1

Tråd: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Jag har en fundering runt D40 Routern som är ansluten till en yttre riktantenn samtidigt som dess WiFi används.
Routern har enbart en antenn.. den skjuts in och kopplas bort vad jag förstår då man ansluter koaxkabel som sedan går till en yttre riktantenn.
Som test så har jag en Linksys WRT54GL router på 20 meters avstånd från en Laptop.
Och D40 på 10 meters avstånd (Med den inbyggda antennen fullt utdragen)
Då får jag 4 steg på signalstyrkan till Linksys (Stark signal)
Och ett steg till D40 (Svag signal)
Jag tycker att D40 som är dubbelt så när borde ha starkare signal...

Vad händer då den dagen jag ansluter yttre antenn till D40?

Låt oss säga att min oro besannas.. att signalstyrkan då blir noll...

2

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Eftersom jag var en av de första som fick en D-40:a borde jag veta - men vet inte (!) eftersom jag nästan bara använder den i bilen. Antennkontakten i D-40:an är, vad jag förstår, inte brytande vilket betyder att den inbyggda teleskopantennen ("strumpstickan") rimligen bör vara helt inskjuten för att man skall kunna utnyttja anslutningen till en yttre antenn. Misstänker att båda antennerna samtidigt i drift annars förorsakar missanpassning. Generellt upplever jag dessutom "strumpstickan" som tämligen värdelös om man inte befinner sig i närområdet till en BTS. Även ett vanligt kolinjärt spröt med förlusterna i en tre meters RG-58-kabel ger bättre signal. D-40:ans WiFi-egenskaper har jag i princip inte prövat annat än i bilens omedelbara närhet men jag tror inte att dessa - liksom övriga egenskaper - kan konkurrera med D-35:an utom vad gäller vikt, storlek, abonnemangskostnad - och så förstås - telefoniutgången. Om man bor i periferin från en BST och telefonin är viktig är det frågan om inte en D-35:a med ansluten ATA-box (29 kronor i månaden hos t.ex Phonzo) är ett säkrare och mer prisvärt alternativ samtidigt som man får väsentligt bättre bredbandskommunikation i övrigt.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

3 Senaste redigerad av Foa (2010-12-25 12:31:25)

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Ja jag har skickat mina synpunkter och "oro" till Net1 idag.
Så jag ser fram mot ett svar från dom.
Det blir nog som du nämner att slopa D40 och använda D-35 då istället med ATA-box
Jag hade först lilla paketet med D35 utan telefoni
Bytte paket till Telefoni och fick D40
Undrar nu hur att göra för att komma tillbaka till ruta ett..
Antar att Net1 inte vill höra talas om något sådan.. är nog tvungen att uppgradera vidare till det kraftigaste paketet som då har en D35 men 50:- mer per månad.. (obegränsad trafik)

Rättat till stavfel

4 Senaste redigerad av jonasolof (2010-12-27 10:14:15)

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Det finns mängder med routrar som har inbyggd wifi-antenn. Finns ingen anledning tro att teleskopantennen används för wifi. Exempel E960, vololink m fl. Vill man nå långt kan man koppla på en wifi router med lång Wlan räckvidd.

Dubbla avståndet motsvarar 3dB. WRT54GL med sina dubbla yttre wlanantenner har troligen 6 dBi bättre gain än de interna hos D40.

Vill man pilla kan man ansluta yttre wlan antenner till wifi kortet i D40 men troligen får du problem med kontakterna. Kolla i D35, pyttesmått.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Är D40 anpassade för den högre hastigheten som ska komma under våren?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Svar nej; en anpassad version är preliminärt aviserad till andra kvartalet 2011 vilket i praktiken sannolikt betyder efter sommaren 2011.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Svar till Jonasolov: beklagar ev. missförstånd vad gäller WiFi antenn på D-40; jag har givetvis inte menat att "strumpstickan" skulle användas annat än för 450-bandet. Tycker ändå det är lite trist att så få routrar har anslutningsmöjlighet för externa WiFi-antenner - i väl medvetenhet om kravet på mycket korta kablar p.g.a frfekvensen.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

jonasolof skrev:

Det finns mängder med routrar som har inbyggd wifi-antenn. Finns ingen anledning tro att teleskopantennen används för wifi.
(Klippt)
Tack för ditt svar..
Nu förstår jag.. det är ju frågan om olika frekvenser också.
Inbyggd antenn för WiFi och yttre/teleskop för 450 Mhz

Så denna tråd borde Admin plocka bort.. eftersom mitt inlägg var dumt tycker jag.

