1 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-25 08:28:51)

Tråd: Cantenna

Hej!

Skall påbörja en svets utbildning nu i sommar och tänkte försöka mig på att bygga en cantenna i rostfritt eller aluminium, och känner att jag behöver få svar på en del frågor först.

1. Det cirkulerar en del rykten om att man kan bygga extrema antenner. BilcoWifi's 20dbi Cantenna är ett exempel. Skall man ta dessa siffror med en nypa salt?

2. Finns det någon gräns? (längd/ bredd). Med fri tillgång till rostfritt och aluminium så spelar inte diametern på röret eller längden på röret någonting alls

3. De flesta jag läser om är bara för Wifi, men jag antar att någon vänlig själ har en länk till ett bygge på 3G/4G Cantenna som är detalierat (Engelska /Svenska önskvärt)

4. Av intresse är 2100 och 2600 bandet (om detta inte går så blir det två byggen)

Hittade detta klippet på Youtube, där cantennan hade några Inälvor?! Någon som kan slänga ett ljus över saken (3 min in ungefär) Detta var en nyhet för mig.

http://youtu.be/c6JN7yOd6pg

2

Sv: Cantenna

Saknar lite info, någon kan kanske fylla på lite.. Klipper och klistrar ifrån annan sida...

(http://forum.free-games.com.au/forum/Ga … _P1013983/)

------------------------

That shows one taken apart. The Pringles can is metallized on the inside and so acts as a waveguide.

For added boost, there is a Yagi insert that goes inside. That's the threaded rod with the washers on it. You don't really have to do that part... the Pringles can waveguide works fine without it. Besides, the one in the picture (it's not mine) looks like the washers are not spaced properly for WiFi, it looks like he was trying to tap into higher frequencies.

Remember learning how to do division in Math Class? Well, you need to do a little to figure out washer configuration for a Yagi-Uda antenna....
You need to know only basic arithmetic to figure out how far away to place the washers on this contraption. It's easy.

Microwaves travel at the speed of light: 300,000 Kilometers/second.
The waves we want to capture are about 2.4 GigaHertz (WiFi).

So that means we need to know how to do division.
I learned division in 2nd grade. So did you.
So we know all we need to know to design a Yagi Antenna because you need to calculate how far away the washers must be spaced. That's it.
300,000 Kilometers = 300,000,000 meters
300,000,000 meters = 30,000,000,000 centimeters
That's how many centimeters light travels in a second.

WiFi is about 2.4GHz, which means that every second there are 2.4 billion waves. We want our washers spaced to match this number.
2.4 GHz = 2.4 Billion waves
2.4billion = 2,400,000,000

So now all we need to do is divide 30 Billion by 2.4 billion and we know how many centimeters apart to place the washers! EASY!

30/2.4= 12.5 centimeters.
So each washer must be about 12.5 centimeters away from the one next to it!

That wasn't so hard now, was it?

The "driven element" needs to be about 1/4 of a wavelength from the back of the can...
The last little bit of math - honest - and it's done... so...
12.5/4 = 3.125
So the driven element in our little antenna needs to be 3 1/8 centimeters from the back of the can.
That's it.
-----------------

Skulle det inte teoretiskt gå att omvandla detta till 2100-bandet genom att Räkna om formlen såhär...

30/2.1= 14,28cm
14.28/4 = 3.57

Det jag fortfarande inte greppar om är hur stora brickorna skall vara. Tittar man på en Yagi riktantenn så är spröten olika långa beroende på vilken frekvens de försöker fånga..

3

Sv: Cantenna

Vad skulle hända om du gjorde en vädertät pringlesburk med usbingång och plats för lämpligt usbmodem på insidan?
Jag har ju bättrat upload rejält med en sån här primitiv burk :-)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30011832/

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Sv: Cantenna

Jag tror att en cantenna i metall är ganska döfött tyvärr...
Det gör ju att hela burken kommer att bil ledanden och alltså inte alls få samma effekt som en burk med bara delar i metall.

Undersök det där ordentligt innan du startar projektet. Du vill ju kunna fånga vågorna när de ligger i resonans det frångår du om du har allt i metall.

