1

Tråd: Riktad 3G antenn "bunktenn"

Har med fruktansvärt enkla medel byggt en riktad 3G antenn som höjt signalstyrkan på min OptionDong från 2 till 4 blippar.

Grundtänket är ju Parabolantenn, från början gjorde jag en sfärisk (halv boll) men insåg att en parabol inte har den formen utan endast en del av en halv sfär.

Det jag gjorde var att ta en bunke med ca 15 cm i omkrets och en 7 cm djup med ett smidigt handtag som den 3 meter långa usb kabeln kunde komma igenom och genom att vrida änden låsa sig.
Dragit ut en bit hushållsfolie (aluminium) och lagt på som ett trumm-skinn på bunken.
Nu ska man inte klä insidan av bunken utan trycka fast folien runt kanterna och dunka lite löst med fingret i mitten av den uppspända folien så det bildas en krater på några centimeter i mitten ända uteifrån kanterna, håll kvar ett finger i mitten och vik fast folien runt kanterna.
Voíla!

(ca 3,5 km från närmsta 3G antenn)

Telenor - Option/Globetrotter på en Sony Vaio NS31M

2

Sv: Riktad 3G antenn "bunktenn"

Senaste resultatet från Tptest: http://www.bredbandskollen.se/
mot en server över 20 mil bort.
Ned : 5,2 Mbit
Upp: 0,35 Mbit
Och då bor jag mitt ute i skogen..

Telenor - Option/Globetrotter på en Sony Vaio NS31M

3

Sv: Riktad 3G antenn "bunktenn"

Turbo 3G finns inte mitt ute i skogen wink iaf inte mitt i sörmland där jag bor sad

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: Riktad 3G antenn "bunktenn"

kottetrance skrev:

Har med fruktansvärt enkla medel byggt en riktad 3G antenn som höjt signalstyrkan på min OptionDong från 2 till 4 blippar.

Grundtänket är ju Parabolantenn, från början gjorde jag en sfärisk (halv boll) men insåg att en parabol inte har den formen utan endast en del av en halv sfär.

Det jag gjorde var att ta en bunke med ca 15 cm i omkrets och en 7 cm djup med ett smidigt handtag som den 3 meter långa usb kabeln kunde komma igenom och genom att vrida änden låsa sig.
Dragit ut en bit hushållsfolie (aluminium) och lagt på som ett trumm-skinn på bunken.
Nu ska man inte klä insidan av bunken utan trycka fast folien runt kanterna och dunka lite löst med fingret i mitten av den uppspända folien så det bildas en krater på några centimeter i mitten ända uteifrån kanterna, håll kvar ett finger i mitten och vik fast folien runt kanterna.
Voíla!

(ca 3,5 km från närmsta 3G antenn)

Hej! Kan du inte lägga upp en bild på hur du gjort.

5

Sv: Riktad 3G antenn "bunktenn"

kottetrance skrev:

Senaste resultatet från Tptest: http://www.bredbandskollen.se/
mot en server över 20 mil bort.
Ned : 5,2 Mbit
Upp: 0,35 Mbit
Och då bor jag mitt ute i skogen..

Tänkte inte på att jag bor i karlskrona (Telenor Headquarters)
Men det var en avsevärd förbättringn mot att låta modemet hänga fritt i fönstret ..

Bilder på G.

Telenor - Option/Globetrotter på en Sony Vaio NS31M

6

Sv: Riktad 3G antenn "bunktenn"

Bilderna fortfarande på g? Är väldigt intresserad...