1

Tråd: Router Huawei B683

Hej!
Är det någon som har testat telenors nya router Huawei B683 för mobilt breband 16 mb?

2

Sv: Router Huawei B683

Den tycks kunna leverera samma prestanda som ett E1820/E367 modem, dvs 28mbit.
Ser ut att vara avsedd för lite mer hemma stationärt bruk en vad de mindre batteridrivna mifi produkterna var avsedda för.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Router Huawei B683

Meningen med telenors Hemma lösningar och mobila bredbands routrar är att ersätta den fasta anslutningen hemma.

4

Sv: Router Huawei B683

Ja, jag kör på denna lösning. Kör med extern antenn. Gillar routern, men tycker att det är lite för lite inställningar inne i routern för att vara en ett lösning. Du kommer tyvärr inte åt IP-telefoni inställningarna tyvärr, men resten av inställningarna kommer du åt.

Hastigheten = 28 Mbps DL /5.76Mbps UL Vilket innebär teoretiskt att du skulle kunna köra Telenors 32Mbit +IP-telefoni på samma dosa. Det spelar ingen roll att du förlorar 4mbit i UL, för du kommer aldrig upp i dom siffrorna ändå..

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-26 11:33:26)

Sv: Router Huawei B683

Av någon anledning har B683 bara uttag ör en extern antenn. Okänt om den sitter på sändsidan eller tjänar enbart diversitymottagning. Jämför med Vololink 125 till vilken man kan koppla två antenner.

Enda lösningen att få bättre prestanda är att flytta upp antennen så högt det går på TV masten. Kabeln är förmodlige ansluten med en rejäl koaxialkontakt vid antennen. Det går att beställa kabel med rätt kontakt i var ände.

Har man ett hinder som i detr fall med massafabriken så är antennhöjd ofta viktigare än kabelförlust eftersom spridningen ker genom diffraktion och signalstyrkan brukar öka väsentligt ju mindre avböjning som krävs. Ändå bör man ha bra lågförlustkabel.

Hittar man inga andra återstår att finna en lokal radioamatör(förening) för hjälp med kontakter och kabel. Jag vet inte vilken typ a kontakt som sitter på antennen men det vet andra. Fixa ny kabel med rätt kontakt i var änden, byt och lytta upp antennen.

Proppskåp är en konstig plats för en wifi router. Mycket plåt och störningar. Sätt routern på vinden istället för kortare antennkabel.

Fördtärkare ör 3G finns, i första hand Funkwerk. Sök på forumet. Kolla ev problem med G-man. Andra bra förstärkare är mycket dyra. Jag skulle hellre skippa den gamla TV parabolen och sätta upp en gridparabol för 3G med 20 dB förstärkning. Nåt sånt:

http://ameison.en.alibaba.com/product/4 … tenna.html

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Router Huawei B683

jonasolof skrev:

Av någon anledning har B683 bara uttag ör en extern antenn. Okänt om den sitter på sändsidan eller tjänar enbart diversitymottagning. Jämför med Vololink 125 till vilken man kan koppla två antenner.

Enda lösningen att få bättre prestanda är att flytta upp antennen så högt det går på TV masten. Kabeln är förmodlige ansluten med en rejäl koaxialkontakt vid antennen. Det går att beställa kabel med rätt kontakt i var ände.

Har man ett hinder som i detr fall med massafabriken så är antennhöjd ofta viktigare än kabelförlust eftersom spridningen ker genom diffraktion och signalstyrkan brukar öka väsentligt ju mindre avböjning som krävs. Ändå bör man ha bra lågförlustkabel.

Hittar man inga andra återstår att finna en lokal radioamatör(förening) för hjälp med kontakter och kabel. Jag vet inte vilken typ a kontakt som sitter på antennen men det vet andra. Fixa ny kabel med rätt kontakt i var änden, byt och lytta upp antennen.

Proppskåp är en konstig plats för en wifi router. Mycket plåt och störningar. Sätt routern på vinden istället för kortare antennkabel.

Jag har provat utan antennkabel inkopplad, och då hade jag inte ens någon mottagning.. så resultatet borde innebära att en yttre antennen används både för mottagning och sändning. Orsaken till den något udda placeringen är just att kabeln är lite kort. Frågade i en annan tråd innan jag placerade routern hur magnetism påverkar (med tanke på proppskåpet), och fick höra att det inte påverkar.

