1

Tråd: Uppgradering info...

Hej allihop!
Fick det här svaret när jag frågade support om uppgraderingen av Net1;
.................................
"Hej

Den information vi kan ge just nu är att det finns en beräknat klartid för  nedre halvan av Sverige  till sista juli. (Gävleborg och nedåt)
Exakt datum kan vi ej ge då det kan uppstå tekniska problem under byte av hårdvaror vilket då medför framflyttad klartid.

Med vänliga hälsningar
Carina
Net 1 kundservice



Kundservice


Mob:
Web: http://www.net1.se
Postal address: Box 7562 "¢ 10392 Stockholm "¢ Sweden
Visiting address:  "¢ Stockholm
AINMT Sverige AB (556773-3091) "¢ Styrelsen säte Stockholm"

....................................

Inom en nåbar framtid då, för oss i den södra halvan alltså... big_smile

Liz

2 Senaste redigerad av Info (2010-06-29 18:46:11)

Sv: Uppgradering info...

Intressant!
Men vi behöver även den nya hårdvaran för kunderna.
Det har varit plågsamt tyst om leveranser av denna sad

Edit:
Har skickat ett mail till Net1 om bytet av kundhårdvara.
När, Var, Hur, Kostnad för kunden mm
Kommer att delge Er svaret när jag får det.

3

Sv: Uppgradering info...

Net1 har lagt upp en sida med info om utbyggnaden.

http://net1.se/privat/kundservice-utbyg … natet.aspx

Enligt den så har de ju inte kommit så förfärande långt ännu :-{

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

4 Senaste redigerad av Info (2010-06-30 17:24:49)

Sv: Uppgradering info...

LasseT skrev:

Net1 har lagt upp en sida med info om utbyggnaden.

http://net1.se/privat/kundservice-utbyg … natet.aspx

Enligt den så har de ju inte kommit så förfärande långt ännu :-{

Tack för länken!

Jag finner detta svar från sidan förvirrande:
"Behöver jag byta mitt modem för att det ska fungera?

Nej ditt modem kommer fungera precis som tidigare. Vi har gjort omfattande tester med alla modemtyper för att säkerställa att de ska fungera fullt ut med den nya typen av basstation. För att ta del av de högre hastigheterna i framtiden kommer du att behöva uppgradera ditt nuvarande modem."

Detta stämmer inte med tidigare givna svaren från Net1.
Den nya tekniken för att nå 9,6 och 14,4 använder helt annan sändningsteknik hmm:D
De nya hastigheterna kräver utrustning som hanterar multislott kommunikation!
Jag är nu officiellt förvirrade tongue

Edit:
Letade reda på Net1 tidigare svar!
"Jag skrev till ice och fråga om det var onödigt att skaffa ett modem nu och dom svara såhär
Det är ingen onödig utgift då du ändå kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor"

5

Sv: Uppgradering info...

Vad var det gamle Tegnér sa 1820: "Vad du ej klart kan säga, vet du ej; Med tanken ordet föds på mannens läppar: Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Uppgradering info...

Jag kan tänka Mig att D-35 och D-50.
Fortfarande kan vara anslutna till de nya nätet efter uppgraderingen.
Möjligen med en programvaruuppgradering även av modemen.

Kan dock inte se någon teknisk möjlighet att de kan klara mer än nuvarande 3,1.

Någon mera insatt än Mig som kan bidra med information?

7

Sv: Uppgradering info...

Vad är de för chip i D-35/50? Vad heter de på "riktigt"?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Uppgradering info...

Ganska lika i vilket fall...

http://www.axesstel.com/index.php?secti … gory_id=15

http://www.cmotech.com/english/products/pro_05.html

9 Senaste redigerad av Info (2010-07-01 17:38:14)

Sv: Uppgradering info...

Det verkar rätt.
D-35 heter i sådana fall, MV400.
MV400 Series CDMA 1xEV-DO Rev. A Wi-Fi Gateway.
Features:
    * TIA/EIA IS-2000 EV-DO Rev. A
    * Backward compatible with CDMA 1xEV-DO Rev. 0 and  CDMA2000 1X

Med denna dokumentation kvarstår problemet att D-35 INTE är Rev. B kompatibel.

Även detta verkar rätt.
D-50 heter i sådana fall, CNU-680.
EV-DO Rev A. modem with the maximum download speed of 3.1Mbps and upload 1.8Mbps

Med denna dokumentation kvarstår problemet att D-50 INTE är Rev. B kompatibel.

Så enligt detta så stämmer INTE Net1 senaste uppgifter om att tillgången till 9,6 och 14,4 kan lösas med mjukvaruuppgradering.

Så även efter denna information så är jag fortfarande förvirrad wink

PS. Net1 har fortfarande inte get något svar på det mail med detaljfrågor som Jag skickade till dem! DS.

10

Sv: Uppgradering info...

Jaha, så detta kan innebära att modemen troligtvis måste bytas ut för att kunna köra i högre hastighet samt att det mer eller mindre garanterat kommer att kosta en del mer/mån, suck..
Jag som trodde att detta skulle vara "goda nyheter".
Kontentan: -väntetid på modem samt högre månadskostnad.
Ok, nu ser jag det väldigt "svart" men finns det en tänkbar annan variant?

