1

Tråd: Långsamt med telenor

Hej

Jag bor i Hägersten (Stockholm) och jag upplever att mitt bredband går onormalt långsamt. Har signalstyrka 13 (Mycket god signal) men kommer ändå bara upp i ungefär 30-40kb/s max. Tittar jag på nätverksinställningar står det att 3.6 mbit/s men som sagt, kommer inte i närheten av denna hastighet.

Är det någon annan som upplever detta?

Tack på förhand

2

Sv: Långsamt med telenor

Tjena.

Bor i hägersten också.
Tre och Telenor delar 3G nät.

Jag kommer upp i ca 1.6mbit.
På kungsholmen kommer jag aldrig över 1.4mbit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Långsamt med telenor

Har samma problem.. går super segt... tar mig flera minuter att få upp en sida.. bor på medborgar plattsen så där borde de inte vara något problem tycker jag.

Motar ca 2 paket i sekunden för tillfället.. Vad det nu innebär?  Någon som hittat någno lösning för att få upp farten?

Har klickat i Endast 3Goch kör på internet.telenor.se

4

Sv: Långsamt med telenor

Skulle säga att det inte är något fel eller liknande,
Nätet är bara överbelastat.

Sen prioriteras tele före data.
looke testa byta apn till public.telenor.se.

varning, de sa på telenor att de kostar 50:-/mån ifall man ville ha public ip adress.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Långsamt med telenor

Andreas skrev:

looke testa byta apn till public.telenor.se.

varning, de sa på telenor att de kostar 50:-/mån ifall man ville ha public ip adress.

Snålt att ta betalt för det. Har du mer info? Har nån testat? Vad händer?

6

Sv: Långsamt med telenor

En på swec som ringde och frågade ang publik ip och de sa att de kostade 50:- extra i månaden.

Men hade jag haft telenor skulle jag testat, på samma vis som man testar med tre's wink
Och med tre's funkar det prima, "oftast alla fall".

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Långsamt med telenor

jag kör med den public ... och det funkar bra. ingen som hört av sig och vill ha 50kr ännu

8

Sv: Långsamt med telenor

looke skrev:

jag kör med den public ... och det funkar bra. ingen som hört av sig och vill ha 50kr ännu

Du har bara ändrat adressen till public.telenor.se ?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Långsamt med telenor

Public är en tillägstjänst som kostar 50kr/mån. på detta APN funkar inte Turbo 3G i dagsläget.
Har ni problem med hastigheten så rekomenderar jag se till att ni har den senaste programvaran. (finns på www.telenor.se/mobiltbredband klicka på kom igång)

Kör ett TP test för att mäta er hastighet.
Telenor samarbetar med operatören 3Gis och på vissa platser är det problem med hastigheten när man kopplar upp sig med dom. Detta ser man om det står roaming to sweden.

10

Sv: Långsamt med telenor

Ok det ska inte stå roaming to sweden eller vaddå? Det står jämt så hos mig

11

Sv: Långsamt med telenor

Som sagt Hi3 och Telelnor delar 3G nät samma sak med Telia och Tele2.
De där med att det är en tillägs tjänst tror jag är lite si och så om, de vill nog bara mjölka ut de sista kronorna.

Det går ju att ändra och att de funkar utan problem utan att prata med dem och få 50kr extra på fakturan varje månad.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: Långsamt med telenor

Hur gör man ett TP test? vart hittar man om det står roaming to sweden?
Nu har mitt telenor flippat helt... det trådlösa modemet ploppar upp och försvinner en gång i minuten i enhetshanteraren.. den verkar helt enkelt ha problem med att hitta usbmodemt...
Någon som har någon ide om hurmankan få detta att funka?

Är det någon här som kommer upp i det utlovade telenors 3.6mb?

13

Sv: Långsamt med telenor

"Jobba var du vill"

Telenor har ingen Turbo3G-täckning i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Detta har Telenor nu bekräftat själva i mail till mig. De kan inte heller svara på när Turbo3G-täckning kommer att finnas i dessa områden. Telenors Turbo3G-täckning är begränsad till ett litet område kring kusterna (se täckningskarta). I andra områden gäller max 384 kbit/s. Deras säljare och även kundtjänst har ingen aning om var det finns täckning men svarar glatt att det finns täckning i de största städerna.

Det måhända vara så att Telenor delar nät med Tre men Telenor har inte aktiverat nätet för sina kunder överallt.

TELENOR TURBO3G-TÄCKNING:
http://www.telenor.se/dokument/DOWNLOAD … 0230_1.pdf

TPTEST:
http://www.tptest.se/

14

Sv: Långsamt med telenor

Låter inge vidare de där.

Har inte testat telenors tjänst utan bara Tre's och Tele2's på sistånde.
Tre tycker jag håller bra kvalite, inte att man kommer upp i de hastigheterna som står direkt men de går hyfsat snabbt alla fall.
Men när jag varit ute och snurrat lite utanför Stockholm så antar jag att det är Telenors nät jag varit inne på då det stått i stil med R(04) och tycker hastigheten varit skaplig där med.

Kanske så att Telenors egna kunder får sämmre förbindelse?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

15 Senaste redigerad av Mäcen (2008-01-18 15:24:02)

Sv: Långsamt med telenor

I Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona har Telenor och Tre egna nät. Resten av Sverige bygger det gemensamma bolaget 3GiS nät åt Tre och Telenor.

Bara för att det står att uppkopplingen i Windows har 3.6Mbit, så betyder inte det att det är den hastighet du surfar med. Hastigheten är en UPP TILL hastighet, precis som ADSL. Får ni en nerhastighet på 30-40kB (kilo byte) så finns det ingen HSDPA (Turbo-3G), och ni surfar därmed på det vanliga 3G-nätet som har en hastighet UPP TILL 384kbit (kilo bit).