1 Senaste redigerad av Sam (2012-02-28 15:01:37)

Tråd: 5.0.16 ute nu!

http://www.dovado.com/firmware

Läs noga på release notes.  ;-)

OBS: Rek. att dra ut modemet ur routern INNAN du gör uppgraderingen!

Hälsningar från Mobile World Congress i Barcelona.

2

Sv: 5.0.16 ute nu!

Kanon Sam :-)

Jag ska hem och testa nu, håll tummarna

3

Sv: 5.0.16 ute nu!

Kanon. Ska hem och testa!

4

Sv: 5.0.16 ute nu!

Nu är jag installerad och klar!

Huawei E1820/Huawei E398/Sierra Wireless 319U - Telenor 4G Maxi - Dovado 4GR
Poynting Riktantenn 12dBi

5

Sv: 5.0.16 ute nu!

Äntligen!! Laddat här med.

6

Sv: 5.0.16 ute nu!

tyvärr så får jag en rejäl prestandasänkning med 5.0.16, med 5.0.12 så har jag ca 10mbit ner medans 5.0.16 drog ner det till ca 4mbit. E372 som modem.

nått som är känt?

7

Sv: 5.0.16 ute nu!

nordstrom skrev:

tyvärr så får jag en rejäl prestandasänkning med 5.0.16, med 5.0.12 så har jag ca 10mbit ner medans 5.0.16 drog ner det till ca 4mbit. E372 som modem.

nått som är känt?

Ingen MTU size som ändrats när du flasha om?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: 5.0.16 ute nu!

nope samma MTU, 1500. Men jag gjorde ytterligare ett test (3e forsöket) med att flasha till 5.0.16 och nu verkar det ha bitigt. Fick till och med lite bättre än 10mbit, all is good!!


Andreas skrev:
nordstrom skrev:

tyvärr så får jag en rejäl prestandasänkning med 5.0.16, med 5.0.12 så har jag ca 10mbit ner medans 5.0.16 drog ner det till ca 4mbit. E372 som modem.

nått som är känt?

Ingen MTU size som ändrats när du flasha om?

9

Sv: 5.0.16 ute nu!

Jag läser "Updates since 5.0.15" i "release notes.txt" för 4gr.  Men jag uppgraderar från 5.0.12.  Vad har hänt däremellan?

Free your mind, and your OS will follow.

10

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hej på er. 5.0.16 verkar ha gjort susen, nu har det slutat krångla och håller kontakten utan att starta om routern hela tiden.
Man hoppas ju att det håller i sig :-) Dovado 4GR +  Huawei E367 (finns inget 4G här ännu)

Toodle!
Mvh 68RS

11

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hej.
Har med kört nu med 5.0.16 i ett par timmar ni och är jättenöjd så här långt. Laddar webbsidor snabbare...wifi verkarfunka kanon då interna funkar blixtsnabbt......grabben spelar online samtidigt som jag kör trådlöst och även grabbens stationära dator kör trådlöst.....allt funkar utan hack.......hastigheten från bbk ligger runt 15/1,5...från att tidigare legat runt 10-11 mb ner så en klar förbättring.

I am impressed so far smile

telenor 32mb E398+4gr enbart wifidatorer 3st

mvh
jonny

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: 5.0.16 ute nu!

Fungerar perfekt (hittills) med 5.0.16. Tack.

13

Sv: 5.0.16 ute nu!

Hej! Har försökt uppgradera till 5.0.16, men det funkar inte för mig. Kan någon som är duktigare än mig på sådant här skriva en idiotsäker punktlista hur man får det att fungera?! :-) Då menar jag en lista på ren svenska, och inte massa datafackuttryck! För det fattar jag inte ändå! he he.. Tack på förhand!

14

Sv: 5.0.16 ute nu!

finns instruktion på dovados webb har jag för mig



3G stabilt
e398 med 3g: http://www.speedtest.net/result/1801451040.png
wan stabilt
http://www.speedtest.net/result/1801337052.png

wifi blir nerkopplad efter ett tag för mig

15

Sv: 5.0.16 ute nu!