Positiv peppning please...

Liz (som ser i nattsvart)

11 Senaste redigerad av lillmalen (2010-07-01 17:56:11)

Sv: Uppgradering info...

C-motech med Qualcomm MSM5500

http://www.datasheetarchive.com/MSM5500-datasheet.html#

Axesstel   med Qualcomm MSM6800  (6500?)

http://www.datasheetarchive.com/MSM6800-datasheet.html#

Medges att källorna är något grumliga....

12

Sv: Uppgradering info...

rip5 skrev:

Jaha, så detta kan innebära att modemen troligtvis måste bytas ut för att kunna köra i högre hastighet samt att det mer eller mindre garanterat kommer att kosta en del mer/mån, suck..
Jag som trodde att detta skulle vara "goda nyheter".
Kontentan: -väntetid på modem samt högre månadskostnad.
Ok, nu ser jag det väldigt "svart" men finns det en tänkbar annan variant?

Positiv peppning please...

Liz (som ser i nattsvart)

Får hoppas på positivt svar från Net1.

Men de förefaller just nu vara minst lika förvirrade som Vi är här på forumet wink

I alla tidigare kommunikation med dåvarande Ice så var ju standard svaret:
"Du kommer att få ett bra erbjudande om att skaffa den nya utrustningen till goda villkor"

Vad nu detta innebär i praktiken yikestongue

13

Sv: Uppgradering info...

Iiiiuuu, den nya utrustningen...

Nu är det nattsvart igen
Det var det jag misstänkte.
Vilka modem kan då komma ifråga, dvs fungera med det nya?
Ngn som har några användbara kunskaper om modem?

Liz

14 Senaste redigerad av lillmalen (2010-07-01 18:18:13)

Sv: Uppgradering info...

Det verkar som Qualcomms nya MDM9600 som vi väntar på.

http://www.qualcomm.com/common/document … or_all.pdf


Citat från http://www.blogfocus.org/tag/mdm9600/

" New technologies supported include EV-DO Rev. A and Rev. B (the five people on earth using Rev. B will be thrilled)"

Vi får väl hoppas det blir lite fler snart......

15 Senaste redigerad av rip5 (2010-07-01 18:34:59)

Sv: Uppgradering info...

Okidoki .....
Hänger med liiite (= överkurs - jag är ju både tjej och oteknisk..)
Finns det ngt modem idag med denna (för oss med Net1 =the five people on earth) intressanta lösning ännu?

Liz (koookooo)

16

Sv: Uppgradering info...

Hittade detta i tråden http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=1816

Tack Vox medievalis, jag förstog en hel del.. big_smile

"Tidsmässigt torde etapp 1 av nätombyggnaden ligga under sommaren/hösten och etapp 2 till årsskiftet. Om jag förstått det hela rätt borde det bli möjligt att mjukvarukonvertera de nuvarande D-35-routrarna till "halv" CDMA rev.B (ett mellanstadium/etapp 1) som ger än hastighet någonstans mellan den nuvarande och rev.B:s slutliga teoretiska topphastighet på 14.4 Mb. För att kunna utnyttja den fullständiga rev.B:s topphastighet/etapp 2) krävs helt ny hårdvara hos klienten (dvs utbyte av boxar). Så vitt jag vet pågår just nu (kanske klart ?) kortbyte i många basstationer för "fullständig" rev.B (etapp 2). "

"-Vad gäller den nuvarande D-35-routern bör den stödja rev.B:s etapp 1 genom en programvaruuppgradering - om Nu net1 väljer att släppa en sådan. För rev.B etapp två krävs - som jag tidigare nämnt - utbyte av hela routern. På nätsidan räcker det - så vitt jag vet med kortbyte i sändarna och ev. nätnoderna mm."

Intressant..

Liz

17

Sv: Uppgradering info...

OK wink

Så om Liz sista post stämmer så är båda svaren korrekt.
Med en mjukvaruuppgradering okänd men högerhastighet.

Men ny hårdvara för att nå full anslutningshastighet med detta först i slutet av året...

18

Sv: Uppgradering info...

Jepp Info
Min slutledning också..
Nu går jag ut till knotten wink
Väntar in framtiden..

Liz

19

Sv: Uppgradering info...

Den "halva" CDMA rev.B jag tidigare har nämnt om och som det tekniskt sett bör kunna gå att uppgradera D-35-orna till innebär en praktisk nedlänkhastighet på cirka 6,2 Mb och upplänk på cirka 3,6 Mb. Den här förändringen åstadkommer Net1 nu bl.a genom att stänga den del av frekvensbandet som hittills används för telefoni (och gå över till IP) varigenom den för bredband tillgängliga bandbredden dubblas från 1,25 Mhz till 2,5 Mhz. För i dagsläget högsta hastighet ("full" CDMA rev.B) behöver den tillgängliga bandbredden vara 3,75 Mhz vilket (förhoppningsvis runt årsskiftet) i praktiken kommer att betyda cirka 9,5 Mb i nedlänk och cirka 5,4 Mb i upplänk. Självklart beror sedan den exakta hastigheten på ett antal andra faktorer också men under goda förhållande och måttlig nätbelastning ligger värdena ungefär här. Observera dock - som jag tidigare nämnt - att denna sistnämnda goda cigarr kräver helt nya modem. På nätsidan torde de uppdateringar Net1 just nu gör i stationerna dock tillåta "full" CDMA rev.B.  Så bollen ligger nog nu närmast hos modemtillverkarna och Qualcomm.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

20

Sv: Uppgradering info...

