1

Tråd: Msn problem och låg hastighet

Hej jag såg nån tråd om att vissa med Telenor hade problem att logga in på msn. Jag har exakt samma problem och samma felmeddelande när jag felsöker i msn, "Din gateway verkar vara offline". Såg att man skulle ändra apn eller nått men hittar inte vart jag ska skriva i den? Sen så såg jag nått om public.telenor.se att man kunde byta till det....va det för att få upp hastigheten eller? Jag kommer upp i 40-50kb/s som max, vad ska man ligga i om man har turbo 3G? Nån som har kunnat ladda hem filmer o så hyfsat fort? Jag menar om det är 3.6mbit/s som gäller borde man väl kunna komma upp i ett par hundra kb/s?? Vore väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig reda ut detta..

2

Sv: Msn problem och låg hastighet

Testa uppradera mjukvaran först om du har gammal.

http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451

Turbo 3g så har jag som max kommit upp i 2,8mbit.
Men vanligtvis så ligger jag i runt 130kb/s.

Vet inte hur mjukvaran för telenor ser ur men du skall kunna gå in i nät inställningar i programet och kunna ändra till public.telenor.se.
Kan dock inte säga exakt vart då jag inte har de själv.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Msn problem och låg hastighet

jag har ändrat till public.telenor.se i apn men då kan jag inte ens koppla upp...130kb/s är 3x så snabbt som jag kommer upp i typ...nån annan med telenor?

4

Sv: Msn problem och låg hastighet

Doobieman skrev:

jag har ändrat till public.telenor.se i apn men då kan jag inte ens koppla upp...130kb/s är 3x så snabbt som jag kommer upp i typ...nån annan med telenor?

Jag har telenor och kommer upp i ganska exakt samma siffror som du. Här finns det inte turbo3G, bara vanligt.

Jag kan för övrigt inte heller använda APN:en public.telenor.se Det kommer upp ett felmeddelande efter några sekunder:

Anslutning har misslyckats.
[0x84000011

Jag använder nya drivrutinen om nu det spelar någon roll.

5

Sv: Msn problem och låg hastighet

Ok har du också problem med msn? nu lyckades jag logga in tidigare o va inne i säkert 2 timmar men sen bröts det o jag kan inte komma in igen...borde ju gå att lösa så här kan man ju inte ha det under dom 24 mån man har skrivit på!

6

Sv: Msn problem och låg hastighet

Jag använder inte msn, så nej, jag har inte haft några problem med det wink
Knepigt det där, för vissa funkar det perfekt, för andra krånglar det hela tiden.

7

Sv: Msn problem och låg hastighet

public.telenor.se är en tillägstjänst som måste aktiveras på abonnemanget för att den ska funka. Den kostar 50kr/mån och fungerar inte tillsammans med Turbo 3G eller HSPA.

8

Sv: Msn problem och låg hastighet

Jag kör på den public adressen nu..känns som det e lättare att komma in på msn men inte helt fel fritt ändå..Men om det är en tilläggs tjänst så måste dom väl informera om att det kostar? Kan väl inte va så att man bara skriver in en annan adress sen tar dom 50kr extra i månaden? För vad liksom? Jag kan inte göra nått annorlunda med public

9

Sv: Msn problem och låg hastighet

Public funkar inte om man inte har det redan på abonnemanget. du kan inte bara skriva in adressen och sen funkar det utan du måste först beställa den. Kan vara så att man har lagt på den gratis till dig. Kolla din faktura så ska det stå om det kostar något.

10

Sv: Msn problem och låg hastighet

Nu har jag en till fråga...Tidigare när jag kopplat upp har den kopplat upp sig mot 3g nätet..alltså det har stått 3g med grönt längst ner i högra hörnet...nu står det E bara...vad innebär det?

11

Sv: Msn problem och låg hastighet

Baconbomb skrev:

Public funkar inte om man inte har det redan på abonnemanget. du kan inte bara skriva in adressen och sen funkar det utan du måste först beställa den. Kan vara så att man har lagt på den gratis till dig. Kolla din faktura så ska det stå om det kostar något.

Som sagt så tycks det funka trotts att man inte täcknar upp sig för de, precis som de funkar hos 3.


Doobieman skrev:

Nu har jag en till fråga...Tidigare när jag kopplat upp har den kopplat upp sig mot 3g nätet..alltså det har stått 3g med grönt längst ner i högra hörnet...nu står det E bara...vad innebär det?

E betyder Edge och är en lite upphottning av GPRS.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Msn problem och låg hastighet

Jag har inga som helst problem sen en vecka tillbaka...sen igår så har jag även märkt av att hastigeten ökat då jag laddat hem i 140kb/s mot tidigare 65kb/s som max

13

Sv: Msn problem och låg hastighet

Andreas skrev:
Baconbomb skrev:

Public funkar inte om man inte har det redan på abonnemanget. du kan inte bara skriva in adressen och sen funkar det utan du måste först beställa den. Kan vara så att man har lagt på den gratis till dig. Kolla din faktura så ska det stå om det kostar något.

Som sagt så tycks det funka trotts att man inte täcknar upp sig för de, precis som de funkar hos 3.


Doobieman skrev:

Nu har jag en till fråga...Tidigare när jag kopplat upp har den kopplat upp sig mot 3g nätet..alltså det har stått 3g med grönt längst ner i högra hörnet...nu står det E bara...vad innebär det?

E betyder Edge och är en lite upphottning av GPRS.

public.telenor.se går ENDAST att använda om tjänsten ligger på ens abonnemang och som Baconbomb säger så kostar den 50kr i månaden. Så för er de fungerar för så ligger det på era abonnemang.

14

Sv: Msn problem och låg hastighet

Ville bara säga att det börjar arta sig...ligger rumt 160-170 kb/s stabilt nu när den går som bäst och istället för att det står att jag e uppkopplad via 3G nätet står det nu HSDPA vilket ska va den snabbare varianten om jag förstått rätt?

15

Sv: Msn problem och låg hastighet

Så trevligt, de kanske hade en hel del barnsjukdomar.
Japp precis kommer du upp i hastigheter över 0,386mbit så kör du på HDSPA.

Okey nu är hastigheten bättre, men hur är stabiliteten?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Msn problem och låg hastighet

Det funkar ganska stabilt, hade lite problem igår natt då jag inte kunde koppla upp alls men det varade cirka 20 min max...sen har jag märkt av ibland också att hastigheten droppar men om jag kopplar ner då och sen kopllar upp direkt igen brukar det lösa sig..jag är hyfsat nöjd för tillfället iallafall