1

Tråd: Kommer Internetport höja priset?

Internetport har i åratal varit billigaste abonnemanget (om man porterat in nummer) med sina 0kr/månad. Nu tar de dock inte emot nya kunder, i stället meddelar de på hemsidan att "Vi tar för tillfället inte emot några nya beställningar med anledning av att vår telefoniinfrastruktur behöver uppgraderas innan vi har kapacitet att ta emot fler kunder." Redan i somras, i juni, hela juli och augusti – gick det tillfälligt heller inte att teckna nya abonnemang. Noterar särskilt att de inte skriver här när de kommer att uppgradera sin kapacitet, eller om de ens kommer att göra det.

Vad tror ni kommer att hända nu? Jag ser följande scenarier som alternativ:
1) Internetport väljer att skjuta på kapacitetsökningen, slutar ta emot nya kunder – på samma sätt som Cellip gjorde när de köptes upp av Infracom, men Internetport väljer tills vidare behålla nuvarande priser för innevarande kunder.
2) Internetport höjer till 29kr/månad, samma pris kunder som tecknat nytt nummer betalar. Voicetechs billigaste ligger på 30kr/månad – Internetport kommer fortsatt så vara billigast. Eventuellt då kombinerat med Bahnhofs lösning, där kunder som samtidigt har bredband hos dem slipper abonnemangskostnaden för telefonin.
3) Internetport höjer till 49/månad, eventuellt matchat med en del inkluderade minuter. I praktiken samma erbjudande såväl Teletek som Quicknet, liksom Telenor har som lägsta nivå.
4) Internetport höjer till 149kr/månad och inkluderar i det alla samtal till fasta och mobila nät i Sverige. Samma erbjudande som Telia, Tele2, och Telenor erbjuder i första hand.

Tror personligen alternativ 1 är naivt, jag hoppas på 2, håller 3 för sannolikt (men kanske att då kostar 99kr/månad om man inte är bredbandskund hos dem), eventuellt annars att 3 införs men att 4 så erbjuds som komplement.

2

Sv: Kommer Internetport höja priset?

Jag hade fel. Internetport börjar erbjuda nytecknande av IP-telefoni igen, men med en väldigt mild variant av alternativ 2 jag spekulerade om ovan. 10kr i månadsavgift, och det läggs på alla abonnemang oberoende av om du skaffar nytt nummer från dem (ytterligare 29kr/månad då, sammanlagt 39kr/månad – förutom samtalsavgifter) eller porterar in ett som är ditt sedan tidigare (porteringsavgift 295kr).