1 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-20 18:45:00)

Tråd: BT-gps till ipad wifi och iphone

Vill tipsa om tyska GNS som gjorten ipad/iphone/ipod kompatibel GPS, döpt till GNS 5870. Kostade 119 euro inklfrakt till sommarstugan. Funkar utmärkt.

Jag hade köpt ipad wifi eftersom jag tyckte jag kunde använda huawei mifirouter E583C vid behov. Missade att bara ipad 3g har inbyggd gps. Den här externa funkar utmärkt, så nu kan jag använda paddan (2) för t ex navionics fina sjökort och för översikt vid bilnav.

Används även av flygare tillsammans med ipad 1 ocyh ipad 2.

Funkar bra med iphone också, verkat ta över GPS funktionen. Ska testa den med tomtoms hållare och se om förvirring uppstår. Men den kan bara ansluta åt en enhet åt gången. Autoswitchar mellan appple protokoll och NMEA standardprotokoll, således inget för Garminprotokoll.

Härmed kan även en ipod touch användas för bilnav.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: BT-gps till ipad wifi och iphone

Hade missat de helt att de enbart var 3g versionen som hade gps, bra att veta då jag varit ute och jagat en padda för att köra med sjökort på också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-21 05:46:37)

Sv: BT-gps till ipad wifi och iphone

Men 3G paddans GPS funkar bäst med teletäckning och antennen är pytteliten och störd av övrig elektronik i paddan. Med en separat gps kan du välja optimal placering för gps-en. GNS gör mycket bra grejor för bilnavigering och TMC, har köp tidigare också.

Batteritid för mottagaren anges till tio timmar, samma som för ipad2 ungefär.

Kolla Navionics Europe HD för iPad,  inkluderar också Hydrographicas tiotusendel där de finns. Köp programmet, ladda ned de kort du vill ha gratis. Vektoriserat, så det tar lite minnesplats.
Wifi funkar så klart samtigt, därmed är 3G paddan ersatt via en mifi och en bt gps.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: BT-gps till ipad wifi och iphone

Är samma typ av A-GPS i iPad med 3G som iPhone, så det är absolut inte samma exakthet som en "riktig" GPS  neutral

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

5

Sv: BT-gps till ipad wifi och iphone

Haft rediga problem med min iphone 4 gps på senaste.
Tar låång tid för possition samt väldigt Oexakt. Tycker den alltd varit bra i mina tidigare 3g/3gs modeller. Men värdo på min 4a.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-24 09:22:38)

Sv: BT-gps till ipad wifi och iphone

Patrik skrev:

Är samma typ av A-GPS i iPad med 3G som iPhone, så det är absolut inte samma exakthet som en "riktig" GPS  neutral


Det är ingen krympling gps bara för att den är assisted. Vitsen är att hitta signal snabbt vilket chippet gör med kännedom om närmsta masts belägenhet.

chippet i sig är det inget fel på men miljön för antennen är knepig. Notera att tomtom byggde in en separat gps i sin hållare för säkrare signal. Även den signalen kunde jag förbättra avsevärt med en återsändande gps- antenn som använde takantenn och sedan återsändande antenn vid tomtomhållaren. GNS gps är bra för att den kan placeras för bra signal. Garmins
BT gps var fuktsäkrad och hade en kraftig magnet så den kunde man sätta på taket. Bluetoothsignalen räckte in till PAD i bilen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.