1

Tråd: Netgear Nighthawk M1 MR1100-100EUS

Har läst en del på detta forum och täckte att jag skulle bidra med lite erfarenheter av Nighthawk M1 MR1100-100EUS.
Kanske kan bli en "sticky"


Varför det blev just denna var att det behövde lösas internet fort efter "någon" rivit ner vår kopparledning och ADSL dog...
Detta var bland det bättre på hyllan och hade fått fina betyg i tester. En sån fick det bli skulle även gå att brygga in till befintliga EdgeRouter.

Insåg snabbt efter hemkomst att mottagningen är si så där inomhus och 3.6 km till masten. Tog en tur till kjell och hämtade en billig 4G-antenn med Mimo 7 dBi. Slängde upp den på väggen på utsidan huset och kopplade in. Den gjorde underverk gick från 30/10 till 60/20.

Med det akuta internet problem löst innan julen så är det frid och fröjd. Eller... så börjar trixandet...


Såg på täckningskartan där jag bor att det borde vara möjligt att nå 200Mbit och masten där vi bor borde klara upp till 350Mbit. 60/20 är således något som går att förbättra.

Efter samtal med Telia fick jag reda på den exakta positionen så nu skulle det optimeras lite till.
Wifi i denna enhet duger inte för ett större hus så att få till bryggan stod först i kön.


Bryggan till router är en lätt historia i det inbyggda interfacet, bocka i en ruta för att brygga enheten och bocka ur DHCP. stänger av allt lullull och blir ett modem. Allt väl så långt. Men...

Funkade ungefär två dygn sedan slutade MR1100 att fungera... gick att komma in till inter face och allt såg fint ut men ingen data trafik. Factory reset...  lätt att konfigurera två bockar... Funkar igen smile en stund... sedan sad

Efter en stunds letande på nätet så inser jag att jag inte är ensam med detta problem. De senaste firmware har detta problem och massa andra. De har på kort tid släppt en hel hög men det råder stor förvirring och svårigheter att göra rollback. Mest därför att det bara finns den senaste och den näst senaste på hemsidan och supporten verkar ha tagit julledigt. Men det finns work around så med lite trix fungerar det bra nog för mig men den publika ip adressen kommer inte ner till EdgeRouter med denna lösning. Skulle misstänka att det kommer en ny firmware rätt snart igen. Får se hur den blir... det här med beta versioner verkar inte finnas hos netgear wink


Nästa steg. Förbättra mottagningen. Rikta in gjorde ingen märkbar skillnad och masten ligger bortom en kulle.
Inter facet har flera värden synliga som hjälper till. RSRP, RSRQ, RS-SINR och något som heter kvalitet XXdB. Oklart för mig vad den sista står för. Det finns även en del dolda som tex RSSI, RSSNR och Tx Power som går att ta fram via telnet. (mer om detta senare)
Det flesta var halv bra och RS-SINR fladdrade en del.
Efter att ha läst på en sund på bland annat detta forum så kommer jag fram till att ett byte av antennen borde göra saken bättre. Hittade en Poynting A-XPOL-0002-V2-01 på mellandagsrea. En sån fick det bli.


Wow underverk. Ligger nu närmare 90/30 Men... (igen)
Noterar under allt pillande att den ramlar ner till 20/20 efter en stunds funderande och inser jag att den byter band då och då. Hoppar mellan B3 och B20. Det verkar också vara en hel del trafik då det droppar på kvällarna. B20 verkar vara minst stabil på RS-SINR men bäst på RSRP. Skulle vilja att den stannade på B3
Detta går inte att lösa via standard interface, det är inte mycket som går att göra där eller göra bort sig vilket nog är skälet till att det inte går. Men som nästan alla andra kraftfulla routrar finns det en bak dörr i detta fall heter den telnet.


När USB sladden kopplas direkt till datorn händer en rad intressanta saker. Wifi stängs av med automatik och datorn känner av routern som ett nätverk med bara en adress 192.168.1.1. Internet access direkt, kanske behöver skriva in sim pin första gången med nytt simkort (kanske även bocka ur rutan simsäkerhet så slipper man fylla i sim pin varje gång den startar) Supersmidigt för den som är på resande fot.
Det öppnas även en port 192.168.1.1 5010 på enheten som inte går att komma åt på något annat sätt. Vi denna kan man för utom tvinga in en firmware skicka en rad kommandon till enheten.


Varning!!! för att du kan låsa din enhet så att du måste flasha den på nytt med vissa telnet kommandon. Läs på innan!


I det normala interfacet finns tre val att göra när det gäller band.
0 - ALL
1 - WCDMA ALL
2 - LTE ALL

Med kommandot AT!BAND=? Kan du ta reda på vilka som finns tillåtna.
Du kan även lägga till egna alternativ till listan ovan. det verkar vara en bugg som gör att du bara kan lägga till nr 3 till 9.

