1

Tråd: Telias nya modem Samsung GT-B3730

Igår bytte jag till Teilas nya modem Samsung GT-B3730 med stöd för 4G, 3G och 2G. Det är mycket snabbare även i 4G:
Ta emot: 30 Mbps
Sända: 14 Mbps

David

2

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

Se till att ni verkligen får det här modemet om ni skaffar 4G för jag tecknade ett nytt abonnemang bara för 1v sedan och fick det gamla modemet GT-B3710 trots att jag frågade om jag kunde surfa i 3G-nätet. Blev måttligt road när jag på tåget på väg mot landstället märkte att jag inte har något nät att surfa på.

3

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

De ser lite smidigare ut en föregångaren, men bara lite.
http://imup.se/i/5CHLIkKhxZ.jpg

The Samsung GT-B3730

2G GPRS/EDGE 800/1900 MHz 296Kbps
3G HSPA 2100 MHz 17/5.7Mbps
4G 100/50Mbps

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

Var och lämnade in mitt gamla modem kort efter jag skrev mitt förra inlägg. Frågade försäljaren vad dom skulle göra med alla överblivna modem. Han visste inte men frågan hade diskuterats, än så länge var det inte aktuellt med utförsäljning och det lär så knappast bli för Telia vill att man binder upp sig i 18 månader.

5

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

En sak är fortfarande mycket märklig och det är att man ibland, enligt en lapp som ligger med i lådan för modemet, måste dra ur modemet. Varför kan de inte göra en reset eller motsvarande från programmet istället. Jag har fortfarande ibland problem  när jag manuellt måste koppla ner eller dra ur modemet.

6

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

Kanske för att modemet hänger sig, och USB interfacet supporterar inte att de tar bort ström matningen på annat vis en att man drar ut den.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

Andreas skrev:

Kanske för att modemet hänger sig, och USB interfacet supporterar inte att de tar bort ström matningen på annat vis en att man drar ut den.

Japp det är ett kännt problem med usb standarden, tacka vet jag PCMCIA korten där var det inga problem att stänga ner bussen /M

8

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

Bästa hittills hos bredbandskollen
Ned 51 Mbps
Upp 17 Mbps

Hos speedtest.net för jag max 12 ner och 11 upp. Vad är det för skillnad på dessa två mätsiter?

David

9

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

Mathias skrev:
Andreas skrev:

Kanske för att modemet hänger sig, och USB interfacet supporterar inte att de tar bort ström matningen på annat vis en att man drar ut den.

Japp det är ett kännt problem med usb standarden, tacka vet jag PCMCIA korten där var det inga problem att stänga ner bussen /M

Då tycker jag att de får göra en lösning där någon extra logik finns i kortet som kan bryta strömmen eller göra reset på själva modemdelen. Det är mycket opraktiskt som det är nu speciellt om man kör internetdelning.

David

10

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

ÄNTLIGEN

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

11

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

davidjonsson skrev:
Mathias skrev:
Andreas skrev:

Kanske för att modemet hänger sig, och USB interfacet supporterar inte att de tar bort ström matningen på annat vis en att man drar ut den.

Japp det är ett kännt problem med usb standarden, tacka vet jag PCMCIA korten där var det inga problem att stänga ner bussen /M

Då tycker jag att de får göra en lösning där någon extra logik finns i kortet som kan bryta strömmen eller göra reset på själva modemdelen. Det är mycket opraktiskt som det är nu speciellt om man kör internetdelning.

David

detta är vad jag provat,
men det var inget intresse av det när det fanns en lösning 'färdig'.
byggde in det på en 3GN, testade detta på en UMR, funkade för mig.

12

Sv: Telias nya modem Samsung GT-B3730

davidjonsson skrev:

Bästa hittills hos bredbandskollen
Ned 51 Mbps
Upp 17 Mbps

Hos speedtest.net för jag max 12 ner och 11 upp. Vad är det för skillnad på dessa två mätsiter?

David

De har olika servrar och linor.