9

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Till Foa, inlägget var inte alls dumt, för det är inte särskilt uppenbart hur det funkar med antennerna förrän man börjar förstå hur routrarna är uppbyggda. Det är faktiskt rätt konstigt att man strävar efter en design som är så ren att man inte vågar visa att radioutrustning behöver antenner. Jävla designtrend skulle jag vilja säga. Det finns mängder av utrustning som skulle fungera mycket bättre om det inte vore tabu ur designsynpunkt att antennerna syntes. D35 har fått massor med negativ kritik i reviews för sina iögonfallande antenner. WRT54GL samma sak. Senare linksysroutrar har inte alls lika bra antenner och man ska inte tro att den bristen kan kompenseras på annat sätt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

IceNet1s D20-modem (Huawei EC506) har också inbyggd WiFi-antenn med enligt mina tester mycket god prestanda, så det kan göras bra om det görs rätt.

Bäst är naturligtvis en vanlig SMA eller RP-SMA-anslutning så man kan använda det som passar, pinne eller rejäl yttre monterad grej....

Jag har ett annat problem med inbyggda antenner, när man bygger in utrustning i automatik-skåp eller andra plåtkapslingar måste man helt enkelt få ut antennerna, det blir ju annars nästan 100% avskärmning i ett regntätt plåtskåp. Har fått löda på antennanslutningar på alla möjliga grejer, radiofjärrstyrningar, GSM-modem, etc.

/Marcus

11

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

jonasolof skrev:

Det finns mängder med routrar som har inbyggd wifi-antenn. Finns ingen anledning tro att teleskopantennen används för wifi. Exempel E960, vololink m fl. Vill man nå långt kan man koppla på en wifi router med lång Wlan räckvidd.

Dubbla avståndet motsvarar 3dB. WRT54GL med sina dubbla yttre wlanantenner har troligen 6 dBi bättre gain än de interna hos D40.

Vill man pilla kan man ansluta yttre wlan antenner till wifi kortet i D40 men troligen får du problem med kontakterna. Kolla i D35, pyttesmått.

Jag vill börja med att tacka för alla initierade svar på det här forumet! smile

Du skriver att ifall man vill nå långt kan man koppla på en wifi router med lång wlan-räckvidd - hur gör man det på en d40?

Sedan kan jag passa på att fråga ifall någon kört wifi mot D40:n, med extern antenn inkopplad? Och hur det funkade?

/Johan

12

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Glöm den där första frågan, man kopplar tydligen bara in den på lan-porten om jag förstått det rätt... Däremot vore det fortfarande intressant att höra hur det fungerar med wifi, hur stabilt det är och om hur det fungerar ifall flera kör trådlöst samtidigt mot den?

/Johan

13

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Vilken ATA-box är bäst till D35:an? Räckvidden till BST är fågelväg ca 9 mil och signalen är orange.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-15 06:47:07)

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Nio mil ska inte funka. 62 km är Max för net1 i normalfall såvida de infört storcell  men det vore förvånansvärt över land. Kanske i fjällen. Man får signalindikering längre bort än routern kan koppla upp. Jag har prövat flera gånger på tyskt fastland söder om Puttgarden/Femahrn. du får orange indikering från basstationer som kan uppfattas men förbindelsen bryts om du är otillåtet långt bort.
Med en D35 och RF Status monitor programmet kan man sevilla basstationer som hörs och deras signalstyrka.





På långa avstånd krävs en högt placerad antenn, helst yagi. Sedan du väl fått grön signal kan man börja diskutera Voip eller

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

jonasolof skrev:

Nio mil ska inte funka. 62 km är Max för net1 i normalfall såvida de infört storcell  men det vore förvånansvärt över land. Kanske i fjällen. Man får signalindikering längre bort än routern kan koppla upp. Jag har prövat flera gånger på tyskt fastland söder om Puttgarden/Femahrn. du får orange indikering från basstationer som kan uppfattas men förbindelsen bryts om du är otillåtet långt bort.
Med en D35 och RF Status monitor programmet kan man sevilla basstationer som hörs och deras signalstyrka.





På långa avstånd krävs en högt placerad antenn, helst yagi. Sedan du väl fått grön signal kan man börja diskutera Voip eller

Jag bor så, med höga berg runtom och enda öppningen är över sjön, 9 mil mot Karesuando där det är lägst terräng. Jag har riktantenn och hastigheten ligger på ca 0,3 Mbit/s, orange signal på D35.
Nu är det så att Telia ska ta bort telefonilinjen i byn och Telias täckning fungerar noll. Enda som fungerar är Net1. Därför undrar jag om någon vet vilken Ata-box som är bäst för D35?
Tyvärr får jag inte ha 2 st D35, en för laptopen och en för telefoni, sa net1.
D40 är inte att tänka på. D35 är bäst.
Det är ataboxen jag är ute efter. Men vilken?

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

16 Senaste redigerad av G-Man (2011-02-15 08:56:20)

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

skogsbo skrev:

Det är ataboxen jag är ute efter. Men vilken?

annars kan du köra med siemens A580ip som har ataboxen inbyggd.
Men då är det enbart dect telefoni, finns dect till analog linje adaptrar.
blir bättre ljud om man slipper ataboxens digal-analog omvandling.
ej provat den med de net1 delar du har.

det går bra att ställa ner bandbredden på A580ip för linor med låg bandbredd, men tex körning via mobiltelefon med voip program kräver mindre bandbredd.

viktigaste är din upp hastighet, det är det som brukar strula.


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343321

17

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

jonasolof skrev:

Nio mil ska inte funka. 62 km är Max för net1 i normalfall såvida de infört storcell  men det vore förvånansvärt över land. Kanske i fjällen. Man får signalindikering längre bort än routern kan koppla upp. Jag har prövat flera gånger på tyskt fastland söder om Puttgarden/Femahrn. du får orange indikering från basstationer som kan uppfattas men förbindelsen bryts om du är otillåtet långt bort.
Med en D35 och RF Status monitor programmet kan man sevilla basstationer som hörs och deras signalstyrka.





På långa avstånd krävs en högt placerad antenn, helst yagi. Sedan du väl fått grön signal kan man börja diskutera Voip eller

Förlåt jonasolof, har mätt avståndet: 5 mil fågelväg mellan mig och Karesuandomasten.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

18

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

G-Man skrev:
skogsbo skrev:

Det är ataboxen jag är ute efter. Men vilken?

annars kan du köra med siemens A580ip som har ataboxen inbyggd.
Men då är det enbart dect telefoni, finns dect till analog linje adaptrar.
blir bättre ljud om man slipper ataboxens digal-analog omvandling.
ej provat den med de net1 delar du har.

det går bra att ställa ner bandbredden på A580ip för linor med låg bandbredd, men tex körning via mobiltelefon med voip program kräver mindre bandbredd.

viktigaste är din upp hastighet, det är det som brukar strula.


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343321

Men det ska funka med den vanliga telefonen man har. Det blir en onödig kostnad, när man köpt nya telefoner. Jag vill prova med en atabox först, funkar inte det går jag till steg 2.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

19

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Hei! Jeg kjører med siemens A580ip og D35 og er sí¦rt godt fornøyd. Jeg ser ingen hensikt med å bruke en egen ATA boks for å benytte en analog telefon. Dersom man ikke har tilgang på 230V, kan man kjøre basen til A580 på et 6V batteri. Jeg bruker dette hjemme og har også testet det i bilen,og det fungerer godt. Jeg bruker phonzo til innkommende samtaler og www.voipalot.com til utgående samtaler. Med voipalot kan man ringe ganske billig både innlands og til utlandet. Jeg betaler kun for bruken. Det er ingen mnd. avgifter.

Jeg har også en Option globesurfer III for GSM/3g nettet. Den har vanlig analog RJ 11 telefonutgang. Jeg  kjører min Siemens 580 ip også på denne routeren hvor jeg har GSM dekning.

Jeg vil gjerne ô¸re fra andre som har erfaringer og ide når det gjelder Voip løsninger.

20

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

ata boxarna som inte är operatörslåsta kostar ganska mycket, samt kan vara knepiga att ställa in.
man slipper även eko problem.

21

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

En av de vanligaste och mest prisvärda ATA-boxarna är PAP2T:
http://www.kjell.com/?item=98086

Den kan precis som sagts vara lite knepig att ställa in. Det finns dussintals olika inställningar att grotta ner sig i. En fördel kan vara att man kan få ut två analoga linjer ur den om man har det behovet.

Jämfört med Gigaset A580IP så skiljer det inte speciellt mycket i pris:
http://www.netonnet.se/art/telefon/hemt … 8779.3259/

Och du får en mycket enklare lösning som fungerar bättre. Enklare att ställa in och mindre eko-problem. Sladdlöst får du på köpet. Har du andra Gigaset-lurar liggande hemma kan du hänga på dem på systemet också.

Jag har personligen provat allt från ATA-boxar via dedikerade IP-telefoner till Gigaset IP-lurarna, och jag anser att den bästa och mest prisvärda lösningen är Gigaset IP-lurarna.

22

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

addera den extra elkostnaden för eko-boxen(ata boxen).

man slipper även en felkälla.
sedan funkar inte alla telefoner med ataboxen, se spec/manualen.

23

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

jonasolof skrev:

Nio mil ska inte funka. 62 km är Max för net1 i normalfall såvida de infört storcell  men det vore förvånansvärt över land. Kanske i fjällen. Man får signalindikering längre bort än routern kan koppla upp. Jag har prövat flera gånger på tyskt fastland söder om Puttgarden/Femahrn. du får orange indikering från basstationer som kan uppfattas men förbindelsen bryts om du är otillåtet långt bort.
Med en D35 och RF Status monitor programmet kan man sevilla basstationer som hörs och deras signalstyrka.





På långa avstånd krävs en högt placerad antenn, helst yagi. Sedan du väl fått grön signal kan man börja diskutera Voip eller

Fel av mig, det är 5 mil fågelväg mellan mig och Karesuando. Det är djungel bland mobilbredbandstelefoner, men jag kikade på Cisco:s alla Voiptelefoner: www.vtoc.se och jag har bestämt mig för att inte ha dect, trådlöst, pga strålning ideligen.
Telejacket kan man glömma, Telia plockar bort linjen om 11 månader.
Jag vill inte ha datorn uppkopplad när jag ringer och tar emot samtal, eldyrt.
Hoppas att det går att koppla direkt till D35.

D40+riktantenn-dator= ? Voip? Vilken Voiptelefon är bäst konfigurationsmässigt ?(tänkt till en annan granne).

D35+riktantenn+dator= ? Voip? Vilken Voiptelefon är bäst konfigurationsmässigt till detta?

Jag kommer att kika på mer Ataboxar men vet inte kompalitetsmässigt hur de ska stå till varann, atabox+D35.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

24

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Fel av mig, det är 5 mil fågelväg mellan mig och Karesuando. Det är djungel bland mobilbredbandstelefoner, men jag kikade på Cisco:s alla Voiptelefoner: www.vtoc.se och jag har bestämt mig för att inte ha dect, trådlöst, pga strålning ideligen.
Telejacket kan man glömma, Telia plockar bort linjen om 11 månader.
Jag vill inte ha datorn uppkopplad när jag ringer och tar emot samtal, eldyrt.
Hoppas att det går att koppla direkt till D35.

D40+riktantenn-dator= ? Voip? Vilken Voiptelefon är bäst konfigurationsmässigt ?(tänkt till en annan granne).

D35+riktantenn+dator= ? Voip? Vilken Voiptelefon är bäst konfigurationsmässigt till detta?

Jag kommer att kika på mer Ataboxar men vet inte kompalitetsmässigt hur de ska stå till varann, atabox+D35.

Operatör Telenor. One plus 7T. 2 st ATEL.
Atabox Ping Communication via Quicknet som hemtelefoni.

25

Sv: D40 Ansluten till yttre riktantenn + WiFi (Fungerar det?)

Dect strålar tio milliwatt, en tjugofemtedel av en mobil. Du kan skicka wifi till grannen så får de ansluta som de vill. Wifi är också tio milliwatt. En granne tillmig får Wlan via en wifi-länk och vi delar på adsl- abonnemanget.

I praktiken ansluter du en wifi router till Net1 routern och riktar en liten panelantenn mot grannen. Denne har en liknande router och plockar upp wifisignalen. Sen kan grannen också voip ansluta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.