1 Senaste redigerad av Junior (2012-03-11 16:34:15)

Tråd: Telenor 4G eller vad ???

En simpel fråga. Hur vet jag om man har 4G eller ej. Har modemet låst på 4G och den visar 61% 4G. Det är en E398.

http://www.speedtest.net/result/1827431034.png

Varför så sunkig upload ??
Skall tilläggas att där jag bor så finns inte 4G tillgängligt ännu enligt Telenor.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

2

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Får du samma värde när du använder modem direkt in i datorn? Du nämner "61% 4G", vilket jag antar att du läser från routern, stämmer det?

Läs mer om MTU ifall du får två helt olika resultat mellan test i datorn kontra test i routern:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 036#p33036

Tack

3

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Jo, detta läser jag av vid routern. Har ingen betydelse om jag har modemet i datorn eller i routern. Skillnaden mellan up/down är lika stor. MTU är satt till 1500 enligt TCP Optimizer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

4

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Använd USB kabel för att hitta bäst signal.

http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_ … ature=plcp

Vad gäller upplänken, kolla att du inte har några andra 2.4GHz produkter närliggande (WiFi, bluetooth, trådlösa keyboard + mouse, DECT telefon, mikrovågsugn, osv).

5

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Alla dessa grejer med att hitta bästa signal e alla avklarade. Antennen sitter på bästa plats och inga andra störobjekt finns i närheten. Allt sådant e avklarat.

Men är det verkligen 4G som jag får in. Allt finlir med att justera in antenn och MTU har gjorts. Jag har i nästan 1 veckas tid krupit längs väggarna och på taket för att få bästa möjliga kontakt så grannarna tror nog att jag skall in på psyket snart. Jag får alltid lika stor diff på upload/download oavsett var modem/antenn sitter.

På 3G är det helt annat. Fina siffror upp som ner. Men inte på 4G.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

6 Senaste redigerad av Micke (2012-03-11 17:41:40)

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Junior skrev:

Jag får alltid lika stor diff på upload/download oavsett var modem/antenn sitter.

Det är du inte ensam om med 2600 MHz ute på landsbyggden...
http://i.imgur.com/W0aDW.png

Byter jag i min router till 900 MHz blir det 11 ner och 10 upp!
Vet inte om din router o/e modemet kan byta frekvens?

Ps.: Om din IP börjar med 46... har du nog 4G.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Där ser man. Närmaste 4G antenn kör med 2600. Hässleholm närmare bestämt. Men där är 6,5 km till den med en hel del skog mellan. Inte fri sikt precis.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

8

Sv: Telenor 4G eller vad ???

http://www.natkollen.pts.se/

9

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Nät i närheten av Havrabjärsgatan 1, 281 97 Ballingslöv, Sverige

                        Fibernät               Sändare för mobilnät (nättyp)

Inom 500 m    Tele2 Sverige AB    Telenor (UMTS)
Inom 1000 m    ---    ---

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

10 Senaste redigerad av Junior (2012-03-11 18:20:22)

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Jag tror inte man kan ändra frekvensen i mitt modem.
Närmaste Telenor 3G mast har jag 1100m ifrån mig med fri sikt.
Ang IP adressen så har jag 46 i början oavsett 3G eller 4G. Modemet låst på respektive.

En sak till förresten. Så fort man har gjort en ändring i Tiny:n, måste man restarta den då ????

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

11

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Vissa ändringar du gör i routern måste du starta om för att dom ska få effekt.

12

Sv: Telenor 4G eller vad ???

hej.
kollade den siten med http://www.natkollen.pts.se/ och enligt den så finns det inga mobila leverantörer där jag bor:hehehe

nja kolla http://opensignalmaps.com/
den ferkar funka bättre.... skriv bara namnet + ort
bry er inte country eller city utan skriv  bara i nästa ruta   ex: vallentuna stockholm
och den hittar det

/Jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Telenor 4G eller vad ???

http://opensignalmaps.com fungerar ej hittar inget

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

14

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Den siten ger ingen som helst relevant information. Den är baserad på användares information. Och tittar jag på närområdet där jag bor så är den värdelös. Antenner som står kilometervis fel. Kör lastbil i yrket och har kunnat pejla in många antenner själv. Men jag har ingen aning om vilka som tillhör vem och vad de sänder. Enligt Telenor som jag har är det sekretessbelagt numera.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

15 Senaste redigerad av Micke (2012-03-12 18:51:00)

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Junior skrev:

Enligt Telenor som jag har är det sekretessbelagt numera.

Om jag loggar in i min router ser jag bland annat min Cell ID.
http://i.imgur.com/xvoIa.png
Har 2 master beroende på om jag kör med 2600 MHz eller 900 MHz.
Sedan ringer man snällt kundtjänsten och frågar var de står...klart!

Obs.:Vid en felanmälan vill de(!) veta vilken cell man misstänker det är fel på!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Synd att man inte kan få den infon genom Dovados Tiny. Vet inte ens om man får den genom Telenor Mobile Partner. Har grejorna på vinden så jag e inte så sugen på att experimentera mera. Men jag tackar för värdefull information.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

17

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Sån info går inte att extrahera från alla modem. Det ligger avspärrat.

18

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Det går inte på något vis med E398. Hade ju varit värdefull information när man skall installera en riktantenn exempelvis. Var masterna står alltså.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

19

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Återstår bara ett osvikligt sätt: ut med laptopen och en riktantenn och kolla cell-ID för respektive masts tre sändarsektorer 150 meter från varje mast. Så tätt som masterna står för 3G- och 4G-näten har man snart mätt in grannskapets basstationer.
"Sekretessbelagt var det" - inte särskilt höga "sekretesskrav" när masterna står permanent i landskapet och sänder ut sina cell-ID........ Kan operatörerna krångla till något är det klart att de gör det !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Vox medievalis skrev:

Återstår bara ett osvikligt sätt: ut med laptopen och en riktantenn och kolla cell-ID för respektive masts tre sändarsektorer 150 meter från varje mast.

Det var ju just det som jag frågade. Hur får jag ut den infon från Huawei E398 ??

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar

21

Sv: Telenor 4G eller vad ???

det får du fram i telenor mobile partner under fliken verktyg och sedan diagnostik så kan du sen se cell-id

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

22

Sv: Telenor 4G eller vad ???

Kanon, tack.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Telenor MBB 32 / E3276 i en Dovado Pro / E398 i en TP-Link 3420 V.2/ Dovado Tiny som bara ligger och dammar