1

Tråd: Varför begränsningar egentligen

Jag satt och läste en artikel om Telia som vill spärra allt som heter IP-telefoni och liknande funktioner i sitt mobila bredband och allt bara för att folk väljer bort telefonin och SMS. Egentligen förstår jag det inte. Det här är ju exakt samma tänk som film och musikindustrin haft bara för att de egentligen inte får tummarna loss för att skapa ett alternativ till fildelningen. Det där är ju rent löjligt. Vad är det för folk som får jobb hos teleoperatörerna egentligen? Jag skulle t.ex. inte få för mig att använda deras videosamtal för att det är så usel kvalitet till så pass dyrt pris när videotelefoni skulle vara gratis. Vore jag operatör skulle jag snarare satsa på att skapa en egen tjänst t.ex. tillsammans med Skype eller varför inte en helt egen där det inte kostar att ringa till andra med appen och till andra i nätet och billigt i övrigt. Telia skulle t.ex. klara att konkurrera, men i stället kör de ett trångsynt race vilket är märkligt. Hur hade ni löst "problemet" med att folk inte använder tjänsterna.

2

Sv: Varför begränsningar egentligen

Telia mfl operatörer har egna ip telenät där det kostar som vanligt att ringa.... samma gäller ip tv osv...

3

Sv: Varför begränsningar egentligen

Välj operatör och abb. där Du får kommunicera med valfritt protokoll utan operatörens synpunkter. Ofta blir det då ett proffsabb. och en operatör som har hög andel proffskunder typ m2m. Hellre lite dyrare abb. där jag själv fritt får bestämma vilka nollor och ettor jag vill skicka resp. ta emot vilket i praktiken kan innebära ett renodlat mobilt bredbandsabb där Du kör Din VoIP.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Varför begränsningar egentligen

Enda orsaken är att operatörerna vill plocka pengar av dej. Det behövs inga "tjänster" alls. Om man har en öppen Internetanslutning så kan man ringa med SIP-telefon helt gratis. En SIP-server behövs inte - den är bara till för att göra det bekvämare. Vill man ut på det gamla telefonnätet så kostar det förstås.

Telias tanke att stänga portar och sedan ta pengar för att öppna dem igen är rena maffiametoder motsvarande maffians "försäkringar". Betala eller så råkar du illa ut. Det borde kriminaliseras men politikerna fattar inte nånting av nätet alls. Därför hjälper polisen maffian att plocka pengar av oss.

Vad vi behöver är rena nätoperatörer som är helt förbjudna att sälja tjänster utan bara tar betalt för öppna Internetanslutningar. Enbart på det viset slipper vi snedvriden konkurrens där nätoperatören tar till maffiametoder för att sälja sina egna tjänster.

5

Sv: Varför begränsningar egentligen

Avundsjuka..

Jag tycker det är konstigt att denna fråga är på tapeten, och varför Telia tagit upp denna. Det är ju inte IP-telefoni som är problemet, utan deras priser, vilket man hade hoppats de skulle inse så småningom. Men de kör fortfarande med skygglappar på, och försöker desperat på alla sätt få in pengar.

De gillar fortfarande inte att konsumenten fått möjlighet att välja vilken operatör man vill surfa med och vilken man vill ringa med, och detta retar dem.

Problemet kom när många sade upp sina fasta abonnemang och flyttade sina telefonnummer till IP-telefoni. Då Telia inte fick in de pengar de hade fått innan så började Telia fundera.. Att flytta tex mellan Tele2/Glocalnet/Alltele till Telia eller till annan telefonoperatör kostade inget extra, då Telia hade avtal sedan innan med dessa.

Men IP-telefoni var inte uppfunnen på denna tid då detta avtal skrevs, så Telia exkluderade dessa kunder och fortsatte skicka räkningar till dessa abonnenter under namnet Skanova (ett litet dotterbolag till Telia), med förklaringen att "vi äger kabeln som är nedgrävd till ditt hus, därför tar vi ut en extra avgift på 50-60:- i månaden"

Helt plötsligt kunde man inte konkurrera på samma villkor längre, och inte nog med det. Att portera ditt nummer till den nya operatören var näst intill gratis, men ångrade man sig och ville tillbaka till Telia fick man punga ut med 5-600:- + porteringskostnad

Därför när jag jobbade med IP-telefoni för 2-3 år sedan fick man alltid säga till kunder som  funderade att portera sitt nummer till oss att först kolla med bredbandsleverantören att "de fortfarande kan leverera bredband till (kund) fast (kund) säger upp den fasta telefonin". Oftast kunde de det, men det fanns tillfällen där kund inte kollat, och Skanova helt enkelt klippt av kablarna, så kund var ursinnig.

Varför Telia nu gör detta med sitt egna bredband, att kräva pengar av de som använder IP-telefoni skulle jag vilja påstå endast ha med pengar att göra ingenting annat. Telia ligger lite illa till ekonomiskt och skyr inga medel att få in lite extra pengar.

Det är intressant att notera så fort det gäller pengar så har de inga problem med att fixa lösningar som hindrar olika program för att användas. Tänk om Telia kommer på att de kan använda samma teknik för att döda .torrent trafik exempel (Ryyser)

6

Sv: Varför begränsningar egentligen

Ip telefoni har jag kört med sedan tidiga nittiotalet, så det är inte på långa vägar nytt, då fanns det ip -pstn trunkar på lite olika ställen, bla jag hadde en.
På det viset kunde man ringa tex usa för lokalkostnad på samtalet plus ev kostnad i usa.
Lite gsm överdet var det, dåligt ljud och fördröjning med andra ord. Ganska hög ping.

7

Sv: Varför begränsningar egentligen

Helt klart är det fråga om att plocka pengar så länge det går. Så småningom är det slut med de gamla teleoperatörernas "tjänster" eftersom det inte finns någon som helst orsak att ta extra betalt för dem. Inte bara PTS utan också EU funderar på att skilja åt nätoperatörer och tjänsteleverantörer och då är det Telia som förlorar mest. Men Telia har ju satt i system att överklaga alla beslut genom varenda instans det finns - och plocka pengar under tiden.

LTE är ju ett rent paketnät. Där finns ingen skild "telefondel" så det finns ingen orsak att särskilja telefoni alls på några som helst grunder. Allt är data. Och att stänga portar och hindra protokoll går inte i längden så Telia är snart illa ute på allvar. Att folk går med på att betala extra för någon sorts "abonnemang" beror bara på att folk är vana vid den gamla telefontekniken. De betalar för luft egentligen. Men det går inte med framtidens kunniga ungdomar som lekande lätt krypterar sina telefonsamtal och kör dem under vilket protokoll som helst. Det är bara en tidsfråga innan det blir ett ramaskri över att behöva betala för ingenting.

8

Sv: Varför begränsningar egentligen

Att skilja på telia och skanova skulle regeringen  beslutat redan vid försäljningen av telia, sälj telia och behåll nätet med långsiktigt underhåll och utbyggnad av bla fibernät m..m.
Klåperi av politikerna.

Sälj försvaret till högsbjudande också ...

9

Sv: Varför begränsningar egentligen

G-Man skrev:

Klåperi av politikerna.

Sälj försvaret till högsbjudande också ...

Skrattar.. Ja det lutar ju onekligen åt det hållet.. smile