26

Sv: Router med stöd för 4G-modem

leftbrain skrev:

Vel, noen vil ha "alt-i-ett"-løsninger, og noen vil ha fleksibilitet.

Sikkert et interessant produkt for noen. Men ikke min "cup of tea". smile

Den fungerer jo kun med LTE, skal du bruke den med en annen carrier så er du stuck!

Enkelt? Kanskje.
Smart? Nei.  smile

Jeg er også spent på hvordan AVM har løst det rapporterte interferensproblemet mellom Wi-Fi og LTE 2600 i denne 6840-modellen?

Personlig synes jeg Dovados løsning er mye smartere, du er ikke er avhengig av hvilken mobil-terminal og teknologi du benytter, og kan bruke den terminalen som passer best, og kombinere mobil og fastlinje.

Nu får du ursäkta men jag förstår inte alls. På vilket sätt är Dovados lösning smartare? Du måste ha ett modem och du måste ha en kabel. Totalt sett tar routern upp ca en meter i utrymme, medan AVMs lösning tar upp några centimeter. Kallar du det flexibilitet att du måste ha en meter sladd utrullad intill modemet för att frekvenserna inte ska krocka?

Men som du säger; vill du flytta till ett land där de ej har LTE så är man fast, men det väger knappast upp sladd-kravet som i min värld är bra mycket fulare.

27

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Kabeln är inte ett måste. Kabeln är en rekommendation när det gäller WLAN. Det finns andra sätt också, men kabeln är nog enklast.

Angående routrar med inbyggd LTE på 2.6GHz, har någon ens testat hur WLAN fungerar på såna? Det är en sak att säga den håller bra i labbet där datorerna ligger nära, men vad händer om man skapar en stor gap mellan datorn och routern? Man kan säkert ändå få godkännande för såna routrar, men det betyder väldigt lite om det skulle uppstå problem vid såna tester? Och vad gör man då undrar man? Det går inte att skapa en bredare gap mellan WLAN och LTE modulen eftersom allting sitter på samma kretsbord, som förrhoppningsvis har väldigt mycket shielding....men inte för mycket heller.

28

Sv: Router med stöd för 4G-modem

jag föredrar löst, samt en enkel usb skarv om det är sådär-signal.

dovados lösing är smartare snyggare anser jag på det sätt jag använder dom,
sedan har jag lite åsikter om dom nya routerlådorna men det är en annan tråd wink

29 Senaste redigerad av Entropy (2011-04-11 06:20:07)

Sv: Router med stöd för 4G-modem

G-Man skrev:

jag föredrar löst, samt en enkel usb skarv om det är sådär-signal.

dovados lösing är smartare snyggare anser jag på det sätt jag använder dom,
sedan har jag lite åsikter om dom nya routerlådorna men det är en annan tråd wink

Den bästa lösningen hade varit om deras modem hade haft stöd för 5GHz bandet. 2,4GHz bandet är överlastat som det är, och lägg de här störningarna ovanpå som lök på laxen så borde dual-band WiFi vara givet för för en tillverkare med Dovados inriktning. Vi kopplar för närvarande en 3GN till en 5GHz router via fast Ethernet och kan kringgå problemet (ger också snabbare åtkomst till filservern), men det är klumpigt, dyrt och ett konfigureringselände.

30

Sv: Router med stöd för 4G-modem

Om du inte har en ren accesspunkt, är det väl enklast att ge din andra N-router en fast adress stänga av alla dhcp mfl funktioner och koppla den enbart på LAN-portarna- inte alls använda WAN-porten.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

31

Sv: Router med stöd för 4G-modem

johannes80 skrev:

Nu får du ursäkta men jag förstår inte alls. På vilket sätt är Dovados lösning smartare? Du måste ha ett modem och du måste ha en kabel. Totalt sett tar routern upp ca en meter i utrymme, medan AVMs lösning tar upp några centimeter. Kallar du det flexibilitet att du måste ha en meter sladd utrullad intill modemet för att frekvenserna inte ska krocka?

Men som du säger; vill du flytta till ett land där de ej har LTE så är man fast, men det väger knappast upp sladd-kravet som i min värld är bra mycket fulare.

Dovado + modem er kanskje mindre elegant men jeg for meg personlig er det fremdeles smartere med en modulbasert løsning enn en "alt-i-ett"-boks. En 0,5 meter USB-kabel er for meg et mindre problem.

AVMs løsning tar kanskje mindre plass, men det er også den eneste fordelen jeg ser.

Med den utviklingen som er innenfor mobilt bredbånd synes jeg ikke noe om å låse seg til en bestemt carrier-teknologi. Du får ikke byttet ut radiomodulen i en ruter fra AVM.

Kommer Huawei, Samsung, ZTE eller andre med et modem som har bedre egenskaper enn AVMs innebygde modul så er du stuck med et suboptimalt produkt.

Dovado og andre produsenter som benyttes USB-moduler kan "bare" utvikle en driver for dette modemet - slik de har gjort for andre typer mobile modem i en årrekke.


Men "turnkey"-produkter fungerer sikkert bra for mange (ref. Apples popularitet), og det blir spennende å ô¸re om noen har testet eller skal teste AVMs produkt i Sverige eller Norge.