1

Tråd: huawei e122 och en antenn kanske?

Hej.

Jag har läst lite på forumet och förundras över vilken kunskap som visas upp. Fint!
Jag har ett Huawei e122 som jag använder tre(3) med. Har deras abonnemang som skall tillåta upp till 16mb/s ner och 20 gb i månaden. Förstår av min läsning att mitt modem inte kan  gå högre än 7,2mb/s. Det skulle duga fint.

Nu ligger det på 1,2-1,3 mb/s i mina mätningar på bredbandskollen.se.
Tre´s kundservice säger att det är godkänt. Jag håller inte med. Det har varit snabbare. För sex månader sedan så var det över 2 mb/s. Det är trevligare.

Jag har Iphone 4 med telia som i sina gladaste stunder kan visa upp till 4mb/s i nedladdning på bredbandskollen.se Men ibland är det bara Edge och 0,3 mb/s.

Vad tror ni om att byta till Telia på det mobila bredbandet och förstärka med en antenn. Enligt täckningskartan på telia.se bor jag precis i kanten för att kunna få 3g+ eller vad det heter(det som är högst av 3g på telia).

Jag har kollat på olika alternativ. Visar här två. Förstår att de troligen är från kina och visar glädjekalkyler.
http://cgi.ebay.com/Antenna-UMTS-Panel- … 1828wt_934

samt;
http://www.blocket.se/varmland/3G_anten … =3&w=3

Jag har också ett huawei e220 som ligger och dammar. Kanske skall jag uppgradera det och låsa upp det? Är det bättre?
Visst går båda dessa modem att låsa upp på egen hand?

Tanken är sedan att sätta usb-modemet i en 3g-router.

Jag mottager gärna tips och ideér.

MVH /H

2

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

E122 är lätt att låsa upp m.h.a. guiden "Gratis upplåsning" här till höger. -->
E220 går också att låsa upp m.h.a. en annan guide här till höger, men det är en betydligt krångligare procedur och tveksamt om det är värt att lägga möda på. E220 har nackdelen att den inte klarar högre upload än 384 kb/s.

3

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ok. Tack.
Då kör jag på e122. Nån som har tips på antenner, eller vill kommentera de jag länkat till?
Mvh

4 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-04 10:45:30)

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Panelantennen kanske

Hur uppnås 5 dBi på den andra antennen?? Och hur ansluter du den till E122? Det modemet står inte listat för anslutning.

Hur skulle du ansluta en extern antenn till E220?

Det går att finna antenner som anges ha ännu högre förstärkning och till ännu lägre pris. Det beror bara på hur lurad man vill bli.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Jag tror själv att det är lite mygel bakom värdena på båda antennerna. Men du tror alltså på den på ebay? Eller annan? Vilken?

Jag har läst om att man kan löda, samt någon universaladapter som "hölls" tätt emot modemet. Men det kan vara ett missförstånd.

Tack för svar!

6

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Standardrekommendationen är panelantenn från Infoferenda med rätt kontaktadapter samt ett modem från Sierra, t ex USB 309. Sierra ansluter inte bara till den interna diversityantennen som Huawei gör.

Löda är svårt för det är extremt pilligt och kräver vana och utrustning. USN adaptrar snor ca 6 dB från antenngain.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Jag tror jag släpper det med lödning.

Det du säger med vilken antenn den ansluter till begriper jag inte riktigt?
Kan du utveckla?

Kontakten på e122 tror jag heter crc9.

Tack

8 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-05 05:15:40)

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Det finns två antenner i de moderna USB-modemen (inte i E220). Den ena kallas den primära och används både för sändning och motttagning. Den andra kallas diversityantenn och används för att plocka upp inkommande signal om den första har dålig mottagning för tillfället. Huawei ansluter yttre antenn bara till den här sekundära mottagningsantennen. Du kan få hög angiven signalstyrka men sändningen upp från modemet har ingen hjälp av den yttre antennen.