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-31 12:05:32)

Sv: Cantenna

En cantenna ska vara i metall, tänk konservburk med botten kvar men utan lock. Här är en byggbeskrivning inklusive kalkylapplikation för olika frekvenser. Tänk på att det är stort avstånd mellan upplänk och nedlänk på UMTS. Förmodligen bäst att optimera för upplänken.

http://www.napoliwireless.net/doku/doku … a:cantenna

PS det är en napolitansk cantenna så det är på italienska. Det är dock klart och tydligt även med måttliga kunskaper i italienska. Säg till om något är oklart i texten.

Räkneprogramnet är hämtat från en annan site och där förmodligen på engelska

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-31 13:18:23)

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

En cantenna ska vara i metall, tänk konservburk med botten kvar men utan lock. Här är en byggbeskrivning inklusive kalkylapplikation för olika frekvenser. Tänk på att det är stort avstånd mellan upplänk och nedlänk på UMTS. Förmodligen bäst att optimera för upplänken.

http://www.napoliwireless.net/doku/doku … a:cantenna

PS det är en napolitansk cantenna så det är på italienska. Det är dock klart och tydligt även med måttliga kunskaper i italienska. Säg till om något är oklart i texten.

Räkneprogramnet är hämtat från en annan site och där förmodligen på engelska

Wow... Äntligen lite konkreta exempel... smile

Kämpar med italienskan en aning.. Dipolens höjd, är den det samma som 1/4 av burkens diameter? (Om burkens diameter är 12cm så är dipolen 3cm hög)..

Sedan missade jag längden på burken. Detta verkar inte spela någon roll förutom att man placerar dipolen 1/4 ifrån botten (burklängd/4). Ju längre burk desto smalare "fönster"

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-31 21:02:57)

Sv: Cantenna

Hoppsan, jag såg inte i bådskan att det kom mycket mer italienska längre ned. No problem för jag har läst italienska så det mesta är klart.

Det är en bra beskrivning. Vad gäller de metaller man kan tänkas använda för burken så är aluminium eller ännu hellre något försilvrat bäst. Högfrekventa strömmar ovan 2GHz rör sig bara i ytan av metallen och där är är mässing sämre än koppar som är sämre än aluminium som är sämre än silver och guld. men skiktet kan vara mycket tunt. Det är därför alu folien i Pringleburkarmna funkar. Stål är inte lika bra. Googla på skin effect för mer. Att svetsa en tunnväggig aluminiumburk är ett bra övningsobjekt på en svetskurs. Det går om man har tillgång till en Henrob lågtrycksgassvets. Används för att laga flygplansplåt. Om du skaffar en gassvets, skaffa en Henrob. Jag har haft stor nytta av min (som har använts av ett proffs för min räkning).

http://www.youtube.com/watch?v=BFWxXnJmd9k

Annars blir det till att löda en botten på ett rör.

Burken är en vågledare/wave guide. Det kritiska måttet förutom diametern är avståndet från botten till antennsprötet. Författaren kallar antennsprötet för en dipol men det är bara en halv dipol, dvs en kvartsvåg. Längden på sprötet ska vara 300/frekvensenXledningshastigheten i materialet (ca 0,95 för koppar) dividerat med 4 för en lvartsvåg. Vid 2450 MHz blir det 29 mm. Han föreslår att man kan göra längden justerbar, tvekis tycker jag.

Sprötet görs genom att man löder på en tjock tråd i koaxialkontaktens mittstift.

Bäst tycker han det är att använda en gängad kontakt som fästs i burken med mutter och flänsbricka. En annan variant är att ha en kontakt som fästs med 2-4 skruv och mutter. det är viktigt säger han att koaxialkontaktens metallklump inte protruderar (sticker in i) vågledarens hålrum, dvs in i burken.

Längden på burken ska överstiga 3/4 våglängd. Eftersom våglängden här bara är ca 12 cm så är längden inget problem.

Cantennan kan användas för att mata en parabol varvid mynningen ska vara i fokus.

Cantennan är en uppenbar kanditat för hemkörda antenner för LTE 2600 varav ett par behövs för MIMO. Jag antar att polarisationsplanet bestäms av hur antennsprötet står. De borde inte behöva skiljas åt så mycket för att uppnå erforderlig cross over isolation för MIMO effekt.

