1

Tråd: Extern Antenn.

Hej har en liten fråga.
vad tror ni är bäst.
att ha en lång usb sladd mellan modemet och routern och bara ha en kort mellan modem och antennen. CA 4m mellan router och där antennen ska vara.
eller ska man ha modemet direkt i routern och ha en 4meter antenn kabel.

2

Sv: Extern Antenn.

Antennkabel = förluster

Därav modemet så nära antennen som möjligt.

3

Sv: Extern Antenn.

jo men en lång usb är förluster i ström till modemet.
Vilket kan leda till att modemet får mindre ström och  ger sämre styrka.
Antennkabel = Förlust
USBkabel = Förlust.
men vilken ger minst förlust är det intressanta.

4

Sv: Extern Antenn.

usb påverkar minst, bra kvalle usb kabel
billigare än en bra antennkabel.
annars är en placering av router fördelaktig tex.
router - usb skarv 3m - modem - antennsladd <1meter som följer med
antennen.
bara fördelar... kanske...
med modemet bra placerat så funkar
andra antennen i modemet också.

5 Senaste redigerad av PsyDonia (2011-01-31 11:35:34)

Sv: Extern Antenn.

ok låter bra det.
Då är min andra fråga.
om man sätter modemet nära antennen då kommer modemet att bli ute hur klarar ett modem kylan.
Jag tänkte isåfall bygga en liten vattentät låda så den inte får fukt på sig.
Men kylan går ju inte att komma ifrån om jag ska ha modemet nära antennen.
och när man ändå har modemet där ute.
känar man så myckeet på att ha en antenn eller ska man bygga lite Obinett variant istället för an 10-12db antenn.

Vad borde bli bäst.
en vanlig 3m usb förlängnings kabel av kvalite eller en 5m aktiv förlängningskabel.
Liknande dom här.

http://www.cableworld.se/pc-kablar/usb- … -meter.asp

http://www.cableworld.se/pc-kablar/usb- … -meter.asp

en annan variant skulle vara att ta en sån där USB Cable via RJ45 Extender Set.
och köra en tre meter cat6 kabel

6

Sv: Extern Antenn.

PsyDonia skrev:

Vad borde bli bäst....

...köp --> http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q … 49;c:36206 smile

Till din fråga i en annan tråd, så använde jag en "SMARTEQ adapterkabel Mini sat 0,15m SMA/ F-MCX/ m" ihop med en "Poynting Panelantenn" wink

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

7

Sv: Extern Antenn.

5 -funkar ej i praktiken om du inte hittar en special modell pga hur dom funkar.

4 -3 meters har funkat ok för mig, vad som är bäst är subjektivt. behöver du 6meter....

3 -ja det som antenner ger, sedan om det har någon praktisk betydelse för dig kan bara du veta.
jag kör med usb skarv först..

2 -setill att lådan ör öppen neråt så det inte bildas kondens, undvik att placera i solljus osv

1 -jag har kört huawei e169 + 1750 i -30 graders kyla, ej haft problem med modem eller dovado umr. det som krånglat är dåliga usb kablar av märke X. med bra kabel = funkat ok .
sedan värmer modemet upp sig självt.

PsyDonia skrev:

1
om man sätter modemet nära antennen då kommer modemet att bli ute hur klarar ett modem kylan.

2
Jag tänkte isåfall bygga en liten vattentät låda så den inte får fukt på sig.

3
känar man så myckeet på att ha en antenn

4
Vad borde bli bäst.
en vanlig 3m usb förlängnings kabel av kvalite eller en 5m aktiv förlängningskabel.

5
en annan variant skulle vara att ta en sån där USB Cable via RJ45 Extender Set.
och köra en tre meter cat6 kabel

8

Sv: Extern Antenn.

då blir det så här.
3meter USB kabel kollar upp nån lite dyrare skärmad USB kabel så det är kvalité på det. och sen kopplar modemet till antennen som har en kanske runt 1m antennkabel. och kanske stoppar i modemet i två usb portar en för extra ström.
testar först utan och se om det rockar på bra eller inte.
och sen borde det vara bra för modemet som är ute då det oftast är varmare inne än ute. även på sommaren om man inte har AC.
och den sidan av huset som antennen kommer vara på är det inte sol på alls under hela dagen.

Så det blir G-Man varianten.
Jag tycker den låter bäst. tackar.