1

Tråd: politisk definition av bredband

politisk definition av bredband.

Är 1'000'000 bit/sek
1mbit, mer behövs ej av operatörerna oavsett teknik för att kallas bredband.
Men det avser hämta hastighet, om det tar två dygn att skicka ett mejl verkar vara betydelselöst.

2

Sv: politisk definition av bredband

Vilket är ett ganska bra argument för att politikerna inte ska lagstifta kring teknik.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: politisk definition av bredband

Väldigt udda tolkningar.

ITU säger 2Mbit/s upp och ner minst.
Regeringens IT kommission säger 5Mbit/s ner som "vision"? tongue Flygande bilar en vision också.
Och Konsumentverket tycker att 0,5Mbit/s ner och vad som helst ~0,001Mbit/s upp är bredband.

Från Wikipedian

ternationella Teleunionen (ITU) och IT-infrastrukturutredningen från år 1999 talar om anslutningshastighet på minst 2 Mbit/s både till och från användaren. Regeringens IT-kommission uttrycker vid ungefär samma tidpunkt en vision om minst 5 Mbit/s genomströmningshastighet mellan alla hushåll i Sverige senast år 2005, och ställer också kravet att bredbandsteknik måste vara framtidssäker i bemärkelsen att ledningarnas överföringskapaciteten ska kunna fördubblas årligen enbart genom byte av ändutrustning. Konsumentverket valde kring år 2000 att inte kritisera leverantörer som kallade sin tjänst för bredband, trots att de bara erbjöd 512 kbit/s. Olika leverantörer hävdar att allt från 0,5 Mbit/s till 2 Mbit/s är minimigränsen för att en förbindelse ska kallas för bredband.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: politisk definition av bredband

Jag anser bredband är symetrisk hastighet av minst 10mbit.

5

Sv: politisk definition av bredband

Politik...
Vad som är bredband förändras i min värld hela tiden beroende på vad för tjänster som kan och vill rymmas i bandet. Jag kunde titta på Nasas tv i någon form av högre upplösning idag. Det var långt ifrån perfekt, men det var bra mycket bättre än förr. Allt eftersom de praktiska uppkopplingshastigheterna ökar, möjliggörs nya tjänster. En annan viktig del av definitionen av bredband är möjligheten till en jämn kvalité och obegränsad tillgång.
När det gäller mobila bredband så är kvalitén ojämn och det finns begränsningar i mängd, samtidigt som bolagen marknadsför dem som ersättning för andra tjänster som adsl (i meningen att man ska kunna se på video och att det ska räcka för flera användare)

På samma sätt har bilarna utvecklats och kräver bättre vägar. Vi bedömer inte vägar och bilar på samma sätt 1940 som idag. En bil idag innehåller saker som ingen ens kunde tänka 1940.( GPS, krockkuddar, låsningsfria bromsar eller för den delen vindrutetorkare som kan gå i olika hastigheter)

Det var häftigt 2000 att kunna köra 0,5 mb adsl om man kört 56K modem innan och att ständigt vara uppkopplad var nog ett större steg än själva hastigheten. När Bostream gav min kompis 2,5 mbit blev jag väldigt avundsjuk, den bandbredden var kapabel till helt annat innehåll. Det räcker inte heller med att några få har en bättre hastighet. Det vore som att 2 promille av befolkningen kunde köra motorväg. När en väsentlig del av befolkningen kan öka sin hastighet finns underlag för nya tjänster, som tex tvbolagens playtjänster. Det ökar i sin tur trycket på att ta fram nya tekniker. Till slut blir detta-eller är redan nu en så väsentlig del av vårt vardagsliv att ett avbrott får negativa följder för våra liv, vår ekonomi. Tillgång till bredband i den ständigt föränderliga definitionen som verkligheten driver fram blir lika viktigt som vatten el och vägar.
Allt detta har hänt på några få år om man jämför med tex bilutvecklingen.
Politiker bör endast befinna sig på en mer övergripande nivå när det gäller teknisk utveckling. Att definiera bredband i absoluta tal kan te sig vågat och profetiskt när det skrivs men töntigt och patetiskt några år senare.
Annat Exempel:
Att bygga fibernät i glesbygden med stora bidrag är såklart dumt, eftersom baksidan av myntet är att fiber inte byggs i städerna, och sådana som jag sitter och väntar på 4G, samtidigt som rimligen ekonomin för att bygga snabbt trådlöst nät på landsbygden försämras när en väsentlig procent på landet sitter med subventionerad fiber.

Politikens viktiga uppgift är att skapa spelregler och undanröja monopol. Ofta monopol som politiken skapat. Som Telias/Skanovas monopol på koppar där PTS ägnat många år åt att försöka bryta upp de skador som monopolställningen skapat.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6

Sv: politisk definition av bredband

Jag anser inte att bredband ska ha en viss minimum hastighet.
Min definition av bredband borde vara att du betalar en viss peng för att du ska kunna utnyttja det till vad du betalat för och inte trafik begränsas eller betala mer för om du använder det.
om du tar ett abonemang som är 0.5mbit så är det ok med så länge du får använda det fritt.
detta som dom gör nu att du har upp till 16mbit och används det så begränsar dom hastigheten.
kallar jag inte bredband egentligen. Bredband är = friheten att använda så mycket du kan för det du betalar för.
då kallar jag en 1mbit som får användas fritt mer för bredband än en uppkoppling på 10mbit som inte får användas fritt.
eller att dom tar betalt per mega byte är inte heller bredband. så med andra ord så är det inte tekniken eller så utan friheten att få använda det fritt för den hastighet som du och ISPn har kommit överens om.
och det där upptill är också helt sjukt. och lite med signalen men har man bra signal så är det ju bara flaskhalsen som ISPn har gjort och inte ser till att bandbredd finns i stationen. och det är bara snålhet då det inte är speciellt dyrt att ha kapasitet till stationen om dom har fiber i nån station hyfsat nära.