1

Tråd: Inbyggd spärr?!

Jag har gjort ett antal tester både på bredbandskollen.se och på speedtest.net men kommit fram till att någonting är fel någonstans..

Vid test på Bredbandskollen och speedtest kommer jag upp i 6-8Mbit, vilket inte är allt för dumma siffror (750kb/s - 1Mb+), men när jag går in och hämtar någonting ligger jag aldrig högre än 450kb/s, och så har det varit ifrån dag 1. Vet jag att jag har hela mottagarens bandbredd  (100/100) Så borde jag ligga högre(närmare 900kb/s) så varför gör jag inte detta då! svaret borde ligga hos Telenor. Jag ligger inte under deras minimigräns (3mbit) så jag kan ju inte klaga men hur löser jag detta problem egentligen? Tankningen är närmast obefintlig.. Kanske 1Gb om dan, och jag har en limit på 100gb i månaden så någon spärr har jag inte enligt ktj. Finns det kanske en spärr i deras system att aldrig gå över 450kb/s? alltså inte en spärr för antal gb i månaden utan en för att reglera trafiken

2

Sv: Inbyggd spärr?!

Welcome to the ugly world of "trafficshaping"...
Mobiloperatörerna har ett antal system för att (ned)prioritera olika trafiktyper.
Trafik mot bredbandskollen m.fl. vill man gärna prioritera upp för att få det att se ut som de har bra fart i nätet. Torrentrafik m.m. prioriteras ner för det vill de helst inte ha i nätet.

3

Sv: Inbyggd spärr?!

Du kan testa att köra parallella överföringar för att öka hastigheten.
T.ex. om du hämtar via ftp att du tillåter flera sessioner samtidigt.

Men annars är det som svenix säger att det är trafficshaping som tillämpas.
Tydligen gör alla operatörer detta nu.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Inbyggd spärr?!

22mbit tidigare.
Nu 2mbit

5

Sv: Inbyggd spärr?!

Fast Telenor är snällar med "trafficshaping" mot tjänster som att ladda ner spel från Steam och Xbox Live. Där är Tre riktigt usla fast med Steam kan man ändra till Norge eller England så får man fart men Xbox Live finns inget att göra. Köper man mycket DLC eller spel från sitt Xbox 360 avråder jag från Tre.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Inbyggd spärr?!

ruva skrev:

Fast Telenor är snällar med "trafficshaping" mot tjänster som att ladda ner spel från Steam och Xbox Live. Där är Tre riktigt usla fast med Steam kan man ändra till Norge eller England så får man fart men Xbox Live finns inget att göra. Köper man mycket DLC eller spel från sitt Xbox 360 avråder jag från Tre.


Konstigt att jag inte har någon problem alls med telenor, kan tanka hur mycket jag vill utan "strypning".

Det beror nog mest på att jag är ganska ensam om mobiltbredband i centrum när alla andra har fiber.

Ring även till telenor och förklara läget, när jag skaffa abg så vart det problem i 4G läget, strypningar och dålig uppkoppling.
Efter ha pratat med dom i 3 min så starta dom om något i systemet för mitt abg och jag startade om modemet. Efter detta fick jag 80/80 vid full styrka.

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920