1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-05-14 05:46:03)

Tråd: Bredbandkundens elände

Läs den här artikeln om mannen på Öland som inte kan få adsl.

http://www.olandsbladet.se/index.php?id … ;template=



För att få signal måste han flytta datorn. Någon månglare har tydligen sålt på honom ett antennlöst USB modem med löften om täckning och fart.

Han bor kanske flera km från närmaste mast. Men med Net1 eller Telia 800 4G och yttre antenner är det högst sannolikt att han skulle få till en bra bredbandsförbindelse i Långlöt som ligger på Ölands flacka ostkust.  Vilken är chansen att han ska stöta på en säljare som utgår från kundens intresse och som är neutral i förhållande till operatörerna? Vem testar neutralt hos en kund innan beslutet om utrustning och abonnemang? Och vad skulle det kosta... Den fria marknaden med sina val fungerar dåligt när beslutsunderlag och behoven är så skiftande och det ljugs så mycket.

För tjugo år sedan lät vi gräva 500 meter för en slang med kommunalt vatten ut på udden där jag och fem grannar har hus. Jag ringde herr Nilsson på Telia i Borgholm och sade att nu kan du komma och lägga ut kabel så slipper du alla stolparna hit ut. Dagen därpå var kabeln på plats, utan kostnad. Och vi har numer adsl.

Det är rejäla direkta och indirekta kostnader Telia lägger på kunderna när man snålar in på adsl. Samtidigt pågår fiberutbyggnad på landsbygden. Svårt få ihop'at.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.