1

Tråd: Vilket PC-Card rekommenderas

Hallå!

Jag saknar totalt koll på de här modemtillverkarna. Jag är ute efter ett PC-Card för HSDPA (gärna HSUPA) och det får gärna ta så lite plats som möjligt.  Tycker ett modem som OPTION GLOBETROTTER GT MAX HSUPA verkar väldigt smidigt då det inte verkar sticka ut så mycket från PC-Card-slot:en utan har en liten antenn man fäller ut. Är det mycket sämre mottagning på detta jämfört med de som har en extra platta som sticker ut?
Finns det USB-adapter som passar till dem (om man ska koppla den till något som inte har PC-Card-anslutning)?

Vad säger ni som kan det här? Vilka modem ska man titta närmare på?

/Iceman

2

Sv: Vilket PC-Card rekommenderas

Option kortet har ett jättebra diversity fjäril-antenn. Man kan t o m dra ut den och byta om den går sönder.

Jag känner inte till några adaptrar för USB som funkar utan behov av någon routing intelligens (som på våran WRG, http://www.dovado.com/wrg), men det finns andra kort som är i Express kort format som kan användas med en USB adapter som Novatel XUA-1 eller andra. Du kan se vad jag menar här: http://www.dovado.com/modems

3

Sv: Vilket PC-Card rekommenderas

Jag gillar också gt max korten.
Trevliga just för att de är så liten utbucktning när den är i datorn, och när man behöver den flippar man ut antennen.

Dock har jag inte vanliga pcmcia på min dator nu så kan inte använda mitt kort, kanske dags att sälja.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Vilket PC-Card rekommenderas

smile

Kul att ni aldrig ger er. wink

Min Asus WL500W slår era routrar utan problem. Jag bestämmer själv vad den ska ha för funktioner. Det som talar för era produkter är ju att de är lättare att komma igång med, för de som inte är så vana med att peta i Linux. Bara man ser till att fixa ett modem som stöds så är Asus routrar med Koppels image överlägsna.

Angående USB-adaptrar så var det typ det här jag menade:
http://www.elandigitalsystems.com/usb/u132.php

De är ju ganska dyra och sedan vet jag ju inte hur bra de fungerar i praktiken.

Kul att höra att fler uppskattar de smidiga gt max korten. Då vågar jag satsa på ett sådant. Tack!

5

Sv: Vilket PC-Card rekommenderas

En annan ide kan ju vara att titta på PC-Card Express kort.
Vet att bland annat Novatel skickar med en converter från Express=>PCMCIA med deras express kort.

Express korten är ju lite mer framtidsäkert.

Vet att det även finns konverters från USB=>Express card.
Så väljer du ett express card istället så kan du blanda hur du vill.
Dock vet jag inte vad pris penaltyt blir.

//Mathias

6

Sv: Vilket PC-Card rekommenderas

Jag har faktiskt tänkt den tanken själv, men:

Jag har fått för mig att expresskort är lite fetare, så en adapter till PCMCIA blir inte särkilt smidig (den ryms inte i slot:en i min laptop). Visst vore det bättre att köpa express med tanke på att man väl lär uppdatera PC:n så småningom, men då jag inte har några planer på en ny laptop så är det PCCard som gäller. Den dagen den sorgen... smile

PCCard-kortet kan man ju i så fall använda hemma genom att man skaffar en USB-adapter och ansluter till routern, dvs ASUS:n. wink