1

Tråd: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Hej!

Kör VOIP med tveksamt resultat över mobilt bredband 3,6 Mbit. Funkar dock fint för fax.

Vad har ni andra för erfarenheter med VOIP och 3G?

2

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Hej!

Det viktigaste är att man inte alltid kan köra G.711 då ping-tiden är för lång och att man ofta får eko under samtalet.

Prova istället G.729 som vi själv har haft mycket gott resultat med. Det codec behöver omkring 10-12 kbit/s i bandbredd och är mycket förlåtande är linan inte är prefekt.

Vi har provat detta med Vigor 2910V/VG och Vigor 2820/Vn kopplat mot Teleman som stöder G.729.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

3

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Eftersom 3G är ett PPP-baserad uppkoppling, så lägger den på extra payload.

Du kan välja codec och PPP och se vad dem riktiga siffror är: http://www.bandcalc.com/

En grej man kan också göra är att höja packet size bufferten.

Ska man köra G.729, då måste servern/gateway hos VoIP operatören stödja det också, men det är inte alltid det eftersom G.729 är inte gratis som G.711.

Fax har mer tolerans/marginal för defekt transmission än röst, men har man bra ned/upp-hastighet samt ingen packet loss, då får man optimal telefoni kvalité.

4

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Mitt problem oavsett codec är att ljudet försvinner i någon sekund, ibland längre för att sedan komma tillbaka. Funkar något bättre med G.729, men inte godtagbart för röstsamtal. Dessutom väldigt Eko första 20 sekunderna i samtalet.

Detta kanske beror på att inte 3G-täckningen är optimal där jag bor?!

5

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Vilken SIP klient använder du? Man kan tweaka massa inställningar för att hitta rätt.

6

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Vispen74 skrev:

Mitt problem oavsett codec är att ljudet försvinner i någon sekund, ibland längre för att sedan komma tillbaka. Funkar något bättre med G.729, men inte godtagbart för röstsamtal. Dessutom väldigt Eko första 20 sekunderna i samtalet.

Detta kanske beror på att inte 3G-täckningen är optimal där jag bor?!

Hej!

Problemet är en kombination av kvaliteten på 3G-uppkopplingen och det system som skall se till att ljudet låter OK. Tyvärr är det så att varje talpaket kommer kontinuerligt hela tiden ibland i stötar, för att få allt att låta bra har alla SIP-enheter en Jitter buffer som skall "stabilitera" strömmen av talpaket. Det tar omkring 20 sekunder för denna buffert att stabilisera strömmen av paket och det är därför du hör ett visst eko i början av ett VoIP-samtal över 3G

Faktum är att ju kortare pingtider du har mellan operatören och din enhet ju mindre problem får du. Det har alltså inget med hastigheten som  sådan att göra utan i vilken frekvens som paketen kommer fram samt vilken fördröjning som finns.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

7

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Jag funderar på att köpa en Nokia E71, bland annat för den inbyggda sip-klientens skull. Vill kunna köra ip-telefoni på språng, via turbo-3g. Någon operatörs nät som lämpar sig särskilt väl? Eller är det någon jag bör undvika?

8

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Jag har en E71. Jag använder inte Nokia's integrerad SIP klient eftersom jag har aldirg fått den att funka, ändå sen E61. Jag kör www.fring.com istället och den klarar av SIP. Angående abonnemang, så har jag Tele2 Turbo3G (HSDPA) mobiltbredband i nallen. Hemma i Sverige är det inte så himla nödvändigt, men jag har använt Fring i ett långt tag utomlands på resor. Man kopplar upp på hotellens WLAN och ringer hem utan extra kostnad. Har man ett riktig telefonnummer som SIP nummer, då kan folk ringa dig tillbaks utan att du behöver betala nåt där heller. Det är suveränt. Jag verkligen rekommenderar Fring eftersom man behöver bara snabbt fylla i username/password/domain. I Nokias SIP stack så krävs det mycket mer och det är inte garanterad att funka heller!

9

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Tycker att fring funkar bra också.
Inte kört sip med fring men har testat snacka över msn, funkade bra till och med över gprs när jag var nere i en bunker mer eller mindre.
Sen kan man chatta också via icq/msn/skype/osv osv osv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av jonasolof (2008-10-17 10:19:43)

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

funkar Fring med Xperia X1?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: VOIP, IP-telefoni, över mobilt bredband

Kolla här. Tror inte det än, men det kommer säkert:  http://www.fring.com/download/