1

Tråd: Ice net ger wifi på tåget Sundsvall-Östersund-Trondheim

http://www.branschnyheter.se/article48977.php

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Ice net ger wifi på tåget Sundsvall-Östersund-Trondheim

Undra om det är en låda i varje vagn eller ett "abb" totalt som delas på hela tåget?

Trevligt alla fall, Swebus kör liknande.

Fortsatt gratis Internet

Succén med gratis trådlöst internet ombord på våra bussar fortsätter sommaren ut! Bredbandet med 7,2 Mbps hastighet fungerar för dig som har en trådlös nätverksanslutning i din dator, mobil, eller handdator ombord på samtliga av våra expressbussar.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jonasolof (2009-05-15 18:46:54)

Sv: Ice net ger wifi på tåget Sundsvall-Östersund-Trondheim

Får man verkligen kontinuerlig täckning för mobilt bredband upp till 7,2 Mbps utmed de vägar där Swebus kör? Det blir nog allt en del Edge utmed vissa sträckor. Uttryckt annorlunda: jag tror/antar/ att Icenet ger en lägre högsta bandbredd men högre snitt hastighet och framför allt mindre avbrott. När jag kör internetradio över min iphone är avbrotten rätt talrika och då befinner jag mig hela tiden i tätort.

Det som räknas är ju den tillgängliga bandbredden per surfande resenär. Det kan lösas med fler icenet routrar.

Vore intressant att veta hur Swebus utvärderat operatörerna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Ice net ger wifi på tåget Sundsvall-Östersund-Trondheim

ICE är nog bäst när de gäller dessa saker.
Vet inte vad Swebus kör med, troligen Telia eller Tele2?
Telia kanske största sannolikhet, med tanke på edge.

Då det lär vara långt ifrån alla delar som har 7.2mbit på vägen smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!