Det finns massor på¨nätet om cantennas. Här är en kalkylator för WLAN:

http://kioan.users.uth.gr/wireless/cantenna/

Du kan svetsa på en tratt också så ökar förstärkningen några dB

http://patchamon.wordpress.com/my-cantenna/

Här ser man att burken kan vara lång och att en färdig antenn är billig att köpa. Vidare noteras att cantenna har linjär polarisation och att man kan behöva vrida burken kring sin längsaxel för max prestanda. Borde alltså gå att använda för LTE 2600 MIMO

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-31 22:56:47)

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Du kan svetsa på en tratt också så ökar förstärkningen några dB

http://patchamon.wordpress.com/my-cantenna/

Så man kan optimera den med en tratt för att få ut några dB till, nu börjar det bli spännande.

Vet inte om vinklarna eller storleken på tratten spelar roll.. Jag menar det är ju onödigt att sätta på en tratt som är en halvmeter i diameter om man bara får ca 3dB som max, då kan man gott göra en mindre tratt

Rörade den "halva dipolen" Jag blir galen, alla sidor rekommenderar olika längd.. allt ifrån 28-31,5mm.. Jag kommer nog satsa på 29mm, då det verkar mest logiskt, Dessutom varierar tydligen avstånden beroende på vilken kanal man väljer.. ( http://kioan.users.uth.gr/wireless/cantenna/ ) vilket är något irriterande.. Jag antar att det fungerar ändå, men att antennen blir optimerad för en viss kanal

Skulle du bara kunna dubbelkolla att min insamlade information är riktig (se nedan) sedan skall jag sluta tjata smile

Så...
Samlad data säger..
* Optimal diameter = 85mm i diameter (2400 Wifi)
* Optimal längd = Minst 17,4cm.. men bör ligga runt 25-30cm (enligt länk med calculatorn)
* Optimal längd på vågledare/wave guide är 29mm
* Optimal längd där man placerar"vågledare/wave guide" är 58mm(enligt länk med calculatorn)
* Optimal optimering en tratt som bör ha minst dubbla diameter (170mm) men kan ligga runt 200mm

9 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-01 19:00:43)

Sv: Cantenna

Burken är vågledaren/wave guide. Det 3 cm långa sprötet är matningselementet som för in radioenergin i vågledaren där signalen sedan studsar omkring och slipper ut genom mynningen. Jämför när du blåser i en flaska och får ett dovt ljud på grund av stående våg. Flaskan är då en ljudvågsledare. Tänk dig en pipa i en orgel. Ett lång rör med en liten öppning i sidan och en vass kant. Där har du matningselementet som alstrar ljudvågen  och pipan är vågledaren som ska vara avstämd till den frekvens som ska alstras.

En dipol är en symmetrisk halvvågsantenn med matning i mitten. Antennen i cantenna är en kvartsvågsantenn där andra dipolhalvan är metallen som bildar jordplan. Men det är bara strid om begrepp.

För att sprötet ska fungera optimalt ska det ha vara exakt en kvarts våglängd när du tagit hänsyn till hastigheten i det använda trådmaterialet. Olika material kan ge en aning olika längd även om det är vid samma frekvens. Det som avgör längden är vågfortplantningshastigheten i den använda tråden, kallat Velocity factor. Den beror på dielektricitetskonstanten i det medium som omger tråden. En naken tråd i luft har bara luften som isoleringsmaterial. Här diskuteras saken:

http://mendoradio.wordpress.com/2010/09 … ty-factor/

Som du ser ska man inte utgå från 300 (299,8) utan från 299,7 när man räknar längd för en ledare omgiven av luft. Vågländen är alltså 299,7 delat med frekvensen och sedan delat med fyra om du ska ha en kvartsvåg. Förmodligen inverkar även trådens tjocklek mm. Vill man maxa köper man några cm en mm silvertråd hos en smyckesverkstad, går mycket bra att  löda.




Nästa sak som är frekvensberoende är avståndet till botten av burken från sntennsprötet. Du vill ju att vågorna som reflekteras i botten av vågledaren inte tar ut dem som går mot mynningen pga interferens. Är avståndet rätt fås istället en förstärkning av vågen som går ut eller in därför att vågtopparna lagras ovanpå varandra och adderas ( tror jag, har inte kollat teorin bakom cantenna).  EDit Se här

http://propakistani.pk/2010/03/19/how-c … chnically/

Hur diametern spelar med vet jag inte riktigt men det står en del om det när man googlar runt.

