1

Tråd: Server ansluten till 3G-nätet?

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att sätta en server på 3G-nätet och sedan kunna nå den ifrån Internet?

Telenor har ju publik & statisk IP så det borde väl fungera då?

Tanken är att ansluta en Axis-kamera (med inbyggd Webserver) till en Dovado WRG 3G Router.

Vanligtvis så sitter ju laptoppen i 3G nätet och bryts kopplingen så kan man bara koppla upp igen. I mitt fall så skickas ju ingen trafik förrän någon utifrån på Internet vill titta på video.

Erfarenheter?

2

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

Hej!

Vilket port tänker du använda på själva kameran? Har du lagt in en statisk LAN IP address på den?

Du kan konfa upp port-forwarding under LAN->PORT FORWARDING i din WRG.

3

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

Exakt, rent teoretiskt borde det fungera men jag vill helst inte köpa routern innan jag vet. Därför undrar jag bara om någon gjort något liknande, t ex satt upp en webbserver i Telenors nät.

/Jonken2000

4 Senaste redigerad av Anders Ekström (2008-06-27 19:24:55)

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

Hej jonken2000,

vi har satt upp massvis med sådana lösningar. Både med Telenor och andra operatörer. Det funkar jättebra.

Vi har tunga referenser som använder Dovado WRG med Option GTMAX 7.2 HSUPA - just för videoövervakning.

Hör av dig för detaljer.

// Anders

5

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

Det låter ju jättebra! Publik IP behöver man men skulle det även fungera med dynamisk IP? Precis på samma sätt som på fasta nätet med hjälp av exempelvis Dyndns.com.

6

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

de är samma sak, publik och dynamisk, du kanske menar fast eller dynamisk?
publik syftar bara på att det är en "äkta" adress och inte NAT'ad.

Dynamisk med dyndns funkar strålande, finns dyndns tjänst i routern.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

Vi stödjer DynDNS.com, No-IP.com och FreeDNS.Afraid.org.

Funkar strålande.

8

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

Japp, publik IP = IP som är adresserbar på Internet, dvs ej 10.x.x.x eller 192.x.x.x .

Slutsatsen är alltså att det fungerar!

9

Sv: Server ansluten till 3G-nätet?

Här har vi en WRG i gång jämt med CDMA (NMT.NET) tillsammans med Huawei EC500 PC-kort (labdemo kort):  http://demowrg.homeftp.net

DynDNS funkar på den, tillsammans med Remote Access (på standard HTTP port 80).