1

Tråd: Kolla vilka operatörer som finns och om 2G, 3G, 4G(LTE) finns.

Finns det LTE eller 3G där jag är....

Kolla vilka operatörer som finns och om 2G, 3G, 4G(LTE) finns så kan tex Tele2 Mobile Partner från tex e398 användas enligt följande:

i Tele2 Mobile Partner:
i meny valet: tools / options / network / registration mode /
klicka på manual "search & registration"
och sedan på "Refresh"

för att göra detta måste anslutningen vara nerkopplad.

Då fås en lista liknande detta där det tydligt framgår vilka operatörer och nät som finns:

http://s12.postimage.org/93uu0nh6x/OPERAT2.jpg

2

Sv: Kolla vilka operatörer som finns och om 2G, 3G, 4G(LTE) finns.

Kan jag komma åt programmet utan att ha tele2?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Kolla vilka operatörer som finns och om 2G, 3G, 4G(LTE) finns.

Manuell sökning finns väl i de flesta (alla?) dashboards?
Så även i alla mobiltelefoner jag hittills har ägt, iofs inte så många....

4

Sv: Kolla vilka operatörer som finns och om 2G, 3G, 4G(LTE) finns.

Räcker med sim och fungerande pin.
3G eller 4G sim spelade ingen roll, operatören döper om nät som dom samarbetar med till sitt eget.

Funktionen finns i dom flesta modem, men med ett 4G modem ala e398 som klarar dom nya frekvenserna så syns mer...

5

Sv: Kolla vilka operatörer som finns och om 2G, 3G, 4G(LTE) finns.

Jag kan se alla operatörer med mitt E372 modem från Tre, men det syns på ett annat sätt:
3 SE (3G) Registered
SWE (3G) Available
TelenorS (2G) (3G) Available
Sweden3G (3G) Forbidden
Tele2 SE (2G) Forbidden
TELIA (2G) Forbidden

Jag tolkar detta som att 3 SE är det egna nätet från Tre och att SWE är det gemensamma nätet Telenor/Tre och att TelenorS är det egna nätet för Telenor. Tydligen kan jag koppla upp mig via alla tre näten: 3 SE, SWE, TelenorS.

Sweden3G är väl det gemensamma 3G-nätet för Telia och Tele2 som jag INTE kan använda som Tre-kund.

I förra veckan hade jag mycket svag signal (0 pinnar, -103 dBm) men då visade nätet SWE (inte 3 SE som tidigare). Idag har jag nätet 3 SE med stark signal igen (5 pinnar, 93%, -63 dBm). Min närmaste mast hade tydligen klappat igen under en vecka så att jag kom in på reservnätet SWE. Kan verkligen Telenor ha så dålig täckning väster om Stockholm, eller använder SWE bara ett fåtal reservmaster (inte alla Telenor-master).

Hur ser tillgängliga nät ut i resten av Sverige och med olika operatörer.