1 Senaste redigerad av henric (2012-01-17 21:15:05)

Tråd: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Hej!

Håller på och testar Telenors 4G nät med modemet Huawei E398. Jag har fått bekräftat från Telenor position på närmsta 4G-mast och den kör på 900Mhz och 2600Mz banden. Jag har också varit ca 1 km ifrån den med fri sikt och kommit upp i 90Mbitps utomhus genom att vinkla modemet mot masten. Jag bor ca 2,3km fågelvägen från den masten och som bäst har jag haft signalstyrka på -61dB och kommer upp i ca 10Mbps som bäst.  Jag håller på och testar med Poyntings riktantenn http://www.lohelectronics.se/poynting-r … -240.html) som jag monterat på ett maströr på huset. Nu till frågorna:

- Jag tycker det är svårt att få till riktningen på Poynting-antennen. Jag ser ingen förbättring nånstans just nu när jag vrider runt antennen. Jag har förstått att det kan handla om några få grader, men borde man inte ganska lätt komma upp i ungefär samma nivå som man får med modemet utsträck genom fönstret hyfsat lätt? Jag har beställt en kabeladapter för jag litar inte riktigt på den induktiva adaptern som följde med antennen. I dagsläget får jag sämst täckning med antennen och induktiva adaptern runt modemet. Bäst om jag håller ut modemet i fönstret.

- Kan det istället vara värt att testa en panelantenn inriktad bara på 2600Mhz-bandet?
Det troliga just nu är att jag får täckning på 900Mhz-bandet eftersom det räcker längst. Är detta det enda jag kan hoppas på så långt från masten?

Mvh
Henric

2

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

hej jag har en sån antenn jag också men med antennadapter direkt i antennutaget.. jag fick mycke bättre signal redan innan jag riktat in antennen...

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Lite framsteg. Kopplade en riktig adapter mellan antennen och modemet och fick upp signalstyrkan till -59dB, men hastigheten ligger fortfarande runt 8-10Mbps. I ett första läge kom jag dock upp i 20Mbps fast med mkt sämre signalstyrka. Jag misstänker att jag kanske fick in 2600Mhz-bandet, men att modemet sen gick över till 900Mhz...det är bara en gissning dock. Så det får bli lite antenjusterande i helgen tror jag.

Men jag är fortfarande nyfiken på om 2600Mhz-bandet kan räcka de 2,3km fram till mig om jag tex kör en panelantenn anpassad bara för det bandet?

4

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Modemet jobbar med två antenner, har du en yttre antenn så används även en av de interna. Se till att modemet står i ett fönster så kan det bli bättre.
Jag har två yttre poynting antenner.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

5

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Tack för svar.
Jag har förstått att den kör med två antenner. Fick du mkt bättre när du kör med två externa jmf en? Läste nånstans att de då ska vara fasförskjutna 90 gr - har du det med, eller kör du nån annan variant?

6

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Det blev bättre, men jag har lite andra förutsättningar. Jag upplever att uppladdningshastigheten blev snabbare och stabliare.
Så här ligger det till hos mig.
Först när jag skulle testa mitt 4g, så fick jag dålig signalstyrka, ca 50%, med öppet fönster fick jag ca 90 mbit nerladdning. Då bestämde jag mig för att skaffa en antenn, första veckan gick det superfort. Antagligen hade jag lyckats få in en mast ca 4km bort. Men en dag hade telenor börjat sända 4g i masten som är 1km bort, men då med 3g hastighet, ca 29mbit. Tyvärr väljer modemet automatiskt den starkaste signalen (logiskt), men den är inte lika snabb...Då skaffade jag en antenn till med förhoppning om att lyckas rikta den mot masten längre bort, men det hjälpte inte.
Har nu med två antenner 100% signal enl dovadon, hastighet med fpt blir 29/10, vilket egentligen inte är dåligt...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

7

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Filmat lite:
http://youtu.be/yEGmXhlDdyw

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

8

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

https://lh6.googleusercontent.com/-wuFu … 252529.JPG

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

9

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Ser ju strålande ut!
Vad jag förstår så kör de bara de höga hastigheterna på 2600Mhz-bandet och inte 900Mhz. Kanske om du bara körde en antenn för 2600Mhz så skulle du få in masten 4km bort?
Det kanske finns hopp för mig då om du fick de hastigheterna mot en mast 4km bort. Jag har ju ca 2,3km till masten. Gäller bara att komma tillräckligt högt upp misstänker jag. Jag är lite osäker på vad det är som gör att det blir så dålig täckning här. Tror det är träd o kullar i vägen och det är frågan om jag kommer över dem.
Jag skulle vara nöjd om jag kom upp i 20/10 ungefär som du säger är det inte så dåligt. Tror du man behöver två antenner för att komma upp från 10 (som jag maxar nu) till 20?
Det intressanta i sammanhanget är att jag bor ca 100m från en 3G-mast med kanontäckning som följd. Ställer jag om till endast 3G så får jag hastigheter 30/3, så jag är i valet och kvalet om det är värt att köra med antenn. Jag tror dock det dröjer ett tag innan de uppgraderar den till 4G dock, men man vet ju aldrig. Sen är det ju häftigare med 4G :-).

