26

Sv: Huawei E1550

Vqr inne på en lokal ica på öland och såg att de tog 499kr för surf paketet och man fick bara 1 dag på köpet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

27

Sv: Huawei E1550

Köpte detta för ca 2v sedan. Blir heela tiden disconnectad (internet bryts) där jag bor inne i lägenheten, det är utmärkt mottagning för 3G och Turbo 3G och det skiftar hela tiden. Kan vara stabilt några timmar när man inte rör datorn men så fort man sätter igång lite trafik (t.ex onlinepoker) så bryts det. Väldigt irriterande, någon som vet vad detta kan bero på?

28

Sv: Huawei E1550

Hur ser du att den är disconnected? Står det bara "Connect" på knappen eller tappar den Internet utan att märka att den är i disconnect läge? Det är mest interessant att veta.

29

Sv: Huawei E1550

Dels står det "Connect" på "Comviq Surf Connect" programvaran, dels så går det fasta skenet som innebär att den har kontakt med 3G/T3G till ett blinkande som endast visar att modemet får ström. Men tydligast så märker man på att internet dör, dvs sidorna kan inte visas, msn och allt vad det är disconnectar och man måste återigen trycka på "Connect". Jag vet att det är normalt att man disconnectar någon gång ibland men detta händer väldigt (!) ofta. sad

30

Sv: Huawei E1550

Så den gör en riktig disconnect så att det står "Connect"?

31

Sv: Huawei E1550

Ja.

32

Sv: Huawei E1550

Ta en titt här, annars så har vi en router som heter DOVADO UMR, och den håller koll på din uppkoppling med hjälp av Connection Tracker funktionen.

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=195

Connection Tracker: http://www.dovado.com/hspa
DOVADO UMR: http://www.dovado.com/se

Lycka till!

33

Sv: Huawei E1550

Tack! Testade återanslutningsprogrammet i första länken. Fungerade men tyvärr så är man disconnectad över en tidsperiod av 10+ sekunder och det räcker för att bli utloggad från msn och disconnectad från servrar.

Routern lät bra, problemet är att jag ej har fast bredband i närheten som backup och det är väl lite av grejjen med routern att ha det som backup när mobila disconnectar?

34

Sv: Huawei E1550

specialetti skrev:

Tack! Testade återanslutningsprogrammet i första länken. Fungerade men tyvärr så är man disconnectad över en tidsperiod av 10+ sekunder och det räcker för att bli utloggad från msn och disconnectad från servrar.

Routern lät bra, problemet är att jag ej har fast bredband i närheten som backup och det är väl lite av grejjen med routern att ha det som backup när mobila disconnectar?

Nja, den hanterar modemet.
Men om man vill kan man ha redigt bredband som fail over, fast då brukar man ha det åt andra hållet.

När du startar anslutningen, öppna en CMD ruta och skriv netstat .
Har du massvis med anslutningar?
Ifall de ligger nå program bakom och skapar massvis med anslutningar som dödar de hela?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

35 Senaste redigerad av specialetti (2009-07-07 00:06:48)

Sv: Huawei E1550

Aha, ja det hade jag. Kan inte tolka det hela riktigt men kom fram (med netstat -b) till att Ituneshelper.exe, en java runtime och en ipod*.exe var igång förutom redial.exe.

Andreas, det här programmet som du länkade till http://www.nerve.org.za/e620tool/
för att kontrollera sin mottagning, det fungerade tyvärr inte med E1550, vet du något liknande program som gör det kanske? smile

36

Sv: Huawei E1550

Funkar inte de på E1550 så finns de nog inget annat direkt heller som gör, tyvärr.
Hittar de inte modemet bara eller hur funkar de?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

37

Sv: Huawei E1550

Hej,

Någon som vet ifall det kommer någon firmware uppgradering eller liknande så man kan få ut mer (om inte annat teoretisk) hastighet av modemet, eller om det rent av fungerar med uppdateringar till dom andra modemen för detta?

//Fredric

38

Sv: Huawei E1550

Det tror jag inte kommer alls. 299kr för en 3.6Mbps HSDPA modem är tillräckligt billigt. En 7.2Mbps modem kostar tredubbelt det.

39

Sv: Huawei E1550

hej !

jag pratade med comviq´s tekniksupport ang. ständiga nerkopplingar,
jag har dom senaste 2 veckorna blivit nerkopplad 10-20 ggr/dygn.

jag kör med W7, men har även testat med Vista, och det har varit lika struligt.

supporten föreslog att ändra inställningar i comviq surf connect,
under tools, options, network, network type: ändra till 3G only.

jag har sedan dess noterat en viss förbättring, men det har fortfarande kopplat ner ett antal gånger.

igår morse bytte jag brandvägg, har kört med Comodo ett tag, men har nu återgått till Outpost.

nu verkar allt fungera som det ska, har drabbats av 2 (TVÅ) nerkopplingar sedan igår morse.

så det kan nog vara en god ide för alla er som har problem att testa med en annan brandvägg.

40

Sv: Huawei E1550

Men fungerar hårdvaran och mjukvaran som tele2 lagt in verkligen bra?
Jag hade mycket krångel med mitt gamla E220 när det var nytt, efter uppgradering från mobile connect till 3 connect fungerade det lite bättre, men jag köpte en Dovado UMR som jag körde modemet i och det har aldrig kopplat ner sig i dovadon, så det kan mycket väl vara "comviq" programmet som inte fungerar som det ska till 100%

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

41

Sv: Huawei E1550

Hackerman, använde du "data.comviq.se" som APN?

42

Sv: Huawei E1550

hej !

ja, APN=data.comviq.se.

jag använder normalt INTE comviq connect, kör normalt med W7´s egna "Network & sharing" men har provat comviq connect dom senaste dygnen.

jag har blivit nerkopplad 2 (TVÅ) gånger sedan jag postade senast, och då har datorn varit avstängd endast mellan 09.30-15.

så just nu funkar det riktigt bra, jag ska prova med Comodo´s brandvägg imorgon för att se om problemen återkommer.

jag kör normalt med TRE och E169-modem, men köpte ett comviqsurf-paket för att ha som reserv ifall TRE får driftstörningar....

jag har "roat" mig med att testköra comviq dom senaste 2 veckorna,
och det har som sagt strulat.

som jämförelse: jag har sedan jag skaffade TRE i mars blivit nerkopplad totalt 5 (FEM) gånger, och då tror jag att dom första gångerna kan ha varit mitt eget fel, eftersom det i W7 finns ett alternativ att koppla ner efter en viss tid av inaktivitet.

jag har numera valt bort det alternativet...
 
jag planerar att låsa upp båda modemen, sedan ska jag prova med att stoppa comviq´s SIM-kort i E169 och TRE-kortet i E1550 för att se vad som händer.