1

Tråd: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Hej.
Jag är ny medlem i forumet. Har sedan fem veckor ett 4G-32Mbit abonnemang hos Bredbandsbolaget som inte fungerar. Jag beställde Internet, men fick inte Net.
Har konstaterat att åtminstone en sektor i den mast jag kan använda inte fungerar, en åt mitt håll förstås. BBB:s tekniska support vill inte lämna ut uppgifter om vem som klättrar/lagar fel i Telenors utrustning, men säger att ärendet är "lämnat vidare".

Tidigare skötte Teracom utrustningen, åtminstone här, men vid årsskiftet 2011-2012 gick kontraktet ut.

Någon här i forumet som känner till vem som (inte) sköter detta nu?

Jag bor i Sandvikens kommun.

EjeP

2

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Om det är en mast som delas av 3/Telenor så bör de vara 3GIS som klättrar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

EjeP skrev:

Hej.
Jag är ny medlem i forumet. Har sedan fem veckor ett 4G-32Mbit abonnemang hos Bredbandsbolaget som inte fungerar. Jag beställde Internet, men fick inte Net.
Har konstaterat att åtminstone en sektor i den mast jag kan använda inte fungerar, en åt mitt håll förstås. BBB:s tekniska support vill inte lämna ut uppgifter om vem som klättrar/lagar fel i Telenors utrustning, men säger att ärendet är "lämnat vidare".

Tidigare skötte Teracom utrustningen, åtminstone här, men vid årsskiftet 2011-2012 gick kontraktet ut.

Någon här i forumet som känner till vem som (inte) sköter detta nu?

Jag bor i Sandvikens kommun.

EjeP


När man bytte utrustning intill några master i Gävle inför 4G så var det Eltel networks som jag såg.

Tele2 & Telenor delar ju 4G & 2G, så om du går in på Tele2.se och
klickar dig vidare till täckningskartorna så kan du där se vart närmaste mast finns...

Kanske kan hjälpa att se vart masten finns när det ej fungerar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Ok, tackar för svar.
Masten där sektorn åt mitt håll inte fungerar som den ska, står på Kungsberget och ägs av Teracom.
Det som stör mig är att ingen tycks ha ansträngt sig för att laga grejerna fast BBB vetat i en månad att det är deras, eller rättare sagt Telenors utrustning, som är trasig.
(Har, på BBB:s anmodan, skickat in en hel hop TP-tester som utesluter att det är mina grejer som krånglar)

Tänkte jag skulle snoka i varför det tar sån tid att laga, så får prova att ge mig på Eltel networks på måndag.

5

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Någon måste beställa och betala för jobbet, sedan har dom full h med annat, hyr man dag lönare som operatör så blir det...

6 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-05-19 10:45:39)

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

EjeP skrev:

Ok, tackar för svar.
Masten där sektorn åt mitt håll inte fungerar som den ska, står på Kungsberget och ägs av Teracom.
Det som stör mig är att ingen tycks ha ansträngt sig för att laga grejerna fast BBB vetat i en månad att det är deras, eller rättare sagt Telenors utrustning, som är trasig.
(Har, på BBB:s anmodan, skickat in en hel hop TP-tester som utesluter att det är mina grejer som krånglar)

Tänkte jag skulle snoka i varför det tar sån tid att laga, så får prova att ge mig på Eltel networks på måndag.

Det är för få som klagar EjeP, så enkelt är det.. Jag har själv samma problem, men då det bara är jag (och några pensionärer som ändå inte bryr sig) med mobila bredband i mitt område, och det bara är jag som klagar så händer i princip inget.

Vanlig mobiltrafik funkar fint, men det är just 3G biten som inte riktigt vill.. Här ute finns inte många som surfar via sina mobiltelefoner så det är sällan någon ringer och klagar..

Men samma sak skulle inte funka inne i storstan när det finns ett par hundra som ringer och klagar så fort en mast inte fungerar som den skall..

I mitt fall har Telenor en skruv lös. De vill att jag skall ta mitt modem till en annan adress och testa, eller testa med ett annat modem eller annat SIM-kort. Och det skulle nog gå bra OM jag bara hade ett 3G modem, men nu har jag BÅDE hemtelefoni, och internet igenom samma router, och jag känner INGEN som har en likadan dosa. Jag vet inte hur hemtelefonin skulle reagera (om det över huvud taget skulle fungera) med ett annat sim kort.

7

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Ok.
Jaa, säkert är det alldeles för få som klagar. Här kan det tänkas att jag är ganska ensam i den här sektorn och då tycks det som att det inte är så noga, men det är ett feltänk enligt min åsikt.

Erbjudandet jag nappade på skulle faktiskt vara riktigt bra om det fungerade, både pris- och prestandamässigt.
Om det fungerade skulle jag göra reklam för det och BBB skulle få fler kunder. Nu berättar jag om vilka problem det är istället.
Nu sitter jag inte i sjön då jag har ADSL kvar och telefoner som fungerar.

Jag har provat mina grejer mot andra master, och andra sektorer på "hemmamasten" och då fungerar det bra. Både 4G 32 och 4G 80 där det finns.

8

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Hur identifierar du sektorn?

9

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Gäller cell ID den enskilda sektorn eller masten?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

webbsmurfen skrev:

I mitt fall har Telenor en skruv lös. De vill att jag skall ta mitt modem till en annan adress och testa...

Det verkar vara deras standardsvar när en mast inte vill längre.
Fick nästan samma råd när det var avbrott i min mast...skulle ta med mig routern till stan och prova därifrån!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

Det ingår i deras felsökningsmall oavsett om det är mobilt bredband eller telefoni det gäller.

Ejep har du en 3g telefon , vilken operatör använder du på mobilen?

12

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

andy78 skrev:

Det ingår i deras felsökningsmall oavsett om det är mobilt bredband eller telefoni det gäller.

Sant. Men deras modell är något föråldrad, och kanske inte direkt lämplig på denna modellen. Det är ju inte UL/DL som är mitt största problem utan att telefonin inte håller den kvalitet som den borde. De kan inte ens garantera en lägsta hastighet för telefonin.. vilket innebär att när telefonin "IBLAND" ringer så får man fimpa dator och wifi på mobiltelefonen för att inte samtalet skall låta som rinnande vatten. och oftast hjälper inte ens det. Det enda som hjälper är att starta om routern så funkar det att ringa igen.

Trots detta har jag perfekt mottagning och sådär signal. Skitbra ljudkvalitet på telefonin, Jag ligger oftast över 5,5DL och 1,3UL så jag kan ju inte klaga på just det..

Byte av SIM-kort skulle i princip inte säga någonting då hemma telefonin hade slutat helt att fungera.. Det som är kvar är att ta med mig samma router till en annan plats, men vi snackar fortfarande om att du får ett avbrott på din hemma telefoni på en 20 minuter tills jag kopplar in grejjerna igen.

Moment 22?!

13

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

De vill se om samma fel uppstår på annan plats med samma abonnemang och telefon /router.

Det kankse är routern som är problemet?
Om simkortet är helt nytt och inte flera år gammalt så finns det nog ingen anledning av byta ut det.

14

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

andy78 skrev:

Hur identifierar du sektorn?

Jag har inte identifierat sektorer på annat sätt än att jag farit runt berget med grejerna i bilen och då konstaterat att det är mycket högre signalstyrka och hastighet i det som måste vara en annan sektor/antenn, än den som gäller hemma.

15

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

andy78 skrev:

Det ingår i deras felsökningsmall oavsett om det är mobilt bredband eller telefoni det gäller.

Ejep har du en 3g telefon , vilken operatör använder du på mobilen?

Jaa, 3G med Tele2.

16

Sv: Vilka klättrar och lagar i Telenors master?

MDMA kan hjälpa, finns att ladda ned från .za site

http://techblogofsweden.blogspot.com/20 … obilt.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.