1

Tråd: Telenor lanserar 4G mini

4G mini 2gb månad och 5Mbit för 79.-

Är det lönt att ens köpa det? 2gb går väldigt snabbt åt..

2

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Beror på vad du gör, använder du det för att tex betala räkningar och lite surf så räcker det långt.

3 Senaste redigerad av ruva (2012-05-31 16:13:50)

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Surf 6 har väll fri surf för 79 kr/månad och ingen äcklig bindningstid?

http://www.universal.se/bredband/via-mo … t/?produkt

EDIT:

Överföringshastigheten sänks till 384 kbit/s om användandet överstiger 2 GB/mån för SURF 6 Mbit/s, 10 GB för SURF 16 Mbit/s
och 20 GB för SURF 32 Mbit/s och SURF 80 Mbit/s.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4

Sv: Telenor lanserar 4G mini

ruva skrev:

Surf 6 har väll fri surf för 79 kr/månad och ingen äcklig bindningstid?

http://www.universal.se/bredband/via-mo … t/?produkt

EDIT:

Överföringshastigheten sänks till 384 kbit/s om användandet överstiger 2 GB/mån för SURF 6 Mbit/s, 10 GB för SURF 16 Mbit/s och 20 GB för SURF 32 Mbit/s och SURF 80 Mbit/s.

Bra pris, 79kr/mån för 2GB i 5Mbit/s och sedan 0,3Mbit efter 2GB.
Undra vad de har för "övre" tak.

Detta nät "Universal Telecom" är en virtuell operatör som ligger under Telenor.
Så tjänst/mottagning bör inte vara någon skillnad från vanligt Telenor abb bortsett från individuella prissättningen och gigabyte gränsen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av ruva (2012-06-01 15:06:23)

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Har man inte bråttom och inte vill lägga ut för mycket pengar på mobilt bredband kan man ta MOBIL 57 (kr/månaden)  från Universal Telecom.  Upp till 1 Mbit/s obegränsat surf varje månad.
Skicka SMS inom Sverige och till utlandet kostar 29 öre.

Ett modem för 1-3 Mb/s får man tag på billigt.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Jag förstår inte varför Telenor kallar det för 4G. Är det ett försäljningstrick tro... 4G med 5Mbit känns lite fel.. Det känns mer 3G över det hela

7

Sv: Telenor lanserar 4G mini

....fast..trevligare med 25ms ping. piggare nät.

webbsmurfen skrev:

Jag förstår inte varför Telenor kallar det för 4G. Är det ett försäljningstrick tro... 4G med 5Mbit känns lite fel.. Det känns mer 3G över det hela

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

8

Sv: Telenor lanserar 4G mini

webbsmurfen skrev:

Jag förstår inte varför Telenor kallar det för 4G. Är det ett försäljningstrick tro... 4G med 5Mbit känns lite fel.. Det känns mer 3G över det hela

Värdet med 4G är inte bara nedlänkshastighet, utan också:

- låg latency (för spel, videosamtal, surf, etc)
- snabb upplänk (när du lägger upp fotoalbum på Facebook, osv)
- tillgång till flera frekvensband (bättre räckvidd)

Till slut o ända räcker Telenors mini 4G (109kr/mån) för många av deras abbonenter. Varje operatör har stenkoll på sin statistik vad gäller dataförbrukning. Den är dessutom 30kr billigare om man redan har ett modem och behöver endast SIM kort.

Kolla vad Verizon tar för sitt 4G/LTE i USA:

- $50 (360 SEK) för 5GB
- $80 (575 SEK) för 10GB

- On the 4G network, download speeds of 5-12 Mbps. Upload speeds of 2-5 Mbps.
- On the 3G network, fast downloads – typical speeds of 600 to 1.4Mbps and fast uploads – typical speeds of 500 to 800 Kbps.

Vi har det gott ställt för oss i Sverige, helt enkelt.

9

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Sam skrev:

Kolla vad Verizon tar för sitt 4G/LTE i USA:

- $50 (360 SEK) för 5GB
- $80 (575 SEK) för 10GB

- On the 4G network, download speeds of 5-12 Mbps. Upload speeds of 2-5 Mbps.
- On the 3G network, fast downloads – typical speeds of 600 to 1.4Mbps and fast uploads – typical speeds of 500 to 800 Kbps.

Vi har det gott ställt för oss i Sverige, helt enkelt.

ssssysssh sam, sätt inte griller i hufvudet på operatörerna....  wink

10

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Jag startade DOVADO utav frustration på 33.6kbps dial-up mitt ute i öknen. 1Mbps var en ren pipe-dream.

Just keeping it real! :-)

11

Sv: Telenor lanserar 4G mini

jag startade med 75baud modem stora som bänkdiskmaskin, på den tiden skickade man datat med dat band tongue
"epost" via modemet och inte data som nu.

12 Senaste redigerad av nhu (2012-06-01 20:23:14)

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Då kommer du säkert ihåg Teletype som måste skruvas fast i väggen för att inte hoppa över golvet då den skrev ut nånting. Den hade starka elektromagnetiska reläer som fick hela maskinen att skaka då de drog.

Om man inte vet av nånting bättre så duger vad som helst ...

Under min tid har dataöverföringen blivit ca. 10 miljoner gånger snabbare och knappast stannar utvecklingen här.

13

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Eller när man förr köpte en cd-brännare för några tusen. När man brände skivor skulle detvara lugnt i huset. Minsta lilla vibration gjorde en 100 kronor fattigare.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

14 Senaste redigerad av nhu (2012-06-02 21:39:01)

Sv: Telenor lanserar 4G mini

Ja, vad gnäller vi då över ?  Det är förstås klyftan mellan det som är möjligt och det som i verkligheten erbjuds oss. De som inte vet nånting alls om tekniken är väl glada och nöjda men då man sedan år 2000 kört Gigabit på jobbet och 100 Mbit/s hemma så är det surt att sitta här med nån ynka Mbit - om det fungerar alls ... Egentligen är stabiliteten viktigare än hastigheten.  I sommar skall det komma 4G hit och ifall jag får in nån signal alls så hoppas jag på bättre stabilitet än nuvarande system. Ett par Mbit stabil anslutning skulle redan vara en stor förbättring.

Telenor har hittills varit bäst (=minst illa) men Tre tycks ha blivit bättre. Dovadon kan inte uppdatera DDNS (no-ip.com) men TPlink MR3420 klarar det. Å andra sidan så är MR3420 ytterst långsam att identifiera modemtypen.

Det är minsann inte att bara koppla in grunkorna, tuta och köra...

(Innan jag fick iväg det här så bröts förbindelsen till bredband.tre.se. Trots hyfsad signalstyrka så bryts förbindelsen ofta)

15

Sv: Telenor lanserar 4G mini

nhu skrev:

Dovadon kan inte uppdatera DDNS (no-ip.com)

Är det felanmält i så fall?