För ditt projekt skulle jag rekommendera att du försöker hitta dragna aluminiumrör med ca 1 dm diameter. Låter som något som segelriggtillverkare kunde ha. SAPA kanske har några bitar liggande. Eller så gör du ett rör av en plåt och svetsar ihop fogen. Då kan du göra hålet för koaxialkontakten innan. Finns för övrigt inget skäl att ha en så stor kontakt. Ta en gängad chassikontakt för reverse polarity SMA istället - eller vanlig SMA. Gör en bussning som tar hänsyn till rörets krökning. Se till att kontaktens yttre metall inte kommer ut i hålrummet. Sprötet löde du på koaxialkontaktens mittstift.

Man skulle ju också kuna göra antennen avstämbar genom att ha en kort slits istället för ett hål. Bra vore med en infästning som gör att man inte behöver hålla emot på insidan när kontakten ska fästas i röret såvida man inte har samarbetsvilliga femåringar hemma.

En sak med cantennan är att den konstigt nog har mycket smalare öppningslob än t ex en biquad med ungefär samma förstärkning. Den blir därmed svårare att rikta.

En wlan-antenn kan man testa genom att kolla signalen på några hundra meters håll utomhus men det är svårare för 3G eftersom du inte kan mäta den signal ditt modem skickar ut. Behövs nog ett antenn-lab för koll.

Största problemet med cantennan för UMTS är att antennen nog är smalbandig och att det är stort avstånd i frekvens mellan upplänk och nedlänk. De som kan ha nytta av tekniken är de som använder 4G på 2600 MHZ med Tre eftersom upp och ned går på samma frekvens men med tidsluckor. Telia och telenor har skilda frekvensområden för upp och ned på LTE. Edit: ser man till kalkylprogrammet såär den inte så smalbandig.

Mer att läsa:

http://www.lincomatic.com/wireless/homebrewant.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-01 22:16:03)

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

http://mendoradio.wordpress.com/2010/09 … ty-factor/

Som du ser ska man inte utgå från 300 (299,8) utan från 299,7 när man räknar längd för en ledare omgiven av luft. Vågländen är alltså 299,7 delat med frekvensen och sedan delat med fyra om du ska ha en kvartsvåg. Förmodligen inverkar även trådens tjocklek mm. Vill man maxa köper man några cm en mm silvertråd hos en smyckesverkstad, går mycket bra att  löda.

Där har vi något som många inte räknat med, eller för den delen tänkt på. Det kan ändå tyckas vara liten skillnad mellan 300 och 299,7, men det är ändå skillnad mellan 12,48 och 12,5. Inte så mycket att det inte fungerar alls, utan snarare skillnaden mellan en optimerad antenn och en halvdan antenn

jonasolof skrev:

Hur diametern spelar med vet jag inte riktigt men det står en del om det när man googlar runt.

För ditt projekt skulle jag rekommendera att du försöker hitta dragna aluminiumrör med ca 1 dm diameter. Låter som något som segelriggtillverkare kunde ha. SAPA kanske har några bitar liggande. Eller så gör du ett rör av en plåt och svetsar ihop fogen. Då kan du göra hålet för koaxialkontakten innan. Finns för övrigt inget skäl att ha en så stor kontakt. Ta en gängad chassikontakt för reverse polarity SMA istället - eller vanlig SMA. Gör en bussning som tar hänsyn till rörets krökning. Se till att kontaktens yttre metall inte kommer ut i hålrummet. Sprötet löde du på koaxialkontaktens mittstift.

Det där med diametern funderar jag fortfarande på hur de kommit fram till detta. På http://www.napoliwireless.net/doku/doku … a:cantenna sägs det nästan i början var diametern skall vara både för Wifi, UTMS och GSM trafik. Jag tror att de menar att höjden på en våglängd för 2400mhz är 8,5cm  (För UTMS 2100 då alltså 9cm) Optimalt borde vara att precis få in en våglängd eller mer (höjd+bredd), och på så sätt slippa förluster med större burkar där viss procent smiter ut  (men det är som sagt bara en hypotes)

PunBB bbcode test

Troligtvis kommer jag att själv få tillverka röret på svetsutbildningen, och då är inte diametern något problem eller längden. Dock kan jag inte säga att det blir särskilt tunn, kanske en 2-3mm tjock, men detta skall väl inte vara ett hinder hoppas jag. Troligtvis får jag stå för materialet själv, men det är ju inga stora kostnader det rör sig om.

