1

Tråd: Telenor Surfa i dongle?

Halloj!!

Ny på forumet och undrar om det går att sätta i ett sim med mobiltelefonabbonnemnaget "Surfa" från Telenor i en mobilbredbands-dongle o surfa?
Funkar det eller är det ngt mer jag måste göra? Blir ju ganska billigt med 79:-/månad för fri surf.

Tack på förhand för alla svar!
/tuffe

2

Sv: Telenor Surfa i dongle?

Ja det funkar, men du beh;ver r'tt APN bara.
Det kan vara begr'nsningar p[ trafiktyp m.m. men det m'rker du snart isf.

3

Sv: Telenor Surfa i dongle?

G-Man skrev:

Ja det funkar, men du beh;ver r'tt APN bara.
Det kan vara begr'nsningar p[ trafiktyp m.m. men det m'rker du snart isf.

Tack för svar!

Vad är det för APN jag ska använda o vad är det "begränsningar" som kan vara?

4

Sv: Telenor Surfa i dongle?

Kan vara att tex skype, sip mfl liknande tj'nster inte funkar samt att du hanmnar bakom en NAT och kan inte komma [t datorn utifr[n, dvs ingen publik ip adress.
Men f;r surf s[ spelar detta liten roll.

Villken apn, det ser du i telefonen som simkortet satt i, tlf brukar oftast f[ detta per auto om man har vanlig modell.
Annars brukar det st[ p[ operat;rens webb sida, eller s[ f[r man ringa dom...

Men om du skriver operat;r och abg typ p[ data paketet s[ kanske det g[r att luska fram n[gra du kan prova annars.

*ps skriver p[ tf700 utan svenska knappar, s[ blir ['; i st'llet

5

Sv: Telenor Surfa i dongle?

tuffejalle skrev:

Halloj!!

Ny på forumet och undrar om det går att sätta i ett sim med mobiltelefonabbonnemnaget "Surfa" från Telenor i en mobilbredbands-dongle o surfa?
Funkar det eller är det ngt mer jag måste göra? Blir ju ganska billigt med 79:-/månad för fri surf.

Tack på förhand för alla svar!
/tuffe



15 GB datatrafik för 79 kr får väl ses som billigt.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Telenor Surfa i dongle?

Discover skrev:
tuffejalle skrev:

Halloj!!

Ny på forumet och undrar om det går att sätta i ett sim med mobiltelefonabbonnemnaget "Surfa" från Telenor i en mobilbredbands-dongle o surfa?
Funkar det eller är det ngt mer jag måste göra? Blir ju ganska billigt med 79:-/månad för fri surf.

Tack på förhand för alla svar!
/tuffe



15 GB datatrafik för 79 kr får väl ses som billigt.

Jo det var det jag oxå tyckte.. smile
Vad bra att det skall funka!

Men då antar jag att det skall vara internet.telenor.se alt. sevices.telenor.se som skall vara APN då, men vad är skillnaden mellan dessa?

7

Sv: Telenor Surfa i dongle?

Pröva...
http://www.telenor.se/privat/abonnemang … lsurf.html
"Med Mobilsurf behöver du inte tänka på var, när och hur du surfar. Du betalar bara en fast månadsavgift och kan mobilsurfa fritt inom Sverige.

Så här funkar Mobilsurf
Mobilsurf finns i tre olika hastigheter upp till – 1 Mbit/s, 3 Mbit/s och 10 Mbit/s. Månadsavgiften ger fri tillgång till hela Internet och du får därför total kontroll över dina surfkostnader. Du kan surfa, maila, strömma media, ladda ner filer, blogga och köra olika program.

Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!"

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: Telenor Surfa i dongle?

Jag antar att jag får pröva som du säger...
Det är väl 3 månaders uppsägningstid så det hade varit bra att varit säker men förhoppningsvis så funkar det.

Supertacksam för alla svar!!

9

Sv: Telenor Surfa i dongle?

Du bör använda internet.telenor.se för optimal kvalité då service.telenor.se är anpassad efter en annan typ av trafik, men båda fungerar. För övrigt så fungerar det att ta ett Telenor Surfa 79:- simkort och sätt i modemet.

10

Sv: Telenor Surfa i dongle?

LTE skrev:

Du bör använda internet.telenor.se för optimal kvalité då service.telenor.se är anpassad efter en annan typ av trafik, men båda fungerar. För övrigt så fungerar det att ta ett Telenor Surfa 79:- simkort och sätt i modemet.

Nästan Fråga-Emma klass på det svaret.... smile

Jo jag har funderat på vad det är för skillnad på services kontra internet.telenor.se ??

Har frågat Telenor men har aldrig fått något vettigt svar.... noterade även förra sommaren att man med en "lur" kan hamna bakom en sunkig proxy och det vill ju ingen vettig användare ha !!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

11

Sv: Telenor Surfa i dongle?

Services.Telenor.se används främst till mobilsurf och MMS och är anpassad för det, medans internet.telenor.se främst används i Mobila bredband och är anpassad för det. Med andra ord är det mindre restriktioner på internet.telenor.se men båda fungerar bra vid normal användande. Ska du däremot använda anslutningen för serverbruk rekomenderar jag public eller static APN som går att köpa till. Som privatkund ligger du inte som standard bakom en brandvägg men däremot gör du det som företagskund och denna brandvägg kan enkellt tas bort om du ringer till kundtjänst dagtid.

12

Sv: Telenor Surfa i dongle?

OK... jo angående en proxy, APN och en smartphone så är det ju inget problem att ta bort själv.  Jag blev bara mycket förvånad när jag blev förpassad bakom proxyn med en sprillans ny HTC Sensation förra sommaren.  Ungefär som att backa 15 år till Telias usla tidevarv....urrrk !

Sen med mobilt bredband så har det inte varit något trubbel,  internet.telenor.se, punkt-slut !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile