1

Tråd: Vad ska man välja?

Jag funderar på vilken operatör man ska välja när jag snart kommer att flytta till Söråker i Timrå kommun. Min egen koll är att NMT troligtvis har bäst hastighet det närmsta året för det området. Men tittar man på täckningskartan för inomhus så är det bara aktuellt med Gateway D-35 för att kunna få någon täckning. Varför har den så mycket bättre täckning?

2

Sv: Vad ska man välja?

Kan vara att den har 2st externa antenner jämfört med usb modemets inbyggda.

3

Sv: Vad ska man välja?

Skaffade ett abb på NMT igår. I helgen ska det testas i Söråker, har blivit garanterad av MRC i Östersund att det är öppet köp i 14 dar. Fungerar det mindre bra så får man prova riktantenn 700:- eller D-35 2500:- men det är ju en kostnad jag gärna är utan.
TPTEST i Odensala utanför Östersund gav ca 120 ms i svarstid och 1,1 Mbit/s. Körde upprepat mellan kl 18 och 21 och hade i prinicp samma resultat varje gång. Det är fullt ok.

4

Sv: Vad ska man välja?

Hej pupepirate,

Vi har en kraftigare antenn för NMT. Slå en kik http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 12dbi.html

// Anders

5

Sv: Vad ska man välja?

Testade i huset i Söråker, usel kontakt inne i huset pga dess plåtfasad. På övervåningen vid ett fönster hade jag stadigt över 1 Mbit/s - således blir det en D-35 vid ett av övervåningens fönster.

6

Sv: Vad ska man välja?

Har nu bytt till ett D-35 modem. Hastigheten i Odensala 1,6 Mbit/s. Testar i Söråker i helgen återkommer då med resultat.