Bra ide med silvertråd.. Silverpriset är idag ganska lågt, så en tråd för några tior köper jag gärna.

jonasolof skrev:

En wlan-antenn kan man testa genom att kolla signalen på några hundra meters håll utomhus men det är svårare för 3G eftersom du inte kan mäta den signal ditt modem skickar ut. Behövs nog ett antenn-lab för koll.

Största problemet med cantennan för UMTS är att antennen nog är smalbandig och att det är stort avstånd i frekvens mellan upplänk och nedlänk. De som kan ha nytta av tekniken är de som använder 4G på 2600 MHZ med Tre eftersom upp och ned går på samma frekvens men med tidsluckor. Telia och telenor har skilda frekvensområden för upp och ned på LTE. Edit: ser man till kalkylprogrammet såär den inte så smalbandig.

Mer att läsa:

http://www.lincomatic.com/wireless/homebrewant.html

Jag har förstått detta och mer eller mindre avfärdat idén med en Cantenna för UTMS, då den blir som du säger lite jobbig att rikta, och dels får man räkna om alla siffror, och dels är det mycket jobb med att få den okänslig för väder, och sedan bör man ha tillgång till dyr LAB utrustning för att kolla.. Jag kommer nog att satsa en Wifi Cantenna i stället..

Jag har nästan listat ut allt nu.. För en stund sedan ramlade den sista pusselbiten ned.. Vinkeln på tratten skall optimalt vara 30° för att fånga upp signalerna bättre..

Jag har fått indikationer på att längden på röret faktiskt kan förstärka signalen något, jag letar fortfarande på bekräftelse.. Närmsta jag kommer på den punkten hittills är en Bazooka Cantenna (En kombi av en cantenna och inbyggd ORiNOCO.  http://www.lincomatic.com/wireless/homebrewant.html (långt ner på sidan)) där faktiskt längden på röret förstärker signalen ännu mera. Jag skall kolla upp om samma princip skulle fungera på en cantenna

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-02 13:15:55)

Sv: Cantenna

Mittåt. Jag tror tråden från koaxialkontakten ska vara 2-3 mm tjock.

Våglängden innuti en vågledare är längre än i luft, konstigt nog. Men det gäller närmast vågen i vågledarens längsriktning, tror inte att det påverkar matningssprötets längd.


En cantenna är en variant av cirkulär vågledare och används oftast som matning till en parabolreflekor. Ser enkelt ut men är en väldig massa teori. Tyvärr har den finska källan till kalkylprogrammet tagits bort från webben. Här är en källa till mycket info om mikrovågsantenner inklusive vågledare inklusive cirkulära vågledare och olika sätt att dämpa den spridning som sker genom att radiovågor strålar från burkens kant. Tratten är bara en variant. Se 6.3 etc
http://www.w1ghz.org/antbook/contents.htm

En annan rolig antenntyp som bygger på vågledare och då gärna rektangulära är slitsantenner. De kan ha hög förstärkning och är polariserade vinkelrätt mot slitsarnas längsriktning. Här är en för wifi
http://www.trevormarshall.com/waveguides.htm

Man kan bygga eller köpa

http://nuke.freenet-antennas.com/module … &sid=1

Ursprungsartikeln till cantenna är nog från ett gäng radioamatörer som sänder television i USA

Lägger till den när jag hittar den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Cantenna

jonasolof skrev:

Mittåt. Jag tror tråden från koaxialkontakten ska vara 2-3 mm tjock.

Våglängden innuti en vågledare är längre än i luft, konstigt nog. Men det gäller närmast vågen i vågledarens längsriktning, tror inte att det påverkar matningssprötets längd.

