1

Tråd: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Har kört telefoni och bredband med Net1 en månad nu på Gotland 12 kilomter från Visby och måste säga att jag är väldigt väldigt nöjd.   

D-40 modemet är elegant, har batteridrift och fungerar helt utan problem för både surf och telefonin.

Jag köpte abonnemanget på The Phone House vilket var ett misstag eftersom de hade noll och ingen koll på Net1 - killen bakom disken gav mig en D-35'a och sa att 'telefonin löser du med Net1 när du är uppkopplad, vi säljer inte telefonabonnemang' vilket är lite knasigt att höra i en mobiltelefonbutik, skulle man kunna säga men i alla fall... när jag ringde Net1 och bad dem "koppla in telefonin" upptäcktes problemet - The Phone House säljer inte D-40 modemet som har telefoni, bara D-35'an som inte har stöd för telefoni.

Net1 support löste detta på bästa möjliga vis genom att skicka ned en D-40 med posten helt utan diskussion, det dök upp i brevlådan två dagar senare. Startade upp modemet, pluggade i telefonen och började ringa och surfa.

Efter att ha kopplat in det  nya D-40 modemet upptäckte jag att hastigheten var lägre, jag fick upp till 2mbit med D-35'an, men max 1mbit med det nya D-40 som bara har en liten utdragbar teleskopantenn.

Ringde supporten och beställde en riktantenn som jag fick för halva priset. Det är vad jag kallar riktigt bra support. (Jag skafffade ett tidigt Tre mobilabonnemang '03 och det var bland det eländigaste jag har varit med om....) 

Så nu har jag en stabil problemfri uppkoppling med 'fast' telefoni och 25GB data-trafik för 250/månad. Net1 har katastrofal marknadsföring - det här är en riktigt bra tjänst och operatör som nästan ingen känner till.

/magnus

2

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Kul att höra att Du är nöjd med D-40:an. Själv var jag en av de första i landet som fick en D-40 som jag nu använder som fast "biltelefon". Akilleshälen för D-40:an är, som Du säger den lilla antennen men med en extern (rikt)antenn fungerar den förvisso utmärkt. Lite knepigare blir det på längre avstånd från en basstation; på 25-30 km:s distans är definitivt D-35:an att föredra med sina dubbla antenner/antennuttag men då får man ansluta telefonin till D-35:an med hjälp av tredjeparts ATA-boxar

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

helander skrev:

Har kört telefoni och bredband med Net1 en månad nu på Gotland 12 kilomter från Visby och måste säga att jag är väldigt väldigt nöjd.   

D-40 modemet är elegant, har batteridrift och fungerar helt utan problem för både surf och telefonin.

/magnus

Vore intressant att höra lite mer om D40-modemet: Hur pass stabilt det är att surfa trådlöst mot det, hur batteritiden är, allmänna intryck...

4

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Vox medievalis skrev:

Kul att höra att Du är nöjd med D-40:an. Själv var jag en av de första i landet som fick en D-40 som jag nu använder som fast "biltelefon". Akilleshälen för D-40:an är, som Du säger den lilla antennen men med en extern (rikt)antenn fungerar den förvisso utmärkt. Lite knepigare blir det på längre avstånd från en basstation; på 25-30 km:s distans är definitivt D-35:an att föredra med sina dubbla antenner/antennuttag men då får man ansluta telefonin till D-35:an med hjälp av tredjeparts ATA-boxar

Kan man köra med dubbla externa antenner på D35:an, och tjänar man på dubbla externa, och i så fall hur mycket?

5

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Beror lite på. Själv har jag två D-35:or på olika placeringar som vardera är kopplade till två kraftiga riktantenner (12-elements Yagi) vilka i sin tur är riktade mot olika basstationer. I det ena fallet har jag 30/35 km till baserna, i det andra 25/37 km. Mellan tummen och pekfingret ligger hastighetsvinsten (och S/N-värdet "signalstyrkan") mellan faktorn 1,33 och 1,75 jämfört med en enda riktantenn. Notera att Net1 inte säljer de här 12-elementsantennerna utan endast 6-elements som dock räcker gott och väl vid måttliga avstånd. Man kan också prova att lägga två riktantenner mot samma basstation med den ena horisontellt och den andra vertikalt polariserad eller en riktantenn och en rundtagande ("spröt"); det sistnämnda har jag provat och det gav också en klar förbättring jämfört med bara en antenn.