Bumbibjörnen skrev:

Hej! Har försökt uppgradera till 5.0.16, men det funkar inte för mig. Kan någon som är duktigare än mig på sådant här skriva en idiotsäker punktlista hur man får det att fungera?! :-) Då menar jag en lista på ren svenska, och inte massa datafackuttryck! För det fattar jag inte ändå! he he.. Tack på förhand!

Om du loggar in på routern så kan du använda filen som finns att ladda ner här.
http://www.dovado.com/index.php?option= … mp;catid=1
Upgrade Procedure:

X. = Kort version
X.X = Lång version smile

1) Download the zip file and extract it.
1.1)Ladda ner 4gr5016.zip filen och packa upp den genom att dubbe klicka och följa anvisningarna för att få ut filen från zip packningen Håll reda på vart du lägger filen då den skall användas i senare steg. Modernare klient pc operativsystem som XP, Vista, Windows 7 är ZIP kompatibla från start. Annars finns Winrar hos rarlab.com att ladda ner.

2) Remove the USB modem from the router.
2.1) Ta ut USB modemet ur routern och starta om den. (Dra ut elkabeln ur routern och dra sedan ur modemet, anslut sedan elkabeln igen)

3) Log into the web interface of your router at 192.168.0.1.
3.1) När routern har startat igen och återupprättat anslutningen med datorn så logga in via webbläsaren på http://192.168.0.1  (användarnamn/lösenord om du inte har ändrat det: admin / password)

4) Go to Upgrade->HTTP Upgrade page.
4.1) När du har loggat in går du via menyn på sidan till "Updrade" och "HTTP Upgrade".

5) Browse for the .BIN file you have downloaded and extracted and then click Start HTTP Upgrade.
5.1)Nu skall du välja filen / browsa (leta efter filen som du hade packat upp i steg  1 och uppgradera. )

6) The upgrade takes 3 minutes.
6.1) En räknare kommer visas på webbsidan som tickar ner då routern tar ett par minuter på sig att installera den nya firmwaren. När den är klar skall den komma online så du kan logga in åter via adressen http://192.168.0.1 i webbläsaren. Ibland kan det ta extra tid om man sitter ansluten via trådlöst istället för via kabel då datorn kan ta tid med att återansluta till det trådlösa nätverket. När den är online igen så kan du testa stoppa in modemet, för säkerhets skull kan du stoppa in modemet när routern har strömmen urdragen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: 5.0.16 ute nu!

wifi fungerar klockrent nu för mig vad jag kan se..... modem sitteri port 1 utan usbkabel

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

17

Sv: 5.0.16 ute nu!

kör på kanal 11*

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18

Sv: 5.0.16 ute nu!

jag bytte till 40MHz med 3G modem sedan startade det att strula.

19

Sv: 5.0.16 ute nu!

kör på 20 mhz själv

varför 40mhz?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

20

Sv: 5.0.16 ute nu!

300mbit wifi

det strulade i tidigare fw, så för att testa om jag kommer upp till +80mbit.

21

Sv: 5.0.16 ute nu!

aha.......20mhz = 150mb o 40 mhz det dubbla då ?

kanske är ditt nätkort i burken som strular då eller.

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

22

Sv: 5.0.16 ute nu!

Jonny skrev:

aha.......20mhz = 150mb o 40 mhz det dubbla då ?

kanske är ditt nätkort i burken som strular då eller.

absolut inte, funkar problemfritt med tex dlink, linksys och netgear som är 300mbit. men även G nät som umr, edimax.
bara 4gr där det strular, skall prova med reset av 4gr.
det funkade när körde med wan porten, men det startade efter usb modemet anslöts.

23

Sv: 5.0.16 ute nu!

Efter uppgradering går det  jäkligt långsamt hade tidigare 28-29mbit ner och 15mbit upp nu endast 14-15 ner 7-8 upp, piss dåligt

24

Sv: 5.0.16 ute nu!

Jahapp, då får man väl testa grejerna i ett par dagar. Noterade att min router är extremt dammig från långvarig oanvändning, och den är full av fingeravtryck nu.

25

Sv: 5.0.16 ute nu!

Tack så hemskt mycket för hjälpen Andreas!! Hade inte fixat det utan din hjälp!! :-) Återige tack, och ha en jäkligt skön kväll!