Ja, det är samma nuffror jag kommit fram till med..  Mellan 2,5-3mm, men vad jag förstår gäller detta koppar och inte silver. Då silver leder bättre än koppar så kan väl den tråden vara smalare, eller?

jonasolof skrev:

En cantenna är en variant av cirkulär vågledare och används oftast som matning till en parabolreflekor. Ser enkelt ut men är en väldig massa teori. Tyvärr har den finska källan till kalkylprogrammet tagits bort från webben. Här är en källa till mycket info om mikrovågsantenner inklusive vågledare inklusive cirkulära vågledare och olika sätt att dämpa den spridning som sker genom att radiovågor strålar från burkens kant. Tratten är bara en variant. Se 6.3 etc
http://www.w1ghz.org/antbook/contents.htm

Skrivaren gick varm här i kväll wink

Intressant läsning, dock en aning frågande om resultatet.. Jag skummade igenom pappren lite snabbt "Radiation pattern" och "Parabolic Dish Efficiency%" säger att ju större diameter du har på burken (Parabolisk yta), desto sämre förstärkning och förlust får du, men det är säkert jag som läser resultaten fel. Skall sätta mig ned i morgon och läsa ordentligt. Om jag fattade saken rätt så finns det en risk att för stor diameter på cantennaröret i stället försämrar resultatet..

Intressant att få reda på andra former än just tratt.. men tratt är enklast att tillverka tror jag.  Jag trodde inte diametern på tratten spelade någon roll.. Men tydligen så gör det .  Jag förstod det när jag tittade på en "VE4MA feed" ritning, där det tydligen var noga med måtten på den runda "sockerkaksformen" big_smile.  Då måste samma sak gälla för en tratt, att det då finns ett optimalt mått.. Jag har graderna (30°) då är det bara längden på tratten som fattas

Suucka! smile Mycket teori och matte

jonasolof skrev:

En annan rolig antenntyp som bygger på vågledare och då gärna rektangulära är slitsantenner. De kan ha hög förstärkning och är polariserade vinkelrätt mot slitsarnas längsriktning. Här är en för wifi
http://www.trevormarshall.com/waveguides.htm

Man kan bygga eller köpa

http://nuke.freenet-antennas.com/module … &sid=1

Ursprungsartikeln till cantenna är nog från ett gäng radioamatörer som sänder television i USA

Lägger till den när jag hittar den.

Jag har sett några av dessa antenner, och de är onekligen någonting att ha i åtanke. Att få ut mellan 15-18dB ifrån ett hemmabygge är inte illa, dock är det mer pill med att forma vågledaren, vilket kan bli nästa expriment när jag lärt mig svetsa och löda ordentligt..

Ja hittar du den artikeln, lägg gärna ut den

13 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-17 10:52:25)

Sv: Cantenna

Här kommer lite sammlad info för de som tänker prova tillverka en Cantenna

Diameter |Avstånd mellan vågledaren till botten av burken
80mm                      70.1mm                                
81mm                       67.5mm                                
82mm                       64.5mm                                 
82.5mm                       63.3mm                                           
83 mm                      62.1mm                                      
84mm                       59.9mm                                        
85mm                       58.1mm                                         
90mm                       51.4mm                                        
95mm                       47.2mm                                            
100mm                         44.4mm                                        

Efter vad jag läst på nätet är diametern från 80-100 som gäller. Optimalt är 85mm.  Under 80 och över 100 funkar självklart, men med något sämre resultat..

(En pringels burk "Avstånd mellan vågledaren till botten av burken"  = 85,8mm )

Tjocklek på tråden.(vågledaren) Kopparkabel/Gem
2-3 mm

Längd på tråden (vågledaren))
Mellan 29-31mm
Här kan du optimera antennen rejält för en viss kanal

Ju längre Cantenna-rör, desto starkare och mer riktad kommer den att vara. MEN ju mer riktad den är, desto jobbigare är det att rikta den rätt.
Lämplig längd är en våglängd, men gärna längre

* It is true that the longer your antenna, the more gain you will get. More gain == good(tm). I've read somewhere (and it may or may not be the case) that the gain increase levels off rapidly after 6 or 7 wavelengths and it's not important to design beyond that.*

Overkill is a way of life! big_smile

Tratt ger förstärkning ifrån 3dB med en dubbel diameter, men detta gäller bara på mottagning, inte på sändning. Optimal vinkel är 30° (Just nu står det stilla hur lång tratten blir, Bredd och grader har ni iallafall)

Fördelen med tratt är även att den blir något enklare att rikta

http://www.cantenna.com/ säljer en cantenna som är 12" (27cm lång). Denna antenn ger 12dB. Utgår man ifrån att deras siffror stämmer, så kan vi prestera lite bättre..

Följer man noga mina och jonasolof anvisningar och dessutom sätter på en tratt eller en VE4MA rigg, samt gör din cantenna ett par cm längre så kommer du garanterat få ut mer än 12dB ur din cantenna, hur mycket mer kan jag inte säga någonting om, då man får sätta den i ett lab och mäta.

Gör nu inte en idiotgrej och skapa en cantenna som är 70cm lång, då denna blir hemskt opraktiskt att rikta. Gör den inte längre än 40cm. På http://bilcowifi.com/ hittar man extrema versioner av cantenna vars siffror man nog får ta med en nypa salt tyvärr. Jag köper inte tyvärr att de får ut 30dB i 24" varianten. Visserligen är den 54cm lång, och antagligen en riktig mardröm att rikta in, men 30dB är rent önsketänkande. Gissningsvis kanske någonstans mellan 15-20dB inte en dB mer. Blir lätt misstänksam vid höga världen utan någon som helst info som stödjer påståendet förutom några halvtaskiga print screen bilder

Kom ihåg att ha kul!

Lite info för ni som väljer att bygga med en pringelsburk.. Kolla på detta Youtube klippet, speciellt den delen avsnittet som berör den inbyggda antennen i pringels burken för bästa effekt
http://youtu.be/betR3vejzg4

14

Sv: Cantenna

Jag hade en stor flaska Leffe i ett guldfärgat metallrör. Dags att dricka nu. Blir en snygg Cantenna. Har inte kollat måtten än men den fick åka med i landetflytten. Blir det av direktkopplar jag wlandongeln till cantennan. Bara en övergång emellan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Cantenna

Kolla även andra sätt att hindra att burkens kant strålar i oönskade riktningar. Vanligast är choke ring.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-06-08 12:52:37)

Sv: Cantenna

Jonasolof: En sak slog mig precis.. Hur funkar det med att cantennan får rätt matning med rätt impedans? (50ohm) Sköter pigtailen detta?

Fick precis en chock.. Ortens Järnaffär vill ta hutlöst betalt för en bit aluminiumrör..

Innediameter 84mm ytterdiameter 90mm längd 400mm vill råttorna ha 1900:- för..

Tror att kostnaden för matreal och kostnaden att valsa en bit aluminium på Lernia kostar en bråkdel av den summan.. Vill egentligen inte valsa då man aldrig får en perfekt cirkel, men det är bättre än inget

17

Sv: Cantenna

Jag valsade en bit för att skarva ett avgas, olika diam.
Svåraste är att längdsvetsa det, då insidan skall vara snygg också. Efter lite pill så funkade det, men efter att
Plåtknackaren vek och valsade röret blev det tätt, klart impad ingen svets behövdes när jag byggde vattentank med detta, nästa avgas så vetman :-)

18

Sv: Cantenna

biltema?jula? finns mycket kul om man går runt i de butikerna.

webbsmurfen skrev:

Jonasolof: En sak slog mig precis.. Hur funkar det med att cantennan får rätt matning med rätt impedans? (50ohm) Sköter pigtailen detta?

Fick precis en chock.. Ortens Järnaffär vill ta hutlöst betalt för en bit aluminiumrör..

Innediameter 84mm ytterdiameter 90mm längd 400mm vill råttorna ha 1900:- för..

Tror att kostnaden för matreal och kostnaden att valsa en bit aluminium på Lernia kostar en bråkdel av den summan.. Vill egentligen inte valsa då man aldrig får en perfekt cirkel, men det är bättre än inget

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

19 Senaste redigerad av jonasolof (2012-06-09 16:09:41)

Sv: Cantenna

webbsmurfen skrev:

Jonasolof: En sak slog mig precis.. Hur funkar det med att cantennan får rätt matning med rätt impedans? (50ohm) Sköter pigtailen detta?

Fick precis en chock.. Ortens Järnaffär vill ta hutlöst betalt för en bit aluminiumrör..

Innediameter 84mm ytterdiameter 90mm längd 400mm vill råttorna ha 1900:- för..

