1

Tråd: Hastighet runt Stockholm och kundernas stora dilemma

Hej jag har skaffat Telenor Mobilt Bredband pga de råkar ha en mobilmast på Ornö utanför Dalarö där vi har ett fritidshus (det sitter en Vodafone-skylt på antenn-anläggningen) där de flesta andra operatörer har mkt dålig täckning (Telia/Tele2).

Där ute i stugan får jag 3.6 Mbit/s  med TPTest/Bredbandskollen och kan anse mig mkt nöjd.

Provade sedan hemma hos svärfar i Handen och där var det otroligt dåligt, ca 360 kbit/s.
Så det gäller verkligen att man har tur om det skall fungera acceptabelt på den plats man tänkt sig.

Hade jag bott i Handen och sett fram emot att använda det där så hade det ju varit katastrof att ha investerat i ett abbonemang.

Man borde få prova sig fram med olika operatörer tills man hittar en som har bäst kapacitet där man tänker använda det hela.

Men tyvärr skaffar folk abbonnemang på vinst och förlust och blir sedan besvikna på den plats de hoppats det skall fungera.  Det är nog ett allmänt problem i branschen.

Innan jag hade upptäckt Vodafone-masten på Ornö hade jag skaffat Tele2 Mobilt Bredband
och det var rena öknen där ute på ön. Ibland fick man kontakt med nätet men endast 64 kbit/s som kom och försvann hela tiden.   Efter klagan hos deras support fick jag till slut returnera hela paketet och befrias från avtalet.  Men de skickade en räkning på några hundra kronor för den tid jag hade försökt använda det....

2

Sv: Hastighet runt Stockholm och kundernas stora dilemma

PTS karta är trevlig som man kan se vart masterna finns och vilka som har dem.
Men de visar dock inte vad de har för hårdvara, vilket är synd då man inte kan se om stationen man har i närheten av sig är uppgraderad eller inte.

Man brukar kunna ringa och höra om masten är uppgraderad och vilken riktning den är mot.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Hastighet runt Stockholm och kundernas stora dilemma

Hej gunnar123,

många gånger kan det hjälpa med en yttre antenn för att få en bättre och stabilare hastighet.

Denna antennen till exempel http://www.infoferenda.com/webbshop/ant … 11dbi.html

mvh
Anders

4 Senaste redigerad av Mäcen (2008-05-20 20:08:00)

Sv: Hastighet runt Stockholm och kundernas stora dilemma

Om du bara får ca 360 kbit/s, så är inte sändarutrustningen uppgraderad till "Turbo-3G" ännu. Ha lite is i magen, så kommer den säkert bli uppgraderad inom kort.