Själv har jag inte testat med dubbla riktantenner mot samma basstation men andra på Forumet har erfarenhet av detta. Fördelen med dubbla riktantenner mot olika basstationer (om man kan nå flera) är dessutom att om den ena går ned (strömavbrott eller krafig överbelastning) är det lätt att koppla om antenningångarna och använda den andra antennen/basstationen. Modemuttaget märkt TX/RX0 bör då anslutas till den kraftigaste antennen/närmaste basstationen. Mycket mer om de här och andra antennlösningar finns på Forumets olika trådar och kanske framför allt på tråden Antenner och vågutbredning.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6 Senaste redigerad av Discover (2011-01-18 11:37:30)

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Job skrev:
Vox medievalis skrev:

Kul att höra att Du är nöjd med D-40:an. Själv var jag en av de första i landet som fick en D-40 som jag nu använder som fast "biltelefon". Akilleshälen för D-40:an är, som Du säger den lilla antennen men med en extern (rikt)antenn fungerar den förvisso utmärkt. Lite knepigare blir det på längre avstånd från en basstation; på 25-30 km:s distans är definitivt D-35:an att föredra med sina dubbla antenner/antennuttag men då får man ansluta telefonin till D-35:an med hjälp av tredjeparts ATA-boxar

Kan man köra med dubbla externa antenner på D35:an, och tjänar man på dubbla externa, och i så fall hur mycket?

Man kommer väldigt långt med orginalantennerna till D35:an, har fått kontakt på Åland men då fick jag ställa modemet på stugans tak.

Att ha D35:an i en ryggsäck och knalla runt i en Finlandsbåt gick utmärkt det med, det enda folk ser att de har väldigt bra signal på ett nätverk som rör sig :-)


Telefonidelen löser jag med en mobiltelefon som har stöd för det,
som Nokia N95, N97 och HTC Desire,
finns ju fler telefoner som klarar det, men har bara testat med de jag skrev.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Om D-40; en liten teleskopantenn för Net1 kopplingen, intern/osynlig antenn för WiFi, ett uttag för data, ett uttag för telefoni. Kör inte WiFi över D-40 utan har en Linksys WRT54GL router med Tomato, så jag kan inte säga så mycket om WiFi kapaciteten.  Stabilt, smidigt, problemfritt är mina omdömen.

8

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Discover skrev:

Telefonidelen löser jag med en mobiltelefon som har stöd för det,
som Nokia N95, N97 och HTC Desire,
finns ju fler telefoner som klarar det, men har bara testat med de jag skrev.

Men då har du en separat tjänsteleverantör för telefonin, förmodar jag? För det finns väl ingen lösning med D35 och Net1:s telefoni? Det känns ju faktiskt rätt fördelaktigt med telefonierbjudandet som ingår med D40:n nu...

9

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

helander skrev:

Om D-40; en liten teleskopantenn för Net1 kopplingen, intern/osynlig antenn för WiFi, ett uttag för data, ett uttag för telefoni. Kör inte WiFi över D-40 utan har en Linksys WRT54GL router med Tomato, så jag kan inte säga så mycket om WiFi kapaciteten.  Stabilt, smidigt, problemfritt är mina omdömen.

Det fungerar med andra ord bra att bara koppla in en router i routern, så att säga? I så fall kommer jag absolut att göra så, då får man ju ett antal portar ytterligare (tänkte annars att bara en lan-port på d40 var en begränsning). Men då kan man ju ha en nätverksskrivare också, och så får man brandvägg... smile

10

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Job skrev:
Discover skrev:

Telefonidelen löser jag med en mobiltelefon som har stöd för det,
som Nokia N95, N97 och HTC Desire,
finns ju fler telefoner som klarar det, men har bara testat med de jag skrev.

Men då har du en separat tjänsteleverantör för telefonin, förmodar jag? För det finns väl ingen lösning med D35 och Net1:s telefoni? Det känns ju faktiskt rätt fördelaktigt med telefonierbjudandet som ingår med D40:n nu...

Jag använder Phonzo.

Att byta till Net1 som leverantör av IP-telefon skulle jag inte tjäna på, dels måste jag byta till en sämre router / modem och sedan blir jag då låst till Net1.


Anledningen till att jag ser nya D40 som sämre än D35:an är just räckvidden som man har läst om, dock kan jag ha fel där då jag inte testat den nya D40:n.

Jag tycker att detta fungerar bra idag, dock om Flex kom med telefoni och bredband, då kanske.

http://www.net1.se/privat/bredband-kraf … tflex.aspx

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Discover skrev:

Anledningen till att jag ser nya D40 som sämre än D35:an är just räckvidden som man har läst om, dock kan jag ha fel där då jag inte testat den nya D40:n.

Det är just det som oroar, i alla fall lite, då bredbandshastigheten är det allra viktigaste för mig. Men frågan är som sagt om det är någon skillnad, och i så fall hur stor den är om man kör med extern antenn?...

12

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Job skrev:
Discover skrev:

Anledningen till att jag ser nya D40 som sämre än D35:an är just räckvidden som man har läst om, dock kan jag ha fel där då jag inte testat den nya D40:n.

Det är just det som oroar, i alla fall lite, då bredbandshastigheten är det allra viktigaste för mig. Men frågan är som sagt om det är någon skillnad, och i så fall hur stor den är om man kör med extern antenn?...

Jag har en extern antenn till min D35:a, dock använder jag den aldrig...


Vill gärna inte ha en extern antenn när man är ute och cyklar eller åker båt...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Om man är tekniskt intresserad kan man titta på tillverkarens sida -  cmotech i Korea
http://cmotech.com/english/products/CNW-680V.HTML

14

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Nån som vet om det är D40 som kommer att gälla när man går upp i hastighet?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

15 Senaste redigerad av otto84 (2011-01-18 20:31:05)

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Vi har bredband och telefoni från Net1 med D40-modem och vi har problem med att den som som pratar "i andra änden" ofta hör sin egen röst som ett eko. Det verkar dock bara vara så ibland. Finns det något jag kan göra för att slippa detta problem?

Ett annat problem är att när någon pratar i telefonen och någon annan försöker ringa hit så får den som ringer höra en röst som säger att numret inte är i bruk istället för en vanlig upptagetton. Jag har kontaktat kundtjänst och fick svaret att dom skulle vidarebefordra ärendet och sen har jag inte hört något mer.

Det har även hänt att ljudkvaliteten varit lite dålig men det var nog i samband med att jag laddade ner några större filer från internet så det kanske blev för lite bandbredd kvar till telefonin.

Det händer även att modemet behöver startas om ibland.

Problemet med eko känns för närvarande som det största problemet eftersom folk inte längre vill ringa hit pga detta.
Finns det något jag kan göra för att slippa detta problem?

Uppkopplingen verkar det iallafall inte vara något fel på:

http://www.speedtest.net/result/1117294358.png

Mvh Henrik

16

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Utan att just nu gå in på tekniska detaljer vill jag bara nämna att ekoproblemet inte är ovanligt när det gäller VoIP - speciellt vid trådlöst bredband. Problemet och dess åtgärdande ligger helt hos operatören. Hade själv det här bekymret i början när Net1 startade sin VoIP-tänst men märker det nu ytterst sällan. Röstsvarare i stället för upptagetton är också ganska vanligt i Net1:s VoIP-nät liksom att tvåvägskommunikationen inte alltid fungerar omedelbart efter samtaletableringen. Med hänsyn till den avancerade systemtekniken bakom och det faktum att just VoIP över mobilt bredband är så nytt (Net1:s användning är vad jag förstår en av de första över huvud taget) bör de här fenomenen ses som barnsjukdomar och säkert övervinnas så småningom när systemet är  bättre intrimmat och justerat. Om dessa och många andra liknande VoIP-problem finns det ett särskilt Forum: http://www.voip-forum.se/forum.php

Den nuvarande D40-an klarar inte multicarrierkommunikation som är grunden för vårens/sommarens högre transmissionshastigheter. En ev. ny version kommer knappast före kommande halvårsskifte - en D-35:a som klarar multicarrier och de nya hastigheterna är, vad jag förstått, prioriterad.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

17

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

För den som är ny och har begränsade kunskaper om IP-telefoni kan jag rekommendera en bra men ändå inte alltfö teknisk artikel i ämnet: http://www.alundgren.se/articles/ip-telefoni/. Kan man lite mer om bakgrunden blir det lättare att felsöka/klaga hos operatören.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

18

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

helander skrev:

Om man är tekniskt intresserad kan man titta på tillverkarens sida -  cmotech i Korea
http://cmotech.com/english/products/CNW-680V.HTML

det är ju cmotech som gjord Net1's D50 modem och där har man tillgång till ett debug program om man klickar på visst vis över axess-fönstret. Kunde vara värt att testa detta även för routern men möjligen måste den då kopplas över USB vilket jag inte vet om det går. Se tips:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1066

Snygg lösning att kolla bandbredsgrafen i Tomato. Sådan graf finns ej i DD-WRT. Samma graf finns dock i RF status monitor för D-35. Vitsen är att man får momentan respons på förändringar. Jag tror att trådskrivaren har en reflexrik miljökring sin antenn. Det stökar till bandbredden även om signalstyrkan är god och gör antennen svår att rikta in eftersom bäst effekt kan fås när ett mkt smalt minimum släcker ut en störande multipathsignal. Till sommaren blir det lättare att testa.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

Kul att se lite nytt på modemfronten också för rena proffsapplikationer:
http://np.netpublicator.com/netpublication/n30325310

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Riktigt nöjd med Net1 / D-40 router med telefoni

helander skrev:

Om D-40; en liten teleskopantenn för Net1 kopplingen, intern/osynlig antenn för WiFi, ett uttag för data, ett uttag för telefoni. Kör inte WiFi över D-40 utan har en Linksys WRT54GL router med Tomato, så jag kan inte säga så mycket om WiFi kapaciteten.  Stabilt, smidigt, problemfritt är mina omdömen.

Hej

Hur kopplade du in den routern? har en sådan men jag får det ej att funka!