Talade med en återförsäljare till Net1 i veckan. De har inte fått någon info om vare sig modem eller utbyggnad. Användare på norra Öland har klagat svårigheter med nätet på sistone; detta kan i bästa fall tyda på pågående uppgradering. 

Skrivningen på Net1's sida om att användaren får uppgradera sitt modem hänför jag till infödda svenskars oförmåga att uttrycka sig klart på sitt eget språk. Uppgradera är tvetydigt i sammanhanget. I den mån tvetydigheten är avsiktlig väcker den bara irritation.

Väsentligast på kort sikt tror jag kapacitetsökningen på var basstation. Det innebär att fler användare kan få bra hastigheter.

Jag talade med en medarbetare på Net1 för ett par veckor sedan. Det fanns inga klara besked om nya modem att ge.

Den

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21 Senaste redigerad av Info (2010-07-02 12:26:35)

Sv: Uppgradering info...

Så här ser Net1 officiella svar ut nu mera.
Läs mina frågor och Deras svar nedan.
Mitt mail:
"Ärende:Teknisk support
Meddelande: Kan Ni ge en uppdatering av när Ert nät kommer att stöda 9,6 och sedan 14,4?
Jag använder det huvudsakligen i Stockholm och Dalarna.

Samt hur ser den planerade utbytesförfarandet för befintliga kunder ut?
När påbörjas detta?
Vad kommer att ersätta D-50 USB?
Vad kommer att ersätta D-35 Router?
Hur ser prissättningen för utbytet ut?
Returneras de gammal utrustningen till Er?
mm...
Mottar med tacksamhet all information Ni kan ge!
Information om detta på Er hemsida är beklagansvärt bristfällig."

Deras Svar:
"Tack för ditt mail!

Vi har tyvärr inte fått någon information om hur övergången
till de högre hastigheterna kommer gå till.

Det vi har fått reda på är att det kommer komma någon sorts bättre erbjudande
för de kunder som redan har ett modem, men som vill byta till ett nytt."

Denna skrivning är enormt intressant när den sätts i sammanhanget som finns på Net1 sida om uppdateringarna!

På hemsidan:
"För att ta del av de högre hastigheterna i framtiden kommer du att behöva uppgradera ditt nuvarande modem."

I mailet:
"Vi har tyvärr inte fått någon information om hur övergången
till de högre hastigheterna kommer gå till."

22

Sv: Uppgradering info...

Suck!:(

23

Sv: Uppgradering info...

När jag kontaktade Net1 och frågade rörande behovet av att byta modemet så fick jag som svar att man kommer att märka av utbyggnaden genom högre hastigheter  men att man inte kan få den högre hastigheten utan att byta modem.

24 Senaste redigerad av Info (2010-07-03 20:45:02)

Sv: Uppgradering info...

Fiskson skrev:

När jag kontaktade Net1 och frågade rörande behovet av att byta modemet så fick jag som svar att man kommer att märka av utbyggnaden genom högre hastigheter  men att man inte kan få den högre hastigheten utan att byta modem.

Alla får bättre hastigheter redan efter uppgraderingen av basstationerna.
Men detta innebär bara att de kommer närmare den ideala hastigheten av 3,1!

Men om stödet för 9,6 samt 14,4.
Baseras het på multislott sändning enligt CDMA rev.B, så måste hårdvaran hos kunden bytas ut, dvs nya modem
Vare sig D-50 eller D-35 har stöd för detta.

Men Net1 Kundtjänst och deras information är just nu betydligt mera förvirrande än vad som något seriöst företag bör ha i sin information. tonguelol:(

Denna förvirring kan följas i denna tråd sad

25

Sv: Uppgradering info...

Jag kan bara få det till följande:

Nätet kommer antagligen att blir något bättre (som Info skrev, alltså närmre den ideala hastigheten om du har gammalt modem). Men om du vill ta del av den högre hastigheten så måste du byta modem. Detta kan mycket väl uttryckas som att "uppgradera ditt nuvarande modem" (det vore skillnad om det stod uppdatera ditt nuvarande modem). Net1 borde förtydliga detta och skriva "du behöver ett nytt modem".

Antagligen sitter Net1 och förhandlar och räknar på hur dom ska göra för befintliga kunder och därför kan ingen säga något om vad de nya modemen kostar för befintliga kunder... skulle jag sitta i den sitsen så skulle jag dessutom försöka hålla detta hemligt för supportpersonalen så att inget preliminärt läcker ut. Det vi kan göra är att vänta men hålla frågan igång och se till att Net1 inser att det finns skäl till att hålla sig väl med befintliga kunder...