1

Tråd: Nokia Symbian N8

kanske blir något smile
http://www.reghardware.co.uk/2010/04/27/nokia_n8/

2

Sv: Nokia Symbian N8

Tycker att designen på nallen inte var helt tokig.

Fast jag vet inte, symbian 3...

720p recording med knappnåls lins brukar inte båda för den bästa inspelningen.
Tror inte detta kommer bräcka Google eller Apple's OS då de är lite på efterkälken. Mycket som lockar till Google och Apple's plattform nu är ju den stora mängden appar. Vilket blir lite "sent" ute för Nokia med deras market så inte ser så intressant ut.

Möjlig marknad de kommer plocka är företags maknaden, då man ofta har mottagit Ericsson och Nokia telefoner på föregen med öppna armar och inte är lika villig att plocka in Iphone eller Google telefoner. Windows mobile 7 får vi se hur de går för då företagen är rätt välkomnande mot dessa produkter då de snackar snällt med Exchange med kontakter, kalender, säkerhet, mail, osv.

Men men.

http://regmedia.co.uk/2010/04/27/n8_2.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Nokia Symbian N8

Gränssnittet i E71 mot tex N1 är det ljus år mellan, N1 är yber rörigt och långsamt att använda, inte att telefonen är långsam, utan det tar lååång tid att skriva ett sms / addera en enkel bild till ett mms... det är rent allmänt rörigt och omständigt.
i N1 så kraschar den titt som tätt hela tiden oavsett vad man gör tycker jag, att tex bifoga en bild från tex Gmail till ett mms och "BOING!!" så åkte det mms'et.

Likväl så måste meddelandecentraler m.m. skrivas in från scratch då operatörerna inte skickar inställningarna till N1 osv osv... ringer man dom och frågar efter inställningar, så blir svaret "dooH det kommer atomatiskt om du väntar lite..." Nä, ni har inte något stöd för telefonen! "Vad är det för telefon?" Nexus One! "ööö! dom finns inte här ännu....!" Kan jag få inställningarna nu manuellt? osv osv...

Tycker fortfarande att Symbian E71 är ljusår bättre än nexus one totalt sett.

Det som är bättre på N1 är solklart kameran och den högre upplösningen på skärmen med sina 800pixlar (jippi upplösningen jag hadde på min PC 1988 !)

Tror N8 kommer att sälja bra om batteri tiden är bra, det är en akilles häl.

N8 har en sak mot sig, LÅG upplösning på skärmen ! tyvärr... sedan är den väll inte 'snygg' utan bara en låda på något vis om man skall vara petig wink

ps kunde inte hålla mig...

4

Sv: Nokia Symbian N8

Nokias market som blir tvångs installerat nu så fort man gör något är uselt,
what a P O S smile
android market är klart bättre wink

5

Sv: Nokia Symbian N8

Där skiljer vi oss lite antar jag, just t.ex. SMS, visst E71 har qwerty tgb i mini form vilket gör att de möjligen går snabbt att skriva sms, men jag har blivit iphonefierad och blir galen om jag skall skriva SMS på en "vanlig" telefon. Men visst kör man med Qwerty tgb som finns på gamle sletna HTC windows mobile 5 lurar så går de hyffsat snabbt också.

Men kan säga att jag tycker känsligheten/precision på nexusen är dålig jämfört med iphone'n. Skriver ofta fel på tangenterna vilket jag inte gjorde på iphonen. Den har inte samma precision, om apple kommit på nått hemligt sätt att kalkylera finger precision är frågan.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Nokia Symbian N8

Ja, nästan omöjligt att skriva på N1, speciellt när den är stående, liggande blir det bättre.
'jag tycker' det verkar som htc inte har någon som helst filtrering av signalen från skärmen, skärmen är överkänslig. räcker i bland att hålla fingret 4-5mm över skärmen för att den skall trigga. lika så efter man 'tryckt' och lyfter fingret så kan den trigga något bredvid, är någon fuzzy känsla när man skriver, ingen precision typ. Spelar man tex 'robo defence' på N1 så hamnar byggena åt fanders titt som tätt om man inte är pet noga, det är samma fuzzy känsla som när man skriver med den.
På E71 är varje bokstav rundad och säger KLICK, går tom att skriva med tummarnas plattsida utan att det blir fel bokstav, det tangentbordet är yber för min del, även om jag hatar dom krångliga långtrycks Å1234567890. (finns knapp för att få dom direkt, men ändå)

Skriver jag på engelska i N1 så automat avstavar den det till något svenskt ord, varför jag hatar automatavstavning, ap svårt att peka sig tillbaka för att fixa en bokstav som telefonen fuxxat, eller fixa hela ord pga sättet det skall göras.

Sedan är gränssnittet i N1 på ren svenska dåligt, går inte att "alt tabba" program som på E71, bara saker som använts senast 'som kanske går i bakgrunden' det går inte att avsluta program via 'exit'.
För att komma till 'inboxen' på gmail tex så krävs "alt tab + - 2345677 @" samtidigt eller i någon kombination...
gränssnittet är krångligt och ogenomtänkt, vilket är tvärt om på E71 vilket är det jag gillar med den då allt är pang på bara utan krångel. Sedan finns det vissa saker som jag skulle ändra lite, men det är små saker.

Sedan den sa.ns sök knappen i nedre hörnet har jag lust att ge mig på med en hammare på n1..

läst en annan recension av n8 , och jag är inte imponerad...
men men smile