1 Senaste redigerad av bj4rven (2011-04-25 08:05:41)

Tråd: Vilken mobil bredbandslösning?

Hej,
vi har haft Tres mobila bredband och snart kommer vi kunna binda upp hos oss någon annan operatör.
Har tittat lite på Telia men de har ingen 3G-täckning där vi vill ha det, platsen är Norrtälje.
Mig veterligt så har 3 och Telenor gemensamt 3G-nät (3GIS om jag inte minns fel nu) i resten av landet förutom storstadsregionerna(?) därför borde det ju vara samma täckning med Telenor som Tre därute.

Det vi funderar på att skaffa är någon lösning med extern antenn.
Det jag har kikat på då är en Huawei (tror jag) router från Telenor, tror det är samma som Tele2 har och funderade på att köpa till den antenn som Tele2 erbjuder för 149 kronor (Smartdisc, se http://www.tele2.se/fast-telefoni/via-mobilnatet.html och så går man in under "Antenner och telefoner"). Grejen med denna router är ju att det finns antennuttag just, vilket jag har förstått är något av en bristvara, finns ju andra lösningar men verkar ju mest stabilt med en riktig antennutgång.

Den lösning från Telenor som jag kollat på heter "Telenor Bredband" (http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … index.html) och verkar vara samma Huawei(?)-router som Tele2 erbjuder och som man kan köpa en antenn från de till.

Undrar just om någon vet om mina antaganden stämmer och så och om det finns några andra förslag på lösningar?

För problemet är ju just att under sommarhalvåret är det rätt kass 3G-täckning, troligen på grund av att träden har fått blad på sig och dylikt för på vintern nu har det varit god mottagning.

Funderar kanske mest på antennen men också om någon vet om det finns någon annan lösning från kanske framförallt Tre som har någon router med antennutgång?
Har sett att Tre har Huawei E585 men får ingen information om huruvida den har antennutgång.

Tack på förhand!

2

Sv: Vilken mobil bredbandslösning?

E585 har inte uttag för extern antenn men det har e583c som kan köpas från Hong Kong för 175 usd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.