Sierra ansluter yttre antenn så att den ersätter den primära antennen. Fnular man till det med den anslutningen kommer modemet knappast att fungera, operatörens support får knepiga samtal och rekommenderar därför Huawei där användaren inte kan ställa till det. Huawei säljer via operatörer, Sierra säljer via andra kanaler.

Om E122 har crc-9 kontakt ska den kunna anslutas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Annars är ett billigt e1750 en uppgradering och en funkwerk aktiv antenn.
7,2 modem är igentligen 6mbit.

Jag får 5mbit och 3mbit med denna kombo.

10

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ok tack.

visst är det e1750 som finns på telia med kontantkort nu?

Men Funkwerk verkar dyr. Vart finns den billigast?

Har e1750 nån kontakt för anslutning och varför är det ett bättre modem?

11 Senaste redigerad av Micke (2011-04-05 08:11:00)

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

lindefjell skrev:

Men Funkwerk verkar dyr. Vart finns den billigast?

Just nu här kanske ---> http://www.dinstormarknad.se/aktivanten … 51414.html

OBS.: Vaggan passar ej för Huawei E220 hmm

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

12

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

lindefjell skrev:

Ok tack.

visst är det e1750 som finns på telia med kontantkort nu?

Men Funkwerk verkar dyr. Vart finns den billigast?

Har e1750 nån kontakt för anslutning och varför är det ett bättre modem?

e1750 passar i funkwerk, vissa andra gör det också, men inte tex e220.
e1750 har 6mbit ner och 3mbit upp(eller vad det var), jag har fått praktiskt 5mbit ner och 3mbit upp som max på den plats som detta står (8med >8% mottagning utan yttre antenn).

jag skulle gissa att ditt befintliga modem? e122 funkar med funkwerk pga formen.

e1750 har:
HSUPA = hög upp hastighet dvs 5.76Mbps i länk hastighet.
samt HSDPA = samt 7.2Mbps i länkhastighet, i praktiken 6mbit.

1750 saknar extern kontakt, är det ett krav ihop med höga hastigheter så är de dyrare modellerna som gäller eller annat märke.
tex 18xx serien osv.

ja funkwerk är dyr, men enkel att montera. den kommer med ALLA delar som behövs, andra antenner kräver oftast adaptrar, väggfästen osv

13

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Innan man lägger dyra pengar på en antenn varför inte prova lite med ett nytt
modem eller ny operatör?
Jag har Telia + E220.  Uppkopplingen blev allt sämre.  Kanske pga alla nya ipodar
och ipadar som tillkommit på nätet? Hur som helst så köpte jag ett begagnat
modem Option 505 knutet till Telia. Flyttade över mitt gamla simkort till Option 505.
Jag har nu en stadig uppkoppling, som i alla avseende är ca. 3 gånger bättre
än tidigare.  Modemet är anslutet till datorn med en 3 m lång kabel.

14

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

jo.

jag har prövat med e122 samt e367 på tre´s nät. Inget vidare.
Det har gått snabbare. Det är min upplevelse. Tror att det blivit mer långsamt de sista sex månaderna. borde ha mätt mer i början.

Min svåger var här och hade nån opticon 500 variant och det var inget vidare heller. Han körde på telia.

Jag har prövat telia med ett annat modem också. Inte jättebra.

Tror jag behöver nån förstärkning av något slag. Andra operatörer kanske vore nåt. Men det är lite landsbygd här. Kanske skulle prova ändå...

Men både e122 och e367 har ett uttag på sidan. det borde väl betyda att man kan koppla dem till externa antenner?

Tack för svar,

15

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Hej igen.

http://cgi.ebay.de/Funkwerk-Dabendorf-A … 836wt_1139

165 euro inkl frakt. det är ganska billigt.
För visst är det den vi nämnt tidigare?