50 ohm får du automatiskt genom matningsantennen som i princip är en jordplansantenn. Det behövs ingen impedansanpassningsbalun. Du kan ansluta en wifidongle direkt till koaxialkontaken med en adapter så slipper du kabelförluster.

Jag hade en flaska whisky i barskåpet med ett plåtrör som förpackning. Innerdiameter 84 mm. Är dock lite osäker på hur bra radioövergång det är i den längsgående falsen.

Jag avsrtår från wifi cantenna, har för övrigt en 60 cm parabol för wifi som står standby f.n. Däremot saknas det bra smidiga riktantenner för att pejla in master på 2600 4G. inte heller finns det några biquad dubbelantenner som på 800. Så jag kanske gör en cantenna för 4G 2600. BEfintliga 4G routrar använder bara en antenn för sändning (plus mottagning) så det räcker med en antenn för pejling. Den andra antennkontakten som bara används för mottagning kan man lämna utan anslutning så slipper man oväsenliga signaler.

Vad gäller rör skulle jag testa stena metall och konkurrenter i återvinningsbranschen. Funkar det inte med 85 mm ventilationsrör?

Gamla tomhylsor till artilleri brukar finnas att köpa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Cantenna

Ljungdahl skrev:

biltema?jula? finns mycket kul om man går runt i de butikerna.

Har redan varit i kontakt med dessa.. fått nobben...

jonasolof skrev:

... med ett plåtrör som förpackning.

Funkar det inte med 85 mm ventilationsrör?

Är tämligen säker på den frågan... Vill ha aluminium då denna verka leda signalerna bäst. Jag kan kanske sträcka mig till mässing, men undviker nog plåt, då plåt inte leder lika bra.

Angående ventilationsrör...
Antagligen. Felet är helt mitt. Jag vill ha ett rör som är slät på insidan. Ventilationsrör brukar vara "räffliga" om jag minns saken rätt. ett räffligt rör är inte optimalt vågorna studsar konstigt på sådana ytor... Jag är en aning mesig och petig i den frågan

Dessutom måste jag börja titta efter andra mått.. Även om 85mm är optimalt så påverkar det nog inte nämnvärt mycket med en annan diameter. Jag får nog söka efter andra mått..

Orsaken till denna petighet just nu är att jag skall bygga denna till mina päron, och försöka dela min internetanslutning till dem som bor ca 800m ifrån (fri sikt). Dock tillåter inte deras ekonomi något antennköp så vi skall prova två versioner..

Första versionen är nästan klar, och det är en pringelsburk (190 gram)
Version 2 tänkte jag låta vara helt i aluminium och drygt 40cm lång (utan tratt) och så nära optimala siffror det bara går utan professionella mätinstrument, och sedan jämföra prestanda. Päronen envisas med att det inte kommer att fungera alternativt att det funkar lika dåligt.. Men jag tror starkt på detta och tror starkt på aluminiumvarianten, så när jag fått ihop aluminiumvarianten skall vi testa.. En flaska Mackmyra står på spel smile

Nåväl... Här är en ritning jag lovade för några inlägg sedan..
PunBB bbcode test

21

Sv: Cantenna

Jag har stora svårigheter att hitta 2mm kopparkabel. Någon som kan ge tips... De jag hittar är 1,5mm och 4mm..

Elfa är en möjlighet, men jag ger inte +30euro för 30 meter när jag max behöver 10cm..

jonasolof: Skulle man klara sig på 1,5mm... Eller kanske 1,8 (om jag nu har en enorm tur och hitta någonting i den dimensionen)

22

Sv: Cantenna

För mig att min rg8 har den tjockleken på mittenledaren

Gör rör av alu plåt, går bra att "tejpa" som rör för test.

23

Sv: Cantenna

G-Man skrev:

För mig att min rg8 har den tjockleken på mittenledaren

Jag har googlat runt lite.. Men hittar ingen i Sverige som säljer RG-8 i meterslängder...

24

Sv: Cantenna

En vanlig elkabel för fast förläggning med 2,5 mm2 area har solida kopparledare med diam på c:a 1.8 mm.
T.ex. EKK 3x2.5 som finns i närmsta bygghandel för typ 15:- metern. En spillbit borde du kunna få gratis av en elektriker eller på ett bygge.

25

Sv: Cantenna

Annars kanske detta kan vara något:
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i … a291817d20