1

Tråd: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Har labbat hemma med att få bra fart på 4g. Lyckas lite dåligt. Men när jag öppnade fönstret, jössssess vilken skillnad.
Innanför fönster ca 20mbit/0.5upp, utanför fönster ca 90mbit/15upp...
Så nu skulle jag behöva yttre antenn...som både sänder och tar emot som passar till E398...

Några tips?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

2

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Googlade lite:

http://www.communica.se/single.asp?artikel=4720808

Någon som vet om denna fungerar till e398:an?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

3

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Montera 398 i tät låda/påse utanför fönstret

4

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Funderade på det...men tåler modemet kylan?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

5

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Den värmer tillräckligt mycket att klara sig i kylan, men var kreativ vad gäller isolering.

De kommande 4G modem vi har börjat lägga in stöd för blir inte lika varma. Mycket tyder på modemets storlek. Ju mindre (platta/smala), desto varmare. ZTE blir inte lika varm, t ex.

6

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

jag har kört tex e169 och e1750 ute i under minus trettio
inga problem, men dom är igång 24/7.

då 398 blir varmt så värmer den upp sig.

7

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Trevik skrev:

Funderade på det...men tåler modemet kylan?


jag kör e398 och har det utanför fönstret uppklistrat i en fryspåse med lite tejp  roll

Funkar galant, inget avbrott och stabilare blir det när de är kallare ute  big_smile
Haft regn/storm och allt möjligt denna vecka utan att den har tagit skada (va jag vet ännu  smile )

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

8

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Dagens lösning!

HO! HO! HO!

http://img818.imageshack.us/img818/121/photorat.jpg

9

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Nice One! smile

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

10

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Sugrörerna är där för att minimera kondensation som kan byggas upp under tiden vatten evaporerar uppåt och modemet värmer ex-PET flaskan.

11 Senaste redigerad av Micke (2011-12-15 17:57:32)

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Sam skrev:

Dagens lösning! HO! HO! HO!

Nää men, vad ska det föreställa? En blinkande utelampa kanske? Du skämtar aprillo.
Säg inte att det är din egen lösning Sam.
Du, av alla, har väl goda förutsättningar att skaffa o/e koppla en ordentlig antenn.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

12

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Nej Micke - det var mest på skoj.

Jag behöver inte lägga ut modemet. Jag har 100% signal på 4G inomhus!

13

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Nu har jag satt ut modemet i en plastlåda, skruvat den på väggen. Blev jättebra när jag körde med datorn. Men nu i routern så går det långsamt, men är starkare signa. Antagligen kopplar modemet upp mot den starkare masten, men långsammare.
Den svagare signalen som jag fick in med datorn, den var super snabb. Kommer upp i 80mbit...
Hur får man modemet att välja en svagare signal...hmmm det vill man egenteligen aldrig...väl?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

14 Senaste redigerad av Sam (2011-12-15 19:49:11)

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Tejpa fast den på botten av en tjock teflon kastrull och vrid den tills du hittar nåt. Jag skojar inte. Använd den metoden jag visar här: http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_ … ature=plcp

Och lägg inte locket på kastrullen nu! :-)

15

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Ja den har jag sett. Men nu sitter modemet på väggen ute...
Verkar som att den väljer olika mast när den kopplar upp sig, sedan stannar den där... Är det rätt uppfattat?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

16

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Ja. Modemet alltid jagar först det senaste tekniken än bästa styrkan eller hastigheten. Hastighet kan man glömma ens nämna för att det finns inget sätt för chipsetet att göra en blixtsnabb uppskattning på det bästa hastigheten, utan den jagar alltid först 4G, sedan 3G och som sist; 2G. Den tar hellre kontakt med en svag 4G basstation än ett stark 3G station.

17

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Synd att jag inte får kontakt med samma mast som när jag har modemet i datorn...
Men dovadon så får jag 5 mbit ner/ 10 mbit upp.
Med datorn mot rätt mast så får jag 80mbit/ 5 upp... helre det sistnämda...
Trött jag blir

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

18

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Problemet löst. Routern var för nära modemet, wifi störde. Stängde wifi så blev det bra fart igen. Jag kommer att koppla in en accesspunkt långt ifrån modemet så hoppas vi att det inte stör...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

19

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Hur lång är USB sladden?

20

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Ca 2m, men den går genom utterväggen, innaför ytterväggen står routern. Allstå är det nog bara ca 50 cm mellan router o modem.
Nu har jag satt upp en netgeat router konfiguerad som accesspunkt. Nu påverkar inte wifi 4g-signalen. Det är väl ca 10 meter mellan nu...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

21

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Japp, där ser man.

22

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Ja den inkluderade usb sladden är för kort, märt det samma med den viita 398 skarven.
Men om jag vinklar 4gr antennerna rakt ut och ställer routern på dom samt skarven rakt upp med 398 vinklad rakt upp, = bästa funktion....för mig, även på 3g...

23

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Där har Fritzbox 6840 en fördel eftersom man kan sätta Poyntings dubbelantenn en bit från routern. Fast Fritz wifi har fått lite kritik för dålig räckvidd, vet inte om det gäller denna modell också.

Samma lidandets väg nu vid introduktionen av 4G som fanns då 3G kom. Dåligt fungerande modem utan yttre antenn. Minns hur vi trasslade med E220.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Don't mention the war! :-D

25

Sv: Antenn till E398 för både mottagning/sändning

Då är det ingen som vet om denna passar e398?

http://www.communica.se/single.asp?artikel=4720808

Det finns ju två antennkontakter på modemet..

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket