1 Senaste redigerad av orv (2008-04-17 12:16:11)

Tråd: Förstahandsrapport, Glocalnet fri surf

Fick min SMS-avi för mindre än en timma sedan, och sitter nu och skriver från min Glocalnetuppkoppling.

Modemet är ett Option iCON 225, och drivrutinerna ligger på usb-pinnen, och denna växlar tydligen mellan att vara usb-storage och modem. Innan min beställning hade jag försökt leta efter jämförelser mellan Huawei E220 och Option iCON 225, utan resultat. Som redan nämnts här i forumet, ser man om man jämför specarna att Optionmodemet spänner över ett större frekvensspektrum än Huaweimodemet gör. Detta kanske gör detsamma för Sverigeanvändaren, men för globetrottern? Kan detta ses som ett tecken på högre genomgående kvalitet hos Optionmodemet?

Vad jag kan säga om signalstyrka/mottagning på det här modemet är att det överträffar signalstyrkan hos min SE P990i. Jag bor 1-2 kilometer från basstationen, och bakom ett berg dessutom. På P990i:an har jag i genomsnitt "2 prickar" inomhus här hemma, och modemet visar redan 3 prickar, och HSDPA-uppkoppling. Och då har jag stoppat modemet rakt i porten, utan att försöka klämma ut lite extra mottagning med den medföljande kabeln. Skönt detta, eftersom jag var rädd att mottagningen på den här lilla saken skulle vara rena skiten.

Nu skall jag installera modemet på min egen dator (Gentoo Linux), så får vi se hur det går.

EDIT:

IP-blocket jag ligger på tillhör Telenor enligt Ripe.net. Bara brandingen på grejorna som skiljer sig? Tillgång till Telenors GPRS-nät har man också, vilket jag har hört att man som Tre-kund inte längre har.

2

Sv: Förstahandsrapport, Glocalnet fri surf

Precis, det är Telenor som äger Glocalnet så de är mer eller mindre samma sak fast i en annan förpackning.

Din ip kommer som du skriver ifrån telenor "*********.cust.telenor.se".

Ang spektrumen så kan jag tänka mig att E220 är billigare då det inte är lika mycket teknik inbakat.
Satt och gemförde Huawei E169 och E170 igår och det är samma sak där, E169 här stöd för flera sorters frekvenser.

Har själv GT Max pcmcia kort och deras Icon 7.2 usb kort och jag måste säga att installationen är så mycket mer smärtfri med option korten, har inte uppleft några som helst krångel som jag har kännt av från Huawei's modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av orv (2008-04-17 14:57:29)

Sv: Förstahandsrapport, Glocalnet fri surf

Då var jag igång även under Linux.

Tänker inte gå in så mycket i detalj på installationsförfarandet, då det finns en guide för iCON 7.2 här på forumet redan, och skillnaderna inte är stora.

Först kör jag usb_modeswitch, sedan modprobe hso (version 1.2). Uppringningen gör jag f.n. med connect.sh från http://www.blogeee.net/2008/03/14/tutor … -pour-30e/ (fransk sida).

4 Senaste redigerad av Samir (2008-05-07 19:04:26)

Sv: Förstahandsrapport, Glocalnet fri surf

Hej Orv,

Vi har fått den igång i linux här med. Nu snurrar den på våran router, UMR:

http://www.dovado.com/umrvideos.html

5

Sv: Förstahandsrapport, Glocalnet fri surf

misoa skrev:

Kan inte någon försöka fixa detta snart??

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 806#p27806

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]