1

Tråd: Telenor på Huawei E220??

Hej införskaffat ett Tele2-modem (Huawei E220) som skall vara olåst (?).

Tänkte göra ett försök att köra Telenor på den, är det någon som har erfarenhet av det?

Mitt huvudbry ligger väl mest i att Telenor normalt inte kör Huawei-modemet. Hur kommer detta påverka hastigheten?


Tack för svar!

2

Sv: Telenor på Huawei E220??

Jo det funkar med telenor.
Bara att man behöver ange rätt APN adress.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telenor på Huawei E220??

Va bra! Men kommer Huaweimodemet upp i samma kapacitet/prestanda som Telenors ordinarie? Kan jag räkna med samma uppkopplingshastighet?

Tack!

4

Sv: Telenor på Huawei E220??

Ja - båda operatörer förser sina mbb's kunder med 7.2mbps ner och 384kbps upp modemer. Option 225 och Huawei E220 har samma spec på hastigheten, så det är ingen fara. Du kan använda vilket SIM kort som helst. Tele2 är världans generösa att inte låsa sina modem pga att dem vill slippa hamna i nån pinsam huvudrubrik hos Aftonbladet som "Använde Tele2 mobiltbredband utomlands - fick 70.000 i räkning!". Det har hänt ett pår gånger med några kända svenskar och blev värsta kalabalik. Tele2 uppmannar sina kunder att skaffa ett lokalt SIM-kort i landet man besöker....men när såg man sånt på sistone utomlands? Jag använder WiFi när jag reser. Kostar kanske 100-200 om dagen, men det är bättre än 100 SEK/MB på mobiltroaming!

5

Sv: Telenor på Huawei E220??

Nu har jag kopplat in Telenors simkort med Tele2-modemet, och dom verkar få kontakt. Men Mobile Connect ger mig skylten "Det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn,...." när jag ska koppla upp mig, eller ringa upp som det står. Vad gör jag? Apnadressen ska vara rätt, jag har gjort en ny anslutning till telenor.

What to do??

6

Sv: Telenor på Huawei E220??

100% säker på att du angivit rätt apn adress?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Telenor på Huawei E220??

Ja det är jag. Däremot kan jag berätta att jag bytte mjukvara till "Mobile Partner" istället för "Mobile Connect" och blev därmed av med de problem jag hade, och kan nu surfa bäst jag vill!

Tips!