Telia använder bara följande på LTE B1, B3, B20, B28 idag. (vill du låsa till WCDMA så går det med).
följande lägger till lite alternativ.

AT!BAND=03,"LTE B20 800",0,80000
AT!BAND=04,"LTE B3 1800",0,4
AT!BAND=05,"LTE B1 2100",0,1
AT!BAND=06,"LTE B28 700",0,2000000000
AT!BAND=07,"LTE 800+1800+2100",0,80005


En bra guide finns här: h ttps://netgear-nighthawk-m1-custom-bands.blogspot.com/2019/03/add-custom-bands-to-netgear-nighthawk.html

Där får du även reda på några sätt att fixa till det om tok fel.

Går det riktigt illa och du får en brick så kan detta funka h ttps://community.netgear.com/t5/Mobile-Routers-Hotspots-Modems/MR1100-Firmware-Update/m-p/1813134#M11066


Ett annat användbart ofarligt kommando är: AT!gstatus? 

Svaret är följande:

!GSTATUS:
Current Time:  174399           Mode:        ONLINE
System mode:   LTE              PS state:    Attached
EMM state:     Registered       Normal Service
RRC state:     RRC Connected
IMS reg state: No Srv

PCC:
LTE band:         B3
LTE bw:           20 MHz
LTE Rx chan:      1300
RSSI (dBm):       -60.6
RSRP (dBm):       -92.6
RSRQ (dB):        -12.1
RSSNR (dB):       26
Tx Power (dBm):   14.0
LTE Cell ID:      XXXXXXX
Physical Cell ID: XX
TAC:              XXX

SCC1:
LTE band:         B20
LTE bw:           10 MHz
LTE Rx chan:      6300
RSSI (dBm):       -63.3
RSRP (dBm):       -83.2
RSRQ (dB):        -10.9
Physical Cell ID: XXX


Ok

Ger en del information som inte finns i det normala interfacet.

Så nu är det  hyggligt stabilt på 70-90 ned och 25-30 upp.

Nu fundera jag på nästa steg som troligen blir att få upp antennen på högre höjd. Tar tacksamt emot tips på hur man får upp farten på B3 bandet.

/M

2

Sv: Netgear Nighthawk M1 MR1100-100EUS

Tack för all info. Nu är ditt inlägg klistrat.

För att optimera antenninställning vid LTE mimo behöver man tillgång till alla fyra kombinatiorna av Tx och Rx signaler. Det hittar du endast hos AVM och fn bäst med AVM6890. Senare kommer 6850 som är en ren 3G/LTE/5G router, inte kombi fiber/adsl/LTE som 6890.

AVM medger val av band direkt i användargränssnittet.

Bäst resultat bör du få med bandspecifika antenner. Knepigt om man vill använda Carrier aggregation. Men med edgeroutern kan du väl kombinera två dataströmmar och använda dubbla routrar (blir två abb dock). 

Med AVM 6890 kan man kombinera LTE och en dataström via WAN-ingång. Den dataströmmen kan komma från fiber eller en ytterligare LTE-router. Nu är 6890 i sig cat 6 med CA, men för att ha bandspecifika antenner behövs skilda ingångar, dvs två modem (routrar).

Man kan också låta anslutna enheter etablera sin egen internetförbindelse med 6890 som modem vilket borde fungera med edgerooutern. Dock inte prövat.  Det är då bara den till routern anslutna enheten som får internetförbindelsen. Hur det funkar med LTE + WAN och pass through vet jag inte.

Till slut: Det går inte att låsa på enstaka celler, bara att öppna eller stänga enskilda band. Gäller alla routrar. Låsning på cell går bara med proffs mätutrustning.

PS Jag har sett intra band carrier aggregation med två strömmar. För det behövs bandbredd med flera block som bara finns på 1800 (B3). Då räcker det med antenner för det bandet. Finns billiga panelantenner som funkar bra på 1800. Att RSRP är bra men SINR sämre är vanligt om det dräller av celler som det gör för 800. Det är interferens mellan celler inom samma band som oftast sänker SINR. Skarp riktantenn kan hjälpa eller att man ser till att oönskad cell skyms av hus eller skorsten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Netgear Nighthawk M1 MR1100-100EUS

Tack för dessa två inlägg!

I vissa situationer innebär tyvärr CA tre steg framåt och ett tillbaka eftersom möjligheten att effektivt använda optimerade monobands riktantenner blir begränsad. Det går ju an med två dataströmmar och dubbla routrar men när det gäller tre, och på sikt flera, känns problematiken med veterligt tillgänglig klientutrustning idag som en olöslig ekvation.
Om man händelsevis har flera basar i någorlunda samma "siktlinje", på relativt lika avstånd (förekommer faktiskt!) och inom riktantennens effektiva öppningsvinkel, fungerar det dock givet att basarna ligger på samma band. Med mindre krav på extrem optimering fungerar dessa förutsättningar också vid olika band men här hänger det givetvis på antennen.