När det gäller Wif-sändningeni, så är jag bara glad att jag begränsat den något. När jag hade den i fönstret kunde jag stå två hus längre ned  på min gata och ändå ha mottagning. Nu är jag begränsad till själva bostaden

Är lite feg att sätta den uppe i isoleringen på kalla vinden.

Kvar att göra är alltså att använda en där extra meter kabel jag har över (och ta bort parabolen) och kolla om detta ger mer.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-26 11:50:20)

Sv: Router Huawei B683

Se om parabolanten i inlägg ovan.

Det är inte magnetism som stör från elnätet utan en massa brus som skapas av icke linjära laster laddare mm. Allt är fint koncentrerat vid elskåpet. Routerns hölje är inte skärmat?

Kolla bredbandig parabol

http://www.lsg.se/webshop/products.php? … g7ar321lv5

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Router Huawei B683

Ja du Jonas. Just parabolen har jag funderat länge på, men ekonomin håller inte för detta köp för tillfället, då ekonomin är pressad redan nu till max

Jag vet faktiskt inte om routerns hölje på något sätt är skärmat på insidan eller ej, men troligtvis inte. Jag skall kolla genom att tillfälligt flytta routern 1-1½ meter ifrån proppskåpet, och se om det blir någon skillnad. en liten del av antennkabeln kommer dock vara i kontakt med proppskåpet, men det skall ju inte spela någon roll.

Jag återkommer ikväll med resultat

9 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-26 21:03:58)

Sv: Router Huawei B683

Provat flytta bort routern ifrån proppskåpet längre bort.. Ingen eller minimal skillnad..

Proppskåpet...

Mottagning 5 av 5 möjliga (full)
Ecio:    -10 dB
RSCP:    -83 dBm
RSSI:    -73 dBm

--------------------------
En meter utanför

Mottagning 5 av 5 möjliga (full)

Ecio:     -8.5 dB
RSCP:    -83 dBm
RSSI:    -74.5 dBm
---------------------
1,5 meter utanför

Mottagning 5 av 5 möjliga (full)

Ecio:          -5 dB
RSCP:    -82 dBm
RSSI:    -77 dBm

Kvar att göra är alltså att sätta riktantennen så högt det bara går.

10

Sv: Router Huawei B683

stor skillnad, 3dB är dubbla värdet i skillnad

11

Sv: Router Huawei B683

G-Man skrev:

stor skillnad, 3dB är dubbla värdet i skillnad

Lite spännande att notera "RSCP". skillnaden mellan 1,5 meter utanför och i proppskåpet endast är 1dB!

Visserligen är det ett längre spann mellan lägsta och högsta värde i proppskåpet än vad det är 1,5 m utanför.

Frågan är varför jag har ett lägre värde (RSSI) i proppskåpet än 1,5 meter utanför..

Är verkligen Ecio värdet av intresse?

12 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-27 07:03:48)

Sv: Router Huawei B683

rSSI är total signal inklusive annan trafik och elektriska störningar och brus. ec/io är pilotsignal från önskad kanal kontra total signal inkl brus. I WCDMA =UMTS= 3G är alla andras trafik brus. Kommer mycket brus genom störningar från elnätet i proppskåpet kommer således RSSI att vara högre i proppskåpet och Ec/Io ha ett sämre värde (större negativt). Så är det här. Det vill säga att det blir mer packet loss i skåpet än utanför. Att rssi är högre kan helt enkelt bero på att det sprakar så mycket i proppskåpet. Tänk på att routern säkert har en till antenn som sitter inuti routern.

Eftersom en antennmed kraftig riktverkan även tar bort andra signaler så kommer Ec/Io att förbättras (sjunka) i förhållande till en rundstrålande antenn.



http://www.telecomhall.com/what-is-ecio-and-ebno.aspx

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Router Huawei B683

jonasolof skrev:

rSSI är total signal inklusive annan trafik och elektriska störningar och brus. ec/io är pilotsignal från önskad kanal kontra total signal inkl brus. I WCDMA =UMTS= 3G är alla andras trafik brus. Kommer mycket brus genom störningar från elnätet i proppskåpet kommer således RSSI att vara högre i proppskåpet och Ec/Io ha ett sämre värde (större negativt). Så är det här. Det vill säga att det blir mer packet loss i skåpet än utanför. Att rssi är högre kan helt enkelt bero på att det sprakar så mycket i proppskåpet. Tänk på att routern säkert har en till antenn som sitter inuti routern.

