26

Sv: dBm och hastighet

jonasolof skrev:

Så frågan är om Net1 kan anföra god tillgång på reservkraft och hög tillförlitlighet under gudrunartade förhållanden? Har aldrig sett någon info om saken.

Vet ej vad dom har i sina stationer men dom borde ha skapliga backupper speciellt på ställen där andra operatörer saknar täckning, men dom har väll inte samma krav på sig som tex rakelnätet.

27

Sv: dBm och hastighet

nisse: Det finns dieselbackup i många master men långt ifrån alla.

28

Sv: dBm och hastighet

patb skrev:

nisse: Det finns dieselbackup i många master men långt ifrån alla.

Hmmm, tror inte att dom har backup i masten. Normalt sett utrustar man boden e.d med en generator som är anpassad för grejerna i den, dom kan ju hyra stativplatts i den boden då men man drar normalt inte reservkraftström kors o tvärs till andra bodar.

Vid vissa master står det tex 5 stationer, men bara 1 har reservkraft och driver bara den boden, men en annan kan vara mastägare och driver tex hinderljuset i masten med sin batteribackup.

Men nu gällde de Net1 och dom hyrde väll plats i teracoms master om jag inte minns fel så radion, men om dom har reserv till Nets radio mm vet jag inte.

29

Sv: dBm och hastighet

jonasolof skrev:

G-man du lurar ju leverantören på dess intäkt av akut underhåll. Det är inte dumsnålhet utan cynisk beräkning. Däremot rasande inkompetent av kommunen om de övervägde att acceptera offerten.

knappast då dom åker ut gratis dygnet runt... för den fasta månadskostnaden i avtalet. kommunen ansåg deras service/underhåll var bäst... och dumpade därför leverantör Y.
wink
Leverantör Y hadde UPS-backup så aldrig varigt en issue tidigare. står backup i offerten, men det avsåg givetvis datat... inte strömmen.

30

Sv: dBm och hastighet

nisse: Missförstå mig rätt, jag menar att dom har dieselbackup på sin utrustning vid masten. Det är något jag vet men som sagt långt i från i alla siter(master).