Att, som Jonasolof slår fast, det inte går att låsa en (konsument)router på en enskild cell är väl känt. Om man däremot redan har förhållandevis hög signal med hjälp av en kraftig riktantenn och kort avstånd till cellbasen kam man faktiskt förhindra nätet att byta cell. Jag har ett sådant väl fungerande exempel med en AVM6840 som matas med en rejäl och takmonterad riktantenn för 800MHz-bandet till en cellbas på 1 km avstånd (i o fs overkill). Under de fyra år denna konfiguration har varit i drift har 6840:s logg aldrig redovisat något cellhopp utan lugnt och stilla som en kopplad hund alltid hållit sig till sin bas.
Normalt spelar cellhopp på LTE ingen större roll (annat var det under den analoga NMT-tiden med dess ibland mycket långa cellväxlingstider, kanske upp mot 30-45 sekunder! om det ville sig illa) men om man kör en eller flera VoIP-linjer genom routern blir/blev resultatet nästan undantagsvis en nedkoppling av samtalet vilket är orsaken till min strävan att undvika cellhopp. Möjligen har förbättrade prestanda i dagens nät i kombination med en vass router av senaste modell om än inte eliminerat, så i varje fall minimerat, dessa avbrott. Vid användning av en AVM 6840 blir det fortfarande definitivt avbrott men inte med mina nya e-lins H900-maskiner som ju också har betydligt bättre och snabbare processorer (tvåkärniga på 880 MHz).

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4 Senaste redigerad av ingenreklamtack (2020-01-06 15:57:59)

Sv: Netgear Nighthawk M1 MR1100-100EUS

Vad är det för proffsutrustning som behövs för att rikta in en antenn perfekt?

Flera abonnemang behöver inte vara så dyrt. Det går ofta att lägga till ett extra sim för rimlig peng men flera WAN ställer till vissa utmaningar.

En EdgeOS klarar max 8 WAN idag. Det är lätt att sätta upp så det sker en lastbalansering mellan dessa men den väljer i princip att matcha ett flöde per WAN och din enskilda max hastighet per applikation blir således ditt snabbaste WAN.

Vissa (rätt många) applikationer gillar inte att trafiken hoppar mellan olika IP adresser. EdgeRouter löser detta med att göra flödena som "sticky" dvs olika sätt att låsa flöden för att undvika hopp. Detta funkar hyggligt bra. Sedan kan man göra hur avancerade regler som helst i sin brandvägg som styr upp hur det skall länkas och hoppas vid failover osv.

Riktigt känsliga som jag upplevt är Banken, Webmail, detta forum smile och vissa spel. Dessa kan vara bra att styra upp mot ett specifikt WAN. Spel vill man dessutom ha mot bästa Ping så om inte annat för det.

5 Senaste redigerad av Vox medievalis (2020-01-06 16:18:33)

Sv: Netgear Nighthawk M1 MR1100-100EUS

Lägg till VoIP på listan över funktioner som är extremt känsliga för IP-byten och WAN-byten - liksom förstås även cellbyten. I de allra flesta fall sker en nedkoppling av samtalet direkt till skillnad från VoLTE där system, hårdvara och mjukvara verkar samarbeta bättre. En anledning kan givetvis vara att VoIP egentligen inte var tänkt att köras över mobila bredbandsnät och i viss mån faktiskt är lite av en konkurrent till VoLTE. Den enklaste boten mot IP-byten är ju att beställa fast IP till abbet vilket numera t.o.m Telia erbjuder för 99 SEK+ moms/månad.

VoIP är ju, trots avsaknaden av kompletta handenheter, lite av en konkurrent som oftast ger bättre ljudkvalitet till lägre pris och på platser där VoLTE (eller mobiltelefoni över huvud taget) sällan fungerar. Självklart är det ett svårt tillkortakommande att inga moderna mobiler (smartphones) har möjlighet att ansluta till extern(a) antenn(er) i t.ex fordon eller stationärt vid dåliga radiolägen. Radiotekniskt är det egentligen vansinne att köra en handhållen sändare (smartphone) inuti en Faradays bur även om den i detta fall kan ha betydande glasrutor!

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Netgear Nighthawk M1 MR1100-100EUS

Istället för dyr proffsutrustning kan du använda en AVM6840, finns begagnade på Amazon. Eller 6890 eller 6850 som kommer snart.

Det går utmärkt att köra smartphones med yttre antenn. Det gjorde jag för mätningar och två takantenner med Galaxy S4. Men sedan ändrades firmware så att jag inte kunde låsa på band. Det var 4.3 eller 4.4 som stökade till det.

Äldre samsungs har testkontakter för antenn som det går att ansluta patchkablar till. Säljs i Australien. Jag har skrivit om detta under antenner. Nyare samsungs har andra testkontakter som är mycket mindre. Vet inte om patch till dessa säljs publikt. Mätbolagen har egna patch till många telefoner. De använder standard hårdvara tel men installerar egen firmware.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.