1

Tråd: PÅ vilka frekvensband sänds telenor 3G 32 mbit/s respektive 6 mbit/s?

En granne till mig har av en säljare fått beskedet att han kan få 32 mbit/s 3G från Telenor trots stora terränghinder och stort avstånd till master. Han är svårövertygad och tror mer på säljaren på Media markt än på mig.

för att kunna bedöma täckningskartor mm bättre vore det bra att veta vilka frekvenser telenor använder för 3G. Berätta gärna vilket band som används för 4G 32 mbit också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: PÅ vilka frekvensband sänds telenor 3G 32 mbit/s respektive 6 mbit/s?

kan svara på 4g frågan, telenor kör sin 32Mbit 4g på 900MHz och 80Mbit på 2600MHz

3

Sv: PÅ vilka frekvensband sänds telenor 3G 32 mbit/s respektive 6 mbit/s?

3G kör mig veterligen på 2100 bandet, och i sällsynta fall på 900 bandet

4

Sv: PÅ vilka frekvensband sänds telenor 3G 32 mbit/s respektive 6 mbit/s?

Vem tror på en försäljare som kränger mobilt bredband smile
Nutidens hästhandlare.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

5

Sv: PÅ vilka frekvensband sänds telenor 3G 32 mbit/s respektive 6 mbit/s?

webbsmurfen skrev:

3G kör mig veterligen på 2100 bandet, och i sällsynta fall på 900 bandet


Det är väl bara 3 som kör med 3G på 900 bandet ?

De andra kör med 2100 bandet,
även 3 där man inte har byggt ut 900 bandet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6 Senaste redigerad av webbsmurfen (2012-04-21 08:29:38)

Sv: PÅ vilka frekvensband sänds telenor 3G 32 mbit/s respektive 6 mbit/s?

Discover skrev:
webbsmurfen skrev:

3G kör mig veterligen på 2100 bandet, och i sällsynta fall på 900 bandet


Det är väl bara 3 som kör med 3G på 900 bandet ?

Nej, det finns några få platser enligt telenors support. Troligtvis skärgården i stlm kanske. Jag vidarbefodrar bara vad ktj sa till mig när jag frågade om ett liknande ämne

... & andra sidan har supporten gjort mig besviken tidigare, så skulle de ha fel så är jag ju inte direkt överraskad

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-21 15:59:28)

Sv: PÅ vilka frekvensband sänds telenor 3G 32 mbit/s respektive 6 mbit/s?

Nutidens hästhandlare? då skulle du se placeringsrådgivare. Dött lopp kanske.

Kvar står att jag inte kunnat finna ut på telenors siter vilka frekvenser som används på 3G för den aktuella täckningen. Men deras nät kanske funkar så fantastiskt bra att man inte behöver bekymra sig om antenner och sånt tråk.

Strunt samma, vi har telia 4G på 800 Mhz  1400 meter bort med direkt sikt till masten över vatten och minst 20 mbit/s ned utan yttre antenn på modem enligt mina egna och andras test. Men det bortsåg grannen från nöjd som han var med att han kan få 32 ned med telenor enligt försäljaren. Att den signalen ska gå genom femhundra meter berg eller komma 11 km bortifrån med hus som skymmer är inte beaktat. En enstaka outlier fläck på täckningskartan togs som intäkt för att det ska fungera med full fart. Stön. Kul när folk tror mer på försäljare än på geeks med specialintresse för området. Men det är psykologi. Geekens kunskapsnivå provocerar så man vill försöka komma fram till fakta själv men tar smart som man är genvägar, t ex genom att lyssna till försäljare på Media Markt utan att ha kollat deras kunskapsnivå och erfarenhet - vilket man inte ens förmår. Fast snäll som jag är har jag nu påmint om teliamasten vilken hela trakten är medveten om eftersom det har varit svårt med mobilt bredband här tidigare.

Täckningskartor utgår för övrigt bara från terrängmodeller utan hänsyn till dämpning i skog eller blockerande byggnader. I någon tråd jag skrivit som jag nu inte finner finns en länk till jämförelse där man också tagit hänsyn till verkliga markförhållanden inklusive skog och bebyggelse kontra den topografiska terrängmodellen.

Då jag testade 3G mot en teliamast på andra sidan Kalmarsund som ligger 6 km bort halverades nedladdningshastigheten om det fanns några enstaka lövträd emellan i förhållande till fri sikt tio meter i sidled. Även om det finns en lucka så att man ser masten räcker det inte, luckan måste vara bred för radiovågor beter sig inte som ljus. Fresnelzonen inverkar även i sidled. Ju längre bort från respektive ändpunkt luckan är, desto bredare måste den vara för att inte signalen ska dämpas. Så lite frågor om vad freznelzon är kan ju vara ett bra sätt att kolla försäjares kompetensnivå på utbredning av mobilt bredband.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.