1

Tråd: Telenor/Tele2 4G?

Kommer Tele2 & Telenors 4G-nät vara 800 eller 900 Mhz på landsbyggden? Om det blir 800 så måste väl alla sålda Huawei E398 bytas mot senaste modell som stöder 800 Mhz?

2

Sv: Telenor/Tele2 4G?

*BUMP*

3

Sv: Telenor/Tele2 4G?

Misstänker att det blir nog både 800 och 900 bandet.

Här i Gävle fick jag EDGE på mobilen igår, så äntligen börjar de pilla i mobilnätet här, så snart kanske vi får 4G också, troligen 900 MHz 4G då jag inte sett några nya antenner, förutom Telias 4G antenner.


Vad jag förstår så bygger man om GSM-nätet hos t.ex Tele2 ( då det är mer utbyggt ) och flyttar över Telenors kunder till det nya GSM-nätet, och där GSM hos Tele2 idag inte har täckning, där återanvänder man en GSM-mast / bas från Telenor och i samma veva slänger man in EDGE.

Frekvenserna från Telenors GSM nät misstänker jag att de använder till 4G 900 MHz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: Telenor/Tele2 4G?

Var hos Telenor för några veckor sen, och då berättade de att de bygger ett nytt 2g nät med LTE, om det är 800 eller 900 får vara osagt.
Men iaf så tar de de bästa placeringarna som respektive operatör har sen gammalt på 2g, och bygger ett helt nytt nät.  Totalt blir det färre stationer, men täckningen blir bättre pga av placeringarna.
Detta byggs i stora "områden" ungefär som "landskap", 50/50 av Tele2/Telenor, när ca 90% är byggt i området slår de igång nätet.
Likaså kommer 1800Mhz framöver användas för LTE också.

5

Sv: Telenor/Tele2 4G?

Hur som så ser jag nu på Telenors hemsida att Österåker där jag bor, som skulle få 4G september 2011, nu ser ut att få det december 2012. Det var skillnad det! Jag blir nog fast med Telia 4G verkar det som. Ska se om jag får säga upp mitt Tele2 eftersom förutsättningarna ändrats så drastiskt  sad

6

Sv: Telenor/Tele2 4G?

För Trelleborgs vidkommande har man flyttat på lanseringen åtskilliga gånger från feb 2011 till numera april 2012. Verkar vara en hel del lurt med 4G faktiskt.

7

Sv: Telenor/Tele2 4G?

Gävle och Gaybay har nu fått 4G täckning från Tele2 & Telenor.


Har köpt ett modem ( E398 ) låst till Tele2 och ska beställa ett
abonnemang utan bindningstid och testa nätet.


Är det lätt att låsa upp E398 ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Telenor/Tele2 4G?

Discover skrev:

...Är det lätt att låsa upp E398 ?

DC-unlocker, 70 spänn. Enkelt.

9

Sv: Telenor/Tele2 4G?

Discover skrev:

Misstänker att det blir nog både 800 och 900 bandet.

Här i Gävle fick jag EDGE på mobilen igår, så äntligen börjar de pilla i mobilnätet här, så snart kanske vi får 4G också, troligen 900 MHz 4G då jag inte sett några nya antenner, förutom Telias 4G antenner.


Vad jag förstår så bygger man om GSM-nätet hos t.ex Tele2 ( då det är mer utbyggt ) och flyttar över Telenors kunder till det nya GSM-nätet, och där GSM hos Tele2 idag inte har täckning, där återanvänder man en GSM-mast / bas från Telenor och i samma veva slänger man in EDGE.

Frekvenserna från Telenors GSM nät misstänker jag att de använder till 4G 900 MHz.


Har fått veta nu av Telenor att det är 2600 MHz bandet som gäller i Gävle,
4G på 900 MHz kunde han inte ge svar på när det skulle byggas ut.

Dock vet jag inte om det går att lita på då han samtidigt inte hade en susning om
samarbetet med Tele2 angående det nya GSM/EDGE nätet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.