10

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

4km är lite gissning, kan var 3 också...
Varför skulle de inte kunna köra höga hastigheter på 900mhz? Det hade jag ingen aning om...hade varit kul att testa med antenn för endast 2600mhz, men lite för dyrt att köpa för att testa...
Pratar med suporten på telenor så sänder de inte 4g från min mast, men bevisligen så gör dom det, så det är nog ingen ide att ringa o kolla vilken frekvens de använder...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

11

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Vågar inte lova att det hjälper för dig med två antenner...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

12

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Tror det är fysisk begränsning väl? 900Mhz har ju längre räckvidd, men tillåter inte samma bandbredd. Eller är det helt enkelt bara upp till hur operatören konfigurerar sitt nät och hur de väljer att använda sina frekvenser. Är inte 100 på anledningen men när jag pratade med Telenor sa de att dom iaf bara kör de höga hastigheterna på 2600Mhz och inte på 900Mhz.
Jag hade nämligen svårt att komma upp i de höga hastigheterna trots full täckning. Min teori var att modemet hade ställt in sig på 900Mhz eftersom jag åkte från en plats med sämre täckning. Drog jag däremot ur modemet och startade upp det på platsen med bra täckning, kom jag upp i 90/30 där jag tidigare "bara" kommit upp i 25/10. Så min gissning är att modemet troligen inte så lättvilligt byter frekvens om den redan har en stark signal på en annan frekvens.

Du kan väl köpa en antenn på öppet köp och testa? Vore intressant att veta.

13

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Är det inte så att med två antenner så kör modemet med MiMo? Om du har en panelantenn som har frekvensen 2600MHz så borde problemet vara löst då den inte kan ta in 900MHz.

14 Senaste redigerad av henric (2012-01-19 11:38:59)

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Ja, det är min teori också. Tänkte bara om nån visste om 2,6GHz verkligen kan räcka så långt, men det känns som det kanske kan det.
Måste bara få tag på en panelantenn på öppet köp inom räckhåll. Lite bökigt att beställa på nätet och skicka tillbaka, men det kanske det kan vara värt.

15

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Det hade varit kul o veta, håll oss informerade!

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

16 Senaste redigerad av Trevik (2012-01-21 06:57:31)

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Finns det inget antennfilter av nått slag man kan montera på antennkablen som dämpar de låga frekvenserna?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

17

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Nåt i stil med
http://www.dpcav.com/xcart/product.php? … amp;page=1
?
Har ingen erfarenhet men google....

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

18

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

För TV finns filter som ska dämpa 800 4G bandet men de är lågpassfilter, släpper bara igenom frekvenser nedanför 800:

http://www.pts.se/upload/Ovrigt/Radio/f … bandet.pdf.

En antenn för enbart 2,6 GHz är i sig ett filter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

pererikl skrev:

Nåt i stil med
http://www.dpcav.com/xcart/product.php? … amp;page=1
?
Har ingen erfarenhet men google....

Denna borde fungera... Vore kul att testa!

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

20

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Liten uppdatering: Har varit upp på det snöiga taket i helgen med riktantennen. Fick något högre signalstyrka, men hatigheter fortfarande runt 8-10Mbps. Hade modemet med mig upp också och det mar marginell skillnad med och utan antennen. Provade i olika riktningar och även finjustering kring den riktning däe jag vet att det finns en 4g-mast 2,3 km bort. Vet inte om skogen som ligger mellan är för kompakt eller om det kanske ligger nån höjd mellan. Skulle vilja prova med två panelantenner för 2,6GHz, men det får bli en annan gång. Kostar ju ändå 2000 spänn...iofs kan det ju vara värt det :-).

Nu ska jag lämna tillbaka abonnemaget så får vi se om man kan testa vidare vid senare tillfälle. Det lutar ändå att jag byter ut adsl mot mobilt, då jag kommer upp i så pass bra 3g-hastigheter. Måste bara löpa klart mina tre mån uppsägningstid som Bredbandsbolaget tvingar på en...

21

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Idag stängde de av 4g sändningarna från masten som är närmst mig. Då genast får jag in masten inne i stan. Tror det är 4 km fågelvägen, men ska se om jag kan kolla mer exakt.
Så här blev det:
https://lh4.googleusercontent.com/-PKP- … 252529.jpg

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

22

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Oj! Riktigt bra. Tyder ju på att jag har något ivägen då det är 2,3km till min mast...eller att dina antenner gör susen :-).

23

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Antennerna gör nytta. Först stog dom helt fel håll, alltså kom signalen bakifrån, då fick jag ca 50-60% signal, när jag snurrade på antennerna så dom riktas mot masten blev signalen 90%!!

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

24

Sv: Rikta Poynting-antenn och räckvidd på 2,6Ghz med fri sikt

Försökte ta ut fågelvägen till masten, gick inte så bra, men gissning ligger på 4km, se denna bild:

https://picasaweb.google.com/1162015832 … 4509030818

OM det nu är rätt mast, men det känns så...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket