1

Tråd: Trimma en yagi riktantenn

Är detta möjligt eller dömt att misslyckas redan innan man ens försökt? Visserligen får man ut 11-12 dB ifrån början men tänkte kolla om man med ganska enkla medel kan få ut ett par dB till. Vill ogärna korta kabeln, eller byta till en dyrare antenn, då ekonomin ser ut som den gör..

2

Sv: Trimma en yagi riktantenn

En dålig kabel äter ofta upp det mesta av antennvinsten... Satsa på en bra kabel!

3

Sv: Trimma en yagi riktantenn

En yagi-antenn har den förstärkning den har. Det är inget du kan ändra utan att bygga om antennen, genom att t.ex. förlänga den och sätta på ett par element till. Detta måste i så fall göras på ett exakt sätt med rätta dimensioner och avstånd på elementen.

I praktiken skulle jag inte lägga möda på ett sådant projekt då allt måste bli stabilt och vädertåligt. Sedan är det troligen en ganska kraftig förlängning (kanske uppåt dubbla längden) som skall till för att det ska bli någon radikalt ökad förstärkning.

Tänk också på att all förstärkning har ett pris. Antennloben blir smalare ju högre förstärkning antennen har. Alltså blir det mer noga med att rikta antennen rätt ju högre förstärkning den har.

I praktiken kan en antenn med högre förstärkning men som är lite felriktad ge svagare signal än en antenn med mindre förstärkning som har en bredare antennlob och därmed inte är lika känslig för att riktningen är exakt rätt.

4

Sv: Trimma en yagi riktantenn

svenix skrev:

En yagi-antenn har den förstärkning den har. Det är inget du kan ändra utan att bygga om antennen, genom att t.ex. förlänga den och sätta på ett par element till. Detta måste i så fall göras på ett exakt sätt med rätta dimensioner och avstånd på elementen.

I praktiken skulle jag inte lägga möda på ett sådant projekt då allt måste bli stabilt och vädertåligt. Sedan är det troligen en ganska kraftig förlängning (kanske uppåt dubbla längden) som skall till för att det ska bli någon radikalt ökad förstärkning.

Tänk också på att all förstärkning har ett pris. Antennloben blir smalare ju högre förstärkning antennen har. Alltså blir det mer noga med att rikta antennen rätt ju högre förstärkning den har.

I praktiken kan en antenn med högre förstärkning men som är lite felriktad ge svagare signal än en antenn med mindre förstärkning som har en bredare antennlob och därmed inte är lika känslig för att riktningen är exakt rätt.

Jag misstänkte detta. Då får jag satsa på en dyrare antennkabel, eventuellt korta ned den jag har

5

Sv: Trimma en yagi riktantenn

är relativt enkelt att bygga en NY yagi,
men du behöver källa till alu och beräkningarna samt veta frekvensspannet den skall klara.

att bygga om en befintli låter ej sig göras enkelt, även om man kan återanvända vissa delar.

är billigare att köpa färdigt.
flytta modemet närmre antennen, tex montera en 3gn/tiny där och dra en tp sladd in och ha wifi routern där.

6

Sv: Trimma en yagi riktantenn

Den mätutrustning som krävs för att kontrollera att yagin verkligen når upp till de prestanda den ska ha teoretiskt kostar mångdubbelt mer än attt köpa antenner från seriösa tillverkare som Poynting. Tillverkare som inte redovisar testdata, polardiagram, frekvensgång mot stående våg förhållande,  ska man misstro, läs billiga kinesiska antenner. Jag har köpt antenner från Davido som skulle ha högre förstärkning än andra rundstrålande, de funkadeinte alls bra. J u högre förstärkning som anges, ju mer troligt är det att att det är ovederhäftigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Trimma en yagi riktantenn

ja rundstålande på 14 - 25dB med 4meter billig coax är nog snarare -14 till -25dB
wink

typ:
12dBi 3G Omni Antenna with Stand - Black (1970~2170MHz)
$8.90

8

Sv: Trimma en yagi riktantenn

Har bara sett rundstrålande med max 10dBi och det för får man nog betala ca 1900kr.
http://www.infoferenda.se/antenner/4g-omni-antenna.html

En rundstrålande på 14dBi skulle troligtvis kosta några lappar...till.

9

Sv: Trimma en yagi riktantenn

om jag har en rak antenn så är den 0db, om jag sedan kapar 30% av längden och ersätter det med en spole så har jag påstådd gain - som bara blir vad den fulla längden skulle gett.
så om jag ersätter en 15m lång antenn, fullvågs med en spole +888dB som är 2mm lång, är det en gain som kommer att märkas vid bruk kontra vad den full långa antennen skulle gett... nej

tex en yagi ger äkta gain, om man nu kan kalla det så.

detta höll vi på och dividerade med på 80talet, jag klippte en bit högtalarsladd i rätt längd som stämdes av med swr mätaren, 0dB gain, och den gav samma signal som den rundstrålande med påstådda gainen där gainen var mätt mot antennens längd troligen.
efter mycket mätande så befanns den rundstrålande ha 0db gain trotts att det var angivet något annat på den.

men med en platt horisontal lob så fås äkta gain, en inte enkel sak att bygga med en vanlig metallpinne.
men antennen i länken har just detta, en typ rundstrålande yagi om så vill: 3-dB Öppning V:360° H:18°

10 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-22 18:06:28)

Sv: Trimma en yagi riktantenn

G-Man skrev:

om jag har en rak antenn så är den 0db, om jag sedan kapar 30% av längden och ersätter det med en spole så har jag påstådd gain - som bara blir vad den fulla längden skulle gett.
så om jag ersätter en 15m lång antenn, fullvågs med en spole +888dB som är 2mm lång, är det en gain som kommer att märkas vid bruk kontra vad den full långa antennen skulle gett... nej

tex en yagi ger äkta gain, om man nu kan kalla det så.

detta höll vi på och dividerade med på 80talet, jag klippte en bit högtalarsladd i rätt längd som stämdes av med swr mätaren, 0dB gain, och den gav samma signal som den rundstrålande med påstådda gainen där gainen var mätt mot antennens längd troligen.
efter mycket mätande så befanns den rundstrålande ha 0db gain trotts att det var angivet något annat på den.

men med en platt horisontal lob så fås äkta gain, en inte enkel sak att bygga med en vanlig metallpinne.
men antennen i länken har just detta, en typ rundstrålande yagi om så vill: 3-dB Öppning V:360° H:18°

Då hade jag tur med andra ord, Jag siktade in mig från början på en "pinne", men övertalades av en mer seriös säljare. Är orsaken till att de är så tjocka helt enkelt att det sitter en spole på insidan.

Som denna exempelvis. (Nu är denna antenn inte så dålig, men tjockleken tänkte jag på smile )  Skulle snarare inte kalla denna för "pinne", utan mer "stock"
http://www.tradlost.se/pdf/POYNTING_OMNI-A0069.pdf