Eftersom en antennmed kraftig riktverkan även tar bort andra signaler så kommer Ec/Io att förbättras (sjunka) i förhållande till en rundstrålande antenn.

http://www.telecomhall.com/what-is-ecio-and-ebno.aspx

Så om jag fattat saken rätt...

Ju lägre värden på RSCP och RSSI: desto bättre, Någonstans mellan 55-75 är väldigt bra och Ecio skall helst inte ligga över 10. (helst 7-8)

Nackdelen med routern är att dessa värden ändras konstant, så att utgå ifrån vad routern visar är lite lurigt... Jämför med dessa nya siffror tagna i natt,  (Fint väder) Routern på samma plats i proppskåpet..

Ecio:     -3.5 dB
RSCP:-81 dBm
RSSI:-77.5 dBm

En sak att notera är värmen.. Routern blev lite svalare utanför skåpet. Hur påverkar värme dessa siffror? (Vi är inte uppe i farliga temperaturer ännu)

14

Sv: Router Huawei B683

Rätt uppfattat, i princip. Värdena måste variera kraftigt hela tiden. det är ingen bärvåg vi mäter utan summan av alla signaler inom det flera MHz breda band som modemet ska lyssna av. Så fort någon pratar i en 3G telefon i närheten kommer signalnivån att ändras. Samma sak om folk ansluter till samma basstation och lob som är riktad mot dig.

den bästa kollen på länkkvalitet ser man genom att följa Data Rate Control , DRC. Ju mindre paketförluster, desto snabbare skyfflas paket över radiolänken. Men den här parametern låter oss inte operatören se. DU-meter är ett substitut även om det inte isolerat visar radiolänkens överföringshastighet.

Vi som använt D35 router på  CDMA450 med Net1/Ice har kunnat använda ett program som heter RF Status monitor som någon själ hade lagt upp på nätet, fastän det var intern programvara från modemtillverkaren. Det visar bl a RSSI, EC/Io momentant och ritar en graf över DRC. Mycket användbart. Har inte sett något liknande för 3G. På 4G kan man få något därhän med tyska routern AMV6840. Grafer över flera olika parametrar. Om routern nu fungerar i Sverige, insh'allah. Ska testa snart.

Värme kan få routern att hänga sig och så småningom dö. Ibland kan det finnas skäl att ta av höljet. Det finns två effektsteg i routern, för 3G och för Wifi. Båda alstrar värme. Värmekänsliga routrar ska gärna stå på högkant och fritt. Ingen elektrronik mår bra av att bli het.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Router Huawei B683

jonasolof skrev:

Rätt uppfattat, i princip. Värdena måste variera kraftigt hela tiden. det är ingen bärvåg vi mäter utan summan av alla signaler inom det flera MHz breda band som modemet ska lyssna av. Så fort någon pratar i en 3G telefon i närheten kommer signalnivån att ändras. Samma sak om folk ansluter till samma basstation och lob som är riktad mot dig.

Så kablen kan vara kvar, och gå igenom proppskåpet, men själva modemet måste flyttas? Det kan faktiskt gå, även om jag inte är så jättelycklig av att ha grejjerna på en pall ibland en massa vattenrör där vatten passerar in och ut ur pannan (samma skåp, längre ned bara). Men jag kommer åtminstone bort ifrån starkströmmen och de störningar som den framkallar på själva routern.

16

Sv: Router Huawei B683

Kabeln bör vara dubbelskärmad för att inte plocka upp störningar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-27 20:20:36)

Sv: Router Huawei B683

jonasolof skrev:

Kabeln bör vara dubbelskärmad för att inte plocka upp störningar.

Nåå.. Skulle ett tunnt aluminiumrör som man trär kabeln igenom göra susen? röret kan man lätt sätta fast med lite silikon i ena hörnan. Eller skulle det räcka med ett VP-rör?

