1

Tråd: Lite frågor om tele2 4g

Hej hej big_smile

Jag har nu ett 4g abonnemang hos tele2. Tyvärr får jag inte in något nät där jag bor (centrala stockholm). Supporten säger att det är radioskugga.

Detta gjorde mig så klart ganska besviken, men det finns ett litet ljus i mörkret iaf. Den 28e februari är det auktion på nya frekvenser för LTE och jag har fått förlängt öppet köp på abonnemanget för kunna kolla om jag får 4g-täckning när de nya frekvenserna används. 

Nu till frågorna

1. Hur snart tror ni tele2/telenor kommer börja använda de nya frekvenserna?

2. Tror ni de lägre frekvenserna kommer ta mig ur radioskuggan(Jag bor mitt bland en massa stora hus som troligt vis blockerar signalen)?

3. Hur mycket hjälper en extern antenn till? Jag hittar alltså inget nät som det är för närvarande. Är det idé att testa eller är det slöseri med pengar?

Tack för svar smile

2

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Funkar det ute på balkongen? Med Telia hemma får jag typ 30-50Mbps på balkongen, och max 15Mbps inne i lägenheten (på insidan av fönstret).

3

Sv: Lite frågor om tele2 4g

hehe.. Har ingen balkong. Det funkade finfint på medborgarplatsen. Men det var lite kallt att sitta där och surfa smile

Ska testa att hänga ut modemet genom fönstret lite

4

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Se till att inte tappa den bara! :-D

5

Sv: Lite frågor om tele2 4g

I'm back. Och jag tappade inte modemet smile

Ingen skillnad där. Verkar helt dött. Fan också.

Kan en antenn hjälpa?

6

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Inte säkert. Använder du 4G-Only läge?

7

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Nej. Jag försöker registrera manuellt och då ser jag inget förutom 3g och 2g-nät.

Jag ska testa lite med 4g-only. Återkommer om en stund.

8

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Det räcker med 4G-Only. Du behöver inte manuellt välja nät. Låt den sköta det automatiskt.

9

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Nepp... inget 4G sad

10

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Vad e detta , det är flera som har haft problem ,  någon som har Tele 2 4G  och inte har haft promlem ?

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

11

Sv: Lite frågor om tele2 4g

samma på ett ställe jag provat, 3G 96% och 4G 0%

får fortsätta med 3G där, ingen vits att betala för 4G som inte levererar.

12

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Jag har samma modem, första veckan fick jag ingen 4G-mottagning alls, oavsett inställning. Pratade med supporten, de hittade inget fel. 3G-hastigheten däremot var hela tiden grymt bra. Sedan plötsligt efter någon veckan fick jag plötsligt bra 4G-signal (samt ett sms från supporten att de inte hittar något fel) och allt fungerar oftast, förutom att sista dagarna kan jag inte längre få internetdelning att fungera (Mac OS X 10.6.6), vilket det gjorde felfritt fram tills det helt slutade fungera. Har testat på fyra olika Macar, ingen kan dela ut. Vet inte om Tele2 ändrat något. Det verkar lite skakigt, men när det fungerar gör det det verkligen bra.

13

Sv: Lite frågor om tele2 4g

Stortommy skrev:

Vad e detta , det är flera som har haft problem ,  någon som har Tele 2 4G  och inte har haft promlem ?

Jag har Tele2 4G och har inga större problem med uppkopplingen. Surfar en del kvällstid och kanske tappar uppkopplingen 1-2 gånger i veckan så jag får dra ut modemet och starta om själva dialup-mjukvaran och sen köra igen. Det händer ofta när modemet hamnat under något (en filt, täcke eller liknande) så jag misstänker att det blir överhettat (blir SJUKT varmt om inte annat - så man bränner sig när man tar på det).

I övrigt fungerar det helt ok, får omkring 40mbit enligt bredbandskollen. Hornstull i Stockholm.