1 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-07 21:49:45)

Tråd: kan ej installera windows 7 på GPT hårddisk

EON slog av och på strömmen fem gånger inom en timme, hårddisken i en HP laptop pavillon 6dv gick sönder. Skaffade en ny HDD på 500 GB, sata som den gamla. Fann inte hur jag skulle kunna formatera den i den trasiga laptopen så jag anslöt den med SATA i en win 7 desktop och sedan in med den i laptopen som har en pentium dual core T4200 processor, ram 4 GB.

Kör windows 7 home premiium från DVD. INstallationen kommer tilll den punkt där jag ska välja partition för installationen. Trots att jag formatterade hela disken som en volym NTFS så presenteras två volymer och båda nobbar installtion eftersom disken är GPT. Vet inte hur jag ska kunna gå vidare. Antar att HDD då den formatterades i desktopen automatiskt formatterades som en sekundär hårddisk. HUr fanken löser man detta??

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: kan ej installera windows 7 på GPT hårddisk

Ska inte spela någon roll om du formaterar i NTFS/FAT/FAT32 eller något linux format. Du skall fortfarande kunna välja disken och "total" formatera den en gång till. Dvs för nyinstallation.

Säker på att den hittar disken då, så att den inte är nått annat den hittar och att du behöver drivrutiner för raid/sata kontrollern?

Är de "orginal" restore win7 skivor? Så den får alla drivisar med osv.

GPT (GUID Partition Table) är som en ersättare till master boot record (MBR) som bara supporterar 2.2TB partition medans GBT supporterar 9.4ZT "alltså inte TB utan ZT!" 1Zettabyte är = 1 bilion Terrabyte, heh.

Men de låter som sagt konstigt, när jag installerat win7 så har jag bara valt vilken disk den skall köra på, kör du advance "eller vad de står" eller upgrade?

Läst en del nu och win7 tycks inte supportera GPT partition, försök omformatera i win7 installationen.

While Windows 7 diskpart allows you to format a GPT drive it is intended to format a secondary hard drive. If you format a GPT primary and return to installation, Windows 7 setup will prompt you to reformat the partition NTFS or MBR and Continue Setup remains greyed out until you do.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-08 08:33:20)

Sv: kan ej installera windows 7 på GPT hårddisk

Hej tack för support mitt i natten! INstallationen hittar rätt håddisk, problemet är känt men förklaringarna är så intrasslade att jag inte hänger med - och ingen säger vad man ska göra istället. Förmodligen är det så där microsoft-fiffigt att när man sätter in en disk till i en PC med windows 7 så förutsätter Gates att man vill formattera den som en sekundär disk. Jag testade att lägga upp filer medan den satt i PCn och det funkade bra. Men Gates berättar  inte hur man ska göra om disken sattes i PCn för att formatera en disk på vilken operativsystemet kan installeras. Förstår på blogginlägg att microsoft inte vill att folk ska kunna göra dual boot. Kanske att en webbook med XP inte är lika smart, ska pröva i den, får då köra med USB-sata adapter. Edit: webbook anser att det inte finns ngn disk i enheten.

Det är en clean install, så jag väljer "anpassad" installation, idiotiskt uttryck. Ingen upgrade således. Den är inte ett dugg anpassad eftersom jag inte har några drivrutiner för denna laptop, kanske kan få det från HP i veckan. Problemet är att laptopen är en av sönernas, garantin har just gått ut och han åker åt sitt håll och jag åt mitt i eftermiddag och han behöver en dator. Såg inte att alernativet MBR vs NTFS fanns när jag formatterade första gången vilket jag gjorde via control panel.

Försker så formattera den i win7 laptop, det luriga är att disk managment rapporterar disken som basic NTFS, står inte ett ord om GPS eller MBR och den optionen finns inte när man ska formatera.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: kan ej installera windows 7 på GPT hårddisk

Kan du inte ta bort volymerna i diskhanteraren?
Högerklicka på volymerna samt disken och ta bort de "inställningarna/partitionerna" som är gjorda, och sedan köra igång OS installationen när disken är opertitionerad och orörd så får win7 bestämma.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av jonasolof (2010-08-08 10:04:31)

Sv: kan ej installera windows 7 på GPT hårddisk

Just nu håller en win7 laptop på med en lååångsam formatering men jag ska pröva det sedan. Lite konstigt att det ska vara så svårt att hitta info om hur man förbereder en hårddisk för installation av windows 7, i detta fall genom diskhantering i en 64 bit dator för senare montering i en 32 bit dator.

Det finns microsoft info som säger att det inte är säkert att en GPT disk som konverteras till MBR blir bootbar. Ja undrar om konverteringen ä så enkel som att ta bort de automatiskt upprättade partitionerna om det ens går, eftersom varje partitionerad volym i diskhanteraren betraktas som en separat enhet - detta trots att jag gjorde installationen från början som en enda volym.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: kan ej installera windows 7 på GPT hårddisk

Detta är en gammal tråd, men kanske någon mer får detta problem...

Separat eller förberedande formattering är helt ONÖDIGT för Windows 7 installation. Installera gärna ditt W7 på en oformatterad hårddisk. W7 är "smart" och fattar att den behöver formattera hårddisken.

Det blir alltid en liten startpartition, som inte syns för användaren. Den ska inte röras. Partitionen syns dock i diskhanteringsverktyget eller i Linux.

Snabbaste sättet att installera W7 är via SD-kort. Det måste vara en integrerad SD-läsare kopplad till USB-gränssnittet internt och supportad av BIOS:et. Sådana SD-läsare brukar vara snabbare än inbyggda USB-portar under installationsfasen av W7.

Microsoft tillhandahåller gratis mjukvara som för över W7 DVD:n eller en ISO av densamma till SD eller USB.

7

Sv: kan ej installera windows 7 på GPT hårddisk

Windows 7 USB/DVD download tool:  http://www.microsoftstore.com/store/mss … vd_dwnTool

vid installation är det bara att stoppa i en oformaterad hårdddisk i datorn, starta installationen och välj sedan storlek på W7-partitionen

det är inga problem med DUAL-boot / MULTI-boot under Windows 7.
jag har W7-64, W7-32 & WS2008-R2 i min bärbara dator.
W7-32, WS2008 & Xubuntu i den stationära.
W7´s bootloader startar även Linux-distar utan problem....