16

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Kolla om tele2 funkar där annars om nuvarande op är ner lastad, är op det spelar modem inhen roll.


Funkw ger lite högre hastighet pga signal ökning.
Sedan ger placeringen av antenn lite till.

17

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ok.
Hur kollar jag det på ett smidigt sätt?
Finns det beskrivet i nån annan tråd månne?

18

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

enklaste är att köpa ett kontantkort, då kanske en 1750 följer med på köpet... smile
kolla så du inte får en 1550 bara...

enklast är att kolla annars via tp-test eller speedtest vid 2am eller dyl, det brukar visa hur det är.
oftast får man bästa hastigheten sista dagen, då leecharna sugit sin bandbredd/quota och det är fritt fram.

så typ 20dagar kvar.

19

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Nu var jag ute med iphone och körde ett tptest med telia. På ena sidan huset är det bra. Låg stadigt på 4 mb upp och 1-2 ner.

Jag la den på en planka och höll den en bit ut och upp.
Vid några tillfällen peakade mätaren och det var 14 mb/s på uppladdning. det känns ju inte realistiskt.

Kan man lita på detta test tror ni? Klockan var halv 8 på kvällen, det borde väl betyda att folk surfar. Alltså bra värden. Eller?

Kanske borde räcka med en enkel antenn(kinamast) på utsidan typ denna:
http://www.rfsupplier.com/product_info. … ts_id=1105

?

20

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Har testat "kinamasten" ifråga, ger precis så mycket  dbi att kabelförlusten övervinns...
Men du kan ha antennen på ett bättre ställe, dvs utomhus så lite vinner du allt. Dock inte med induktiv koppling, direkt antennanslutning krävs annars går du back ändå!

21

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ok.
Så här ser mitt läge ut just nu.
Jag byter till Telia.
Jag har ett e122 modem, där finns crc9 uttag.
Jag vill ha en router.
Jag vill helst inte låsa mig till telia i 18 månader. Om jag gör det kan jag få ett vassare modem kanske.
Jag vill ha en antenn.
Jag vill inte spendera pengar.
Jag kan ändra mig.

Några tips?

22

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Behåll E122.
Byt till Tele2.
Köp en beg. Dovado UMR, Dovados bästa router om man klarar sig med G-standard på det trådlösa.
Köp en billig Kina-antenn på Ebay eller t.ex. http://www.rfsupplier.com/ .

23 Senaste redigerad av G-Man (2011-04-05 20:38:55)

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

om inte kontakten på modemet äver gör "antenn" på sändningen så funkar det dåligt med yagi på det sättet.
jag prioriterar upp hastigheten, då det är den som är riktigt usel på 3g.
så om du har andra krav så funkar andra lösningar.

funkwerk skulle som jag tolkar dig ge dig full bandbredd, och borde funka med din 122 dongel.
den funkar för upp och ner.

sedan är funk antennen lättare att montera pga platt och inte en 'lång tv antenn' typ.

dx har en yagi för <150:- med frakt som funkar ok (den mindre av dom) den behöver adapter (finns på dx också till ok pris) samt väggfäste (biltema har för 80:- som funkar).

om du har eget hus så funkar båda antennerna, kolla vart masten är som du skall köra mot så sladd kan dras till den sidan.

vad det gäller router funkar dom flesta med ditt modem som jag tolkat det, så där är frågan om du vill ha extra lull lull eller ej.
3gn är snabbare än UMR, men båda är ok.

24

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Ett alternativ skulle ju kunna vara att ta en TP-Link MR3420 router för lite drygt 300kr som verkar vara riktigt bra & prisvärd och spendera mer på en Funkwerkantenn istället.

/MmmMagnus

25

Sv: huawei e122 och en antenn kanske?

Vore intressant med en jämförelse mellan sierra usb 309 plus antenn alt Funkwerk och billigt modem. Båda lösningarna borde ge bra fart upp också.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.