Fritzbox 7390 som ersatt den tidigare scannar både för andra WLAn och förstörningskällor och visar resultatet utmed en frekvensskala med kanalerna. Bra idé men den tar bara kraftiga WLAN och störningar. Hjälper väl vid autoinställnig av WLAN kanal men är inget att ha om man verkligen ska ha koll på att man lägger sitt WLAN optimalt. dessutom visar inte routern arten av störningen så man kan inte lista ut vad slags störkälla det är för att försöka eliminera den. Metageek har en mängd exempel på typiska störningar från Bluetooth, analoga kameror osv. Ska man pejla in en störning är en riktantenn bra, t ex Kjell & co panel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

Kolla dect och blåtand...

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-02 22:05:05)

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

´Bluetooth hoppar runt hela bandet utom en lucka mellan kanal 2-4 men inte så intensivt. Frågan är hur mycket det stör WLAN. DECT telefonerna var urladdade, nytt försök när jag kommer till Sverige om ett par dar.

Den lilla antenn som följer med WiSpy  är dålig. Med en D-link pinne fångar man upp mycket mer. Fast Metageekvill sälja en antenn som man hänger på laptoplocket och pejlar med så de har väl sett till att inte skicka med en för bra antenn. Själva usb grejen och programvaran funkar bra,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

Provade gratisvarianten, blev lite besviken då jag trodde att jag kunde använda åtminstone något av funktionerna som den gör reklam för.. Tyvärr är gratisvarianten för Chartanalyzer 4 lika bra som inSSIDer..

Lite tråkigt dock...

5

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

Jag har noterat att dect, wifi och blåtand stör varandra.
Givetvis även micro, men dom stör det mesta

Kolla linux finns lite kul leksaker för att kolla etern, men dom är svårare att hitta

6 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-03 06:28:43)

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

webbsmurfen skrev:

Provade gratisvarianten, blev lite besviken då jag trodde att jag kunde använda åtminstone något av funktionerna som den gör reklam för.. Tyvärr är gratisvarianten för Chartanalyzer 4 lika bra som inSSIDer..

Lite tråkigt dock...

Du behöver hårdvaran i WiSpy för att Chanalyzer ska visa mer än inSSIDer.

Dect ligger på 1,9 GHz i Europa. Stark Bluetooth kan störa. Analoga övervakningskameror som för över bilden trådlöst och förmodligen också TV/ video länkar på 2,4 GHz.

I stadsmiljö är det helt enormt hur packat det är med WLAN i luften.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

G-Man skrev:

Kolla linux finns lite kul leksaker för att kolla etern, men dom är svårare att hitta

Ja, det finns några stycken, men knappast lika behändiga som detta

8

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

Vilken kanal används oftast jonasolof? En kanske udda fråga, men vi har ju 12 (13) kanaler och välja mellan, ändå kör merparten av allt folk på Auto

9

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

1 och 6. Sen är det vissa som använder 11. De försvann dock kvickt när jag satte upp min lilla Ubiquiti på kanal 13 :-)

10

Sv: Wi-Spy scanner för wlan visar även störningskällor

Håller med, mest 1 och 6. Det är lätt att kolla med gratis inSSIDer. 13 används väldigt lite, finns bara i vissa länder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.