1 Senaste redigerad av svenix (2011-02-01 16:53:21)

Tråd: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

*********** MODEMEN FINNS INTE KVAR *************

Läs noga nu för det här är inget som fungerar rakt av, men kanske det finns någon som är smartare än jag?

Jag har två st. Sierra Wireless 885.
Det ena är en kineskopia köpt från www.aliexpress.com. Den är i princip ny, bara testad av mig. Jag har aldrig kunnat få den att gå på annat än 850 och 1900 MHz således ingen 3G med svenska operatörer eftersom de använder 2100 MHz. Kan få den att fungera med Edge och sådana långsamma uppkopplingar men det är ointressant för mig.

I hopp om att få ett modem som stöder 2100 MHz köpte jag ytterligare ett beg. Sierra Wireless 885 från USA på . När jag fick det idag verkar det som om det också bara stöder 850/1900 MHz. Dessutom är det "MEP locked", alltså det är låst till SIM-kort från AT&T och behöver en kod för att kunna användas med andra operatörer.

Nu har jag tröttnat på hela projektet med dessa för mig oanvändbara Sierra Wireless 885 och är beredd att skänka dem till någon annan som ev. är intresserad. Det är alltså inget fel på modemen utan de funkar säkert utmärkt i USA och andra länder som använder 850/1900 MHz. Men med svenska operatörer har åtminstone inte jag lyckats få igång dem. Och jag har googlat mig blå på försöken.

Så om någon är intresserad att ta över projektet eller behöver en bra USB-dongel som fungerar i USA så varsågod! Anmäl ert intresse i den här tråden så väljer jag ut någon som får grejorna rakt av. Just nu är jag bara glad om jag slipper se dem mer. Skulle det vara så att någon lyckas få igång dem mot svenska operatörer så är jag givetvis intresserad av att veta hur.

Så jag skänker dem rakt av till någon intresserad. Billigaste portot bjuder jag på. Vill mottagaren ha det skickat som rek. eller liknande så får mottagaren bekosta detta.

2

Sv: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

Vilken firmware har du på modemet?

Har du försökt låsa upp den med DC-Unlocker?

3

Sv: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

På kineskopian är det FW J1_0_1_26BAP och boot J1_0_1_17BT.
På den andra är det FW J1_0_1_6AP och boot J1_0_1_6BT.

Kineskopian har jag bråkat med några månader och uppgraderat till det senaste jag kunde hitta på Sierras sidor.

Jag har inte provat med DC-unlocker, men vad jag förstår så är inte problemet med kineskopian att den är låst. Utan den är helt enkelt vid tillverkningen 'restricted' att bara gå på vissa frekvenser.

Jag har kört AT-kommandon mot modemen och på kommandot AT!BAND=? som ska vissa alla tillgängliga band får man svaret:
"at!band=?
Index, Name
00, All bands
01, N/A (Defaults to All)
02, WCDMA 850/1900
03, N/A
04, GSM 850/1900
05, GSM ALL
06, N/A (Defaults to All)
07, N/A (Defaults to All)
08, WCDMA ALL
09, N/A (Defaults to All)
0A, N/A (Defaults to All)
0B, N/A (Defaults to ALL)
0C, N/A (Defaults to ALL)
0D, N/A (Defaults to ALL)

OK"

Det blir samma med det andra modemet. I GUI:t kan man inte heller välja några andra frekvenser än 850 och 1900 MHz.

Jag har provat flera olika versioner av Watcher också. Det verkar som om Sierra vid tillverkningen kan "bränna in" i modemet vilka options som fungerar och spärra andra. Jag har inte kunnat hitta någon väg runt detta.

4

Sv: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

Jag är intresserad

Kan du sätta till 08? har du kollat detta?

http://sierrawireless.custhelp.com/app/ … band%20885

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

Om det är svart skal på AT&T 885 och det är utformat så som ett 306 anmäler jag intresse för det i hop om att kunna bygga om min vita 306 till en svart smile

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

6

Sv: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

sälj dom på eböj, å för pengen köp en med rätt band som är olåst.

rent allmänt funkar usa saker dåligt.
finns vissa usa pryttlar som är ok, men då skall det framgå.

eböj väldigt usa orienterat...

7

Sv: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

@ Patrik
Skalet är smalare/mindre på 885 än på 306 som jag också har en. Så det passar med all sannolikhet inte.

@ [Mr. T]
De är dina! Skicka mig ett PM med din adress så skickar jag över dem.
Jag har kollat med 08, men det funkade inte.
Skall prova din länk innan jag skickar dem. Funkar det så har du löst mysteriet! smile

Till G-man och alla andra. Jag har ingen brist på 3G USB-modem. Tvärtom har jag köpt på mig ganska många just för att jag tycker det har varit kul att prova och testa. Jag har ett Sierra 306 som ju är snabbare än 885 och det går mycket bra. Förutom det har jag 6-7 Huawei av olika sorter så jag klarar mig ganska gott även utan de 885:or som jag nu ger bort.
Speciellt med tanke på att jag bara använder 3G som komplement på resor och så. Hemma kör jag ADSL. Så jag har alldeles för många modem för mitt lilla behov. Men som sagt gillar jag att testa och prova olika saker för att lära mig. smile

8

Sv: 2x Sierra Wireless 885 bortskänkes

ok, då så wink