18

Sv: Router Huawei B683

Måste vara ledande dvs metall.

Men räcker med strumpa, folie.

Dra inte metall i proppskåpet

19 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-28 08:08:35)

Sv: Router Huawei B683

Gåtan för oss andra är varför kabeln måste gå ned i proppskåpet.

Huawei rekommenderar att routern ställs 3,28 fot, dvs en meter, från elektriska apparater.

Elledningar är antenner för de störningar som kommer från elnätet. Plus att plåten och metallen i skåpet utgör hinder för signalen till den andra antennen i routern, den du inte kan ersätta med en yttre antenn. Att det finns en till antenn framgår av att specen för routern tar upp receiving diversity.

Ett vp rör i plast skärmar inga radiovågor. Sedan är frågan om skärmen ska förbindas med beintlig skärmfläta i kabeln eller annan jordpunkt.

En router bör stå fritt svalt och torrt. Fritt är ur radiovågssynpunkt, svalt så att luft kommer åt från flera håll, torrt och framför allt inte kondenseranfe fukt. Plus utan brandrisk från nätaggregatet. Svart plast brinner, det är så kylskåpsbränder börjar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-28 09:40:32)

Sv: Router Huawei B683

Jag har tyvärr inget val i den frågan. Andra alternativ är inte heller bra. Att välja mellan är fönster som vätter mot väst (och min närmsta mast). Alltså tre stycken. I de andra fönstren har jag nästintill 0 i mottagning, beroende på att jag bor i en sänka

Den där routern har orsakat en hel del huvudvärk. Urrk

* Fönsterkarmen i storarummet är uteslutet, Solen står på där och modemet blir kokhett på den platsen.
* Tvättstugan är inte heller lyckat. Visserligen torkar vi ingen tvätt där, utan bara tvättar den, men man får inte ha ojordade elgrejjer i ett våtutrymme.
*Min sons rum, vilket inte heller är lyckat då han alskar rycka i saker och älskar att leka med allt som blinkar

Tyvärr är huset av tegel/betong så i många väggar blir jag tvungen att ta fram slagborren.

Telenor hade en tresidig manual som suger.. Det står ingenting om detta i denna. Dessutom går jag vilse på Huawei:s hemsida. Du har ingen länk till en vettig manual?

21

Sv: Router Huawei B683

Jag röstar på tvättstugan. Sätt en bit blank vit kartong mot fönstret som skydd för solen. Fritt några cm till routern. En lös jordfelsbrytare 30 mA i det uttag som används. Ta sedan i antennkontaken. Pirrar det så vänder du kontakten i eluttaget. Det är vanligt med små läckströmmar genom switchande nätaggregat. Ännu hellre kolla med ett mätinstrument att du inte har växelström mellan apparatjord (antennkontakten) och t ex vattenledningen.

Reglerna om förbud för ojordat är inte kopplade till om det finns jordfelsbrytare. Men det är jordfelsbrytaren som räddar liv. Samma sak om man använder t ex borrmaskin utomhus. De kan vara dubbelisolerad men en jordfelsbrytare bör man ändå ha.

Löaa jordfelsbrytare bör finnas t ex där man köper husvagnstillbehör. Kom ihåg stt testa den.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Router Huawei B683

jonasolof skrev:

Jag röstar på tvättstugan. Sätt en bit blank vit kartong mot fönstret som skydd för solen. Fritt några cm till routern. En lös jordfelsbrytare 30 mA i det uttag som används. Ta sedan i antennkontaken. Pirrar det så vänder du kontakten i eluttaget. Det är vanligt med små läckströmmar genom switchande nätaggregat. Ännu hellre kolla med ett mätinstrument att du inte har växelström mellan apparatjord (antennkontakten) och t ex vattenledningen.

Reglerna om förbud för ojordat är inte kopplade till om det finns jordfelsbrytare. Men det är jordfelsbrytaren som räddar liv. Samma sak om man använder t ex borrmaskin utomhus. De kan vara dubbelisolerad men en jordfelsbrytare bör man ändå ha.

Löaa jordfelsbrytare bör finnas t ex där man köper husvagnstillbehör. Kom ihåg stt testa den.

Bloggen uppdaterad...

http://webbsmurfen.bloggplatsen.se/2012 … wingboard/