1

Tråd: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Hello alla uppfinningsrika!

Jag planerar att göra en fast montering av ett e122 modem ute på landet kopplat till diverse servrar och accesspunkter för att få WWAN uppkoppling då det är det enda sättet att där ute få tillgång till ett vettigt internet.

Mitt lilla problem är att 3G täckningen där ute är i stort sett non exixtent.
jag har skaffat en yagi antenn på 12dbi och har räknat ut att jag förmodligen kommer att gå ganska bra signalstyrka även om det är lite träd och liknande emellan bara den riktas in åt rätt håll.
MEN!
Som alla vet är antennkabel är vår fiende! Därför skulle jag villja montera 3G modemet utomhus direkt bredvid antennen.
Vad tror ni om ett sådant projekt?
En El-box från Classe (http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =152329471) och lite vulktejp för att hålla ute all fukt.

Hur tror ni 3G modemet kommer att klara kylan och värmen?
Vi bor ju i ett nordiskt land och kylan kan ju dippa ner till -30 och upp till +40-50 i solen med svart inkapsling..

Låt höra era åsikter eller om ni gjort något liknande över huvud taget..

/X

2

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Inte testat vid 30 minus, haft modemet ute vid 15 utan problem, och har du försluten box utan fukt osv så bör de inte vara nå problem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Köp en bra kabel i stället!
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16167.html

Räcker inte det köp en bättre antenn.
http://www.kjell.com/content/templates/ … ,238000000

Totalkostnad antagligen lägre än din 12dBi yagi

4

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

jag har flera e169 ute sedan flera år utan problem.
använder ett PV rör som är öppet nertill och dongeln är i stucken nertill i röret som är helt tätt upptill.

anledningen till att INTE använda täta kapslingar är risken för kondens som uppstår.
man kan isolera insidan av röret med tex tunn cellplast om det uppstår problem.

har haft det igång med -30grader utan problem, öven dovado umr placerad ute på liknande vis utan problem.

har man en yagi så kan dongeln placeras där sladden är kopplad för yagiverkan utan sladdar.
kör med detta på en 1550 på prov, och det ger bättre signal kontra kontakt/sladdkopplat.
humorn är att båda antennerna blir påverkade....
dv diversety verkan...

wink

5

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Ryms någon form av frostvakt i den där el-boxen måntro? När jag för lite sedan sökte på "weatherproofing" i en liknande ambition som din återkom uppmaningen att sätta upp en antenn som ett mantra.

6 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-24 16:22:31)

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

En lösning kan vara lankabel upp till antennen och en liten vattentät box. I boxen en jump router som kan gå som router eller som ethernetbrygga till en WLAN-router. Modemet kopplas direkt till jumpen. effektåtgången är ca 7 watt och det bör räcka för att hålla nere den relativa luftfuktigheten i boxen. Boxen kan också vara en nappflaska i glas eller plast, bra för då ser man ev kondens.

Ett sierra 309 modem i jumproutern ger en längd av 140 mm och en största diagonal av 35 mm.

Vill man ha örnkoll kan man lägga in givaren till en digitaltermometer och läsa av i andra ändan genom en förlängd kabel. Vid behov kan ett motstånd läggas in som värmer extra på vintern. 5 ohm ger 5 w. Strömförsörjning ordnas lätt med 5 volt 2-3 ampère. 

Antennkabeln ansluts direkt till modemet med kabel på bara ett par dm.

Orkar man inte dra lan-kabel hela vägen kan man låta signalen gå i elnätet via två ethernet home plugs, t ex devolo som säljs billigt nu på media markt. elström kanske finns i närheten av antennen, t ex på vinden.

Jag har samtliga grejor men har inte haft tid att testa än. Jumproutern här:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2372

Den kom med paketleverans till dörren på tre dar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7 Senaste redigerad av e-razor (2010-11-24 17:35:48)

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Ett bra och billigt effektmotstånd är en glödlampa. Sätter man arrangemanget högt upp är det kanske bäst att välja en röd smile

8

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Det är nog bara köra på om du gör det helt tätt, tror det klarar kylan bättre än värmen, men som sagt if it dies it dies.
klarar den inte solen så är det en förlust på 200kr för ett nytt modem.
annars kan du ju alltid göra en vinterlåda och en sommarlåda.
En med isolering och en med ventilation.

9 Senaste redigerad av G-Man (2010-11-25 03:25:53)

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

måla lådan vit så håller den sig kall på sommaren.

dongeln värmer upp sig själv på vintern.

det är inget problem.....
har kört så

10 Senaste redigerad av xopah (2010-12-10 16:38:51)

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Vad använder du (G-man) för låda att stoppa in och täta e122'an i? (gärna länk)
Jag har kollat runt och lådan blir ju ganska stor eftersom antennen måste gå vertikalt ut från modemet..

Jag var och handla en limpistol på Classe och tanken slog mig...
Kan man täta själva modem huset så pass att det tål alla världens väder?
Jag menar ju mindre "hus" destu mindre risk för kondens Det kan ju inte bli så mycket mindre än dess eget hus eller hur?
På det viset skulle man ju också kunna garantera sig om att kopplingen till antennen är 100 %-ig...

Någon som vågat sig på det här?
Annars låter ju ett PVC rör som mitt val.. eller en av de toma kosmetik flaskor som ligger här.. wink

11

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

Många många tack för alla svar!
Är det någon som testa min lilla hypotes förklarad här ovan?
Limma ihop hela modemets inkappsling för att bli helt vattentät.
Vad tror ni om det?

Classe hade ju varken bra PVC rör eller någon bra burk...

12

Sv: Vädertätning av e122 i kabelinkappslingshus

jag kör med vp rör där det funkar,
dom finns från 10mm upp till
meter diameter... i bygghandeln.

avloppsrör finns med täta ändhattar som gängas på
behöver ej vara tätt under till
då det bara skall skydda från väta/regn.

helt täta kapslingar kommer få problem med kondens pga
att det blir vamt/kallt omväxlande.

som årov kan du köra med plast påse av
frys modell.
gratis påsarna från frukt avdelningen
funkar inte då dom inye är täta.
tex vit mat påse är ok (ej willys pga skräp påsat)

jag körde med kådis vid prov